Wij helpen met strategisch advies over digitale transformatie en het veranderproces naar een wendbare, klantgerichte, innovatieve, digitale en data gedreven organisatie met zowel de inzet van mens als digitale technologie.
Veranderen is geen gemakkelijke opgave, maar wel noodzakelijk om toegevoegde waarde te kunnen blijven leveren. De omgeving verandert, wet- en regelgeving verandert, de verwachtingen van klanten, medewerkers en andere stakeholders veranderen en nieuwe technologische mogelijkheden maken andere processen o.b.v. data en kunstmatige intelligentie mogelijk. Dat vraagt wat van medewerkers en van leiderschap.
Digitale transformatie
Volgens Upstream houdt transformatie in dit digitale tijdperk (ook wel vaak benoemd als digitale transformatie) het volgende in:
“Het doorlopen van een verandering van je organisatie waarbij de mens 100% centraal staat, verbonden is met een waardevol netwerk, de juiste gedragingen en processen integreert, data gedreven en met digitaal als norm.”
Digitale transformatie is een continu proces
Dit is een continu proces, waarbij alle vier de pijlers voor succesvol (digitaal) transformeren een belangrijke rol vervullen. Of je nu in een traditionele organisatie werkzaam bent, in een overgangsfase zit of al toewerkt richting omslag en verandering richting een (digitale) netwerkorganisatie: op ieder moment kun je de 4 MAST-pijlers van de Upstream-werkmethode toepassen;
- Mensen, Acties, Samenwerken, Technologie.
Advies op maat voor digitale transformatie
Onze strategischadviseurs zijn gespecialiseerd in de diverse aspecten die richting en sturing kunnen geven aan digitale transformatie. Je kunt ons bijv. vragen voor:
- inspiratie over digitaal leiderschap,
- het aanleren van digitale vaardigheden/een leven lang leren,
- opzetten van interne digitale communities,
- advies over de het opzetten en implementeren van een digitale strategie,
- het selecteren van de meest geschikte technische oplossingen en tools,
- het organiseren van disruptie en échte vernieuwing,
- het inbedden van datagedreven bedrijfsvoering en online klantcontact.
Ondersteuning op maat bij (digitale) transformatie
Transformatie van jouw organisatie is maatwerk, daarom bieden wij inspiratie, advies en implementatie op maat. Daarnaast begeleiden wij ook gedurende langere tijd het continue proces. Voorbeelden van ondersteuning zijn:
- Inspiratiesessies over (digitale) transformatie.
(in het onderwijs, in de zorg, in de telecom, in de reisbranche, bij de overheid,…) - Bedrijfsbezoeken en uitwisseling van kennis- en ervaringen.
- Bepalen van visie en strategie via bijv. interviews, strategiesessies en workshops.
- Schrijven van een adviesrapport en presenteren aan stakeholders.
- Onderzoeken van (alternatieve) verdienmodellen en organisatievormen.
- Beschrijven van gewenste (competentie-) profielen van medewerkers, die digitaal vaardig en 100% klantgericht zijn (HR en opleiding zijn succesfactoren bij digitale transformatie).
- Ondersteuning bij implementatie door (agile) programma- en projectmanagement.
- Inhoudelijke ondersteuning bij het digitaliseren van klantcontact (inzet middelen om de klant zo goed mogelijk in beeld te hebben, te contacten en te helpen).
Stel gerust en vrijblijvend je vraag aan Marco Derksen of één van onze onze transformatie adviseurs. Wij nemen snel contact met je op.
Lees meer over (digitale) transformatie: