Marco Derksen is adviseur digitale transformatie, oprichter en partner van Upstream, een ‘connected company’. Lees in het interview over de oprichting van Marketingfacts, de ontstaansgeschiedenis van Upstream in Arnhem en over alle activiteiten van Marco Derksen.
Van scheikundige naar marketeer
‘In de jaren tachtig studeerde ik scheikunde en had ik nog geen idee dat ik me ooit zou gaan bezighouden met zoiets als de digitale transformatie. Ik werd wetenschappelijk medewerker, eerst bij de universiteit van Nijmegen en later bij Organon, dat toen nog onderdeel was van Akzo Nobel. Ik zat dus in een corporate wereld, binnen een bedrijf met een ouderwetse harkjesstructuur. Omdat ik steeds meer interesse kreeg voor de wereld van de marketing en de communicatie stapte ik over naar de bureauwereld: ik ging aan de slag bij bureaus als VODW en Share of Mind.’
Online platform Marketingfacts
‘Tegelijkertijd vond ik steeds meer artikelen en informatie over marketing en internet. Ik verzamelde die verhalen voor Marketingfacts, het online platform dat ik heb opgericht. Steeds meer mensen begonnen eigen bijdragen te leveren. Met zo’n driehonderd deelnemers (‘bloggers’) zijn we inmiddels een van de meest toonaangevende marketingblogs van Nederland en tevens een community van mensen met gedeelde kennis en belangstelling. Tegelijkertijd groeide mijn belangstelling voor de digitale wereld. Ik verdiepte me in artificial intelligence, robotica en digitale ontwikkelingen.’
Upstream, ’the connected company’
‘In 2005 was de tijd rijp. Ik begon voor mijzelf en richtte Upstream op. Ik huurde een kantoorpand vlak bij het prachtige park Sonsbeek in Arnhem en nam medewerkers in dienst. Mijn huidige partner binnen Upstream Arne Keuning was één van de eerste zelfstandige netwerkpartners waarmee we een flexibele schil om Upstream heen organiseerden. Ook verdiepten we ons ‘wat een platform is en welke vormen er zijn‘. Ook keken we of platformen de organisaties van de toekomst zijn.
Interview met Marco Derksen door Vincent Everts in 2013, oprichter van Marketingfacts, Upstream en diverse kennisplatformen als SportNext, TravelNext en ArnhemDirect.
Stap naar netwerkorganisatie Upstream
‘In 2013 hebben we Upstream omgevormd tot een ‘connected company’: een netwerkorganisatie waar professionals hun eigen bijdrage en expertise aan leveren. Geleidelijk is Upstream getransformeerd in een transparante netwerkorganisatie, die voortdurend samenwerkt met wisselende professionals, die hun eigen expertise en netwerk inbrengen. We hebben geen kantoor meer in Arnhem en geen vaste werkplekken, maar zijn overal en altijd flexibel inzetbaar.’
‘Ondertussen doen we nog steeds dezelfde dingen en meer: we ondersteunen en begeleiden van organisaties op het gebied van digitale transformatie, strategie en digitaal klantcontact. Wij helpen organisaties en medewerkers in deze organisaties om een weg te vinden in al die nieuwe (digitale) mogelijkheden die er door de jaren heen beschikbaar zijn gekomen. Dat doen we in co-creatie met medewerkers en netwerkpartners’
‘Een netwerkorganisatie houdt per definitie in dat je intensief samenwerkt met andere partijen. De afgelopen jaren heb ik gewerkt voor zowel profit als non-profit organisaties als T-Mobile, Sanoma, ING, Rabobank, UMC St Radboud, CITO, Hogeschool Arnhem-Nijmegen, Wageningen University, Kennisnet, HAS, Deli XL, Telegraaf Media Groep, Politie Nederland, Provincie Zuid-Holland en TUI Nederland.’
Onderwijs in digitale transformatie
‘Naast mijn werkzaamheden voor Upstream ben ik docent, spreker en dagvoorzitter. Ik ben in te huren voor congressen en symposia over digitale ontwikkelingen. Bij AOG School of Management verzorg ik sinds 2013 als kerndocent de leergang Leiderschap bij Digitale Transformaties. Ik begeleid organisaties en deelnemers bij vraagstukken rondom digitale transformatie van overheid, onderwijs en bedrijfsleven. Op de HAN in Arnhem heb ik de post-hbo-opleiding Digital Business Transformation opgezet.’
Koneksa Mondo, connected world
‘Op mijn persoonlijke blog Koneksa Mondo schrijf ik blogs en verzamel ik relevant nieuws over de impact van digitale technologie op mens en maatschappij. Dit kan gaan over de veranderende rol van onderwijs, digitalisering, digitaal leiderschap en ook op het gebied van digitale transformatie. Via bijv. Twitter (X) en Linkedin houd ik mensen daarvan op de hoogte.’
Mensen verbinden, Media Villa Arnhem en Privacy
‘Naast mijn werk voor Upstream vind ik het leuk om mensen bij elkaar te brengen: online en offline. Zo ben ik dus oprichter van Marketingfacts en ook medeoprichter van platformen als FoodNext, TravelNext, SportNext, EnergieNext en Arnhem Direct. Samen met de Hogeschool Arnhem-Nijmegen (HAN) en de Communicatie Kring Arnhem organiseer ik maandelijks Media Villa Arnhem. Daarnaast houd ik ook een persoonlijke blog bij en heb een sterke voorliefde voor fotografie.’
Marco Derksen Arnhem
Marco Derksen is een groot fan en liefhebber van de stad, innovatieve activiteiten en cultuur in Arnhem. Met zijn prachtige foto’s van plekken in Arnhem en inzet voor de stad zet hij Arnhem in heel Nederland op de kaart.
Onderscheidend en (inter-)actief
‘Verder ben ik vier jaar voorzitter geweest van het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB), de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketingindustrie. Tegenwoordig ben ik lid van bestuur poppodium Luxor Live, zit ik in de DDMA Privacy autoriteit en was ik lid van de Raad van Toezicht van de VPRO.’
‘Een mooi moment in mijn werkende leven was de onderscheiding met de Coq d’Honneur in 2008. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt door de communicatiebranche aan personen die zich zeer verdienstelijk hebben gemaakt voor het marketingcommunicatievak.’
Marco Derksen Digitale Transformatie
Marco Derksen is een vooraanstaande autoriteit op het gebied van digitale transformatie. Met zijn diepgaande kennis en ervaring heeft hij een grote impact gehad op de manier waarop organisaties omgaan met de digitalisering van hun bedrijfsprocessen. In alle interviews, artikelen en podcasts met Marco Derksen digitale transformatie komt zijn passie en expertise duidelijk naar voren. Zijn visie op de toekomst van digitale transformatie is inspirerend en innovatief. Marco Derksen blijft een bron van inspiratie voor velen in de wereld van marketing en digitale innovatie.
Boeken digitale transformatie
Elke week lees en scan ik diverse rapporten en boeken over digitale transformatie. Voor mijn vakantie maak ik ook een ‘vakantieboekenlijst‘ met boeken, podcasts en video’s over interessante onderwerpen. Vaak geef ik een samenvatting of reflectie op mijn persoonlijke blog over het boek of gebruik ik het in mijn werkzaamheden voor klanten.
Bekijk een selectie van boeken over digitale transformatie