Boekreview: Designed for Digital

door Bart Scheffers op

Boekreview: Designed for Digital

Digitale Transformatie solliciteert naast COVID-19 misschien wel naar een van de meest besproken onderwerpen in het bedrijfsleven. Er zijn zoveel boeken over digitale transformatie geschreven, maar waarom is dit boek zo interessant en moet je het gelezen hebben? Designed for Digital, geschreven door Jeanne Ross (e.a) is een boek waarin een zeer theoretisch verhaal wordt uitgelegd aan de hand van inzichtelijke voorbeelden die voor elke organisatie van toepassing kunnen zijn.

Designed for Digital - Jeanne Ross

Praktische oplossingen

Toen ik dit boek aangeraden kreeg vroeg ik mij af of in hoeverre dit boek verschilt ten opzichte van andere boeken die op dit moment over digitale transformatie gepubliceerd zijn.

Na twee boeken gelezen te hebben werd me duidelijk dat veel boeken zich beperken tot het uiteenzetten van de  mogelijkheden die er zijn op het gebied van digitale technieken. Zoals cloud computing, blockchain of Internet of Things. Het ontbrak aan praktische oplossingen en voorbeelden voor de gemiddelde MKB’er. Daarnaast wordt onderbelicht hoe organisaties daadwerkelijk gaan veranderen op het gebied van processen, mensen, competenties & structuur.

Designed for Digital door Jeanne Ross

Jeanne Ross heeft de reputatie complexe verhalen te vertellen aan de hand van voorbeelden die voor iedereen te begrijpen zijn. Ondanks dat ze in haar nieuwe boek vele malen refereert naar een eerder boek dat zij geschreven heeft, Enterprise Architecture as Strategy, is het verhaal ook goed te begrijpen zonder dit boek gelezen te hebben.

Organisatieverandering

Ik krijg om mij heen vaak de vraag waarom bedrijven zo nodig moeten veranderen, als ze al succesvol zijn. Soms had ik nog wat moeite om een overtuigend antwoord te geven. Het boek ‘Designed for Digital’ helpt je een overtuigender antwoord te vormen. Het boek legt uit hoe digitale technieken voor nieuwe producten en services kunnen zorgen, maar ook hoe de complete klantervaring kan veranderen waardoor de standaard van de minimaal verwachte service van een klant ook zal veranderen. Door niet mee te veranderen zullen huidige (niet-digitale) verdienmodellen snel irrelevant worden.

Veranderende klantbehoeften door digitale technieken

Organisaties zullen moeten inspelen op de veranderende behoeften van klanten die digitale oplossingen bieden.

Boek cover Designed For Digital - Jeanne Ross

5 Bouwstenen tot een succesvolle digitale organisatie

Zoals eerder gezegd benadrukt dit boek dat digitale transformatie niet alleen over digitale technieken gaat, maar juist ook over mensen, processen en cultuur. Dit is ook de reden waarom uit onderzoek blijkt dat deze transformatie zo lastig te implementeren is.

Dit boek presenteert 5 bouwstenen die die tot een succesvolle digitale transformatie moeten leiden:

  1. Operational backbone: een combinatie van digitale technieken die de processen van de digitale organisatie ondersteunen.
  2. Shared customer insights: het identificeren (en voorspellen) van klantbehoeften door middel van digitale technieken.
  3. Digital platform: het creëren van een digitaal platform op basis van herbruikbare digitale componenten (denk aan data, infrastructuur & cloud services).
  4. Accountability platform: het in staat stellen van medewerkers om die digitale componenten te bouwen en ermee te leren werken, hoe integreer je de nieuwe componenten in je processen?
  5. External developer platform: hier worden componenten van het digitale platform opengesteld voor externe partijen, net als bijvoorbeeld iOs.

Het verschil met andere boeken in dit onderwerp is dat er in dit boek geen cruciaal pad wordt beschreven die bewandeld moet worden. Er wordt juist gepleit dat het voor bedrijven van belang is dat een organisatie een eigen pad uitstippelt op basis van de factoren die voor jouw organisatie van belang zijn.

Puzzel van Philips

In onderstaande afbeelding is te zien hoe Phillips zijn bouwstenen vormgaf, de puzzelstukjes (bouwstenen) vormen samen een passende puzzel voor Phillips.

Bouwstenen Philips digitale transformatie

Bouwstenen en tijdspad Phillips.

Heb je geen idee welke factoren van belang zijn voor de digitale transformatie van jouw organisatie? Ook hier is aan gedacht, in de bijlage van het boek zijn vragenlijsten te vinden die kunnen helpen met het beantwoorden van deze vraag.

Liever luisteren dan lezen?

Tijdens de PegaWorld Conference in 2019 verteld Jeanne Ross in 30 minuten de essentie van het boek Designed for Digital. (EN).

Corona en digitale transformatie

Het coronavirus heeft op dit moment een grote invloed op de samenleving en ook op organisaties. Door lockdowns worden organisaties gedwongen om processen te digitaliseren. Bekijk hier de video van een interview met Jeanne Ross in mei 2020 over “The Digital Challenge: How to transform your business in the midst of a crisis” (EN).

Veranderingen in organisaties die voorheen onmogelijk leken, worden nu zonder vragen geaccepteerd. In veel gevallen lijkt dit tot een versnelling van de digitale transformatie te leiden, maar concreet organisatieadvies over wat nu de beste stappen zijn, ontbreekt nog.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Bart Scheffers is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (108)
Contact