Corona, de grootste digitale trainingscursus ooit

door Arne Keuning op

Corona, de grootste digitale trainingscursus ooit

Customer experience expert, auteur en spreker Steven van Belleghem sprak op 23 april 2020 met Jim Stolze op The Digital Dutch 2020 over de toekomst van klantgerichtheid. Tijdens de coronacrisis en door de coronamaatregelen maken we allemaal veel méér gebruik van digitale toepassingen om op afstand (samen) te werken, om te communiceren, voor het doen van boodschappen, om online te bestellen en voor ons entertainment.

toekomst van Klantgerichtheid volgens Steven van Belleghem

Digitaal is het nieuwe normaal

Mensen met vrees, schroom of beduchtheid voor digitaal samenwerken of online bestellen leerden in deze periode dit snel toe te passen. Als ze een barrière over moesten bij de inzet van online, digitaal en bijv. videobellen ondervonden ze óók wat de voordelen kunnen zijn. In een tijdsbestek van amper 2 maanden namen de digitale vaardigheden van héél veel klanten en medewerkers toe.

Ook voor bestuurders en ondernemers waren de coronamaatregelen een ‘wake up-call’. De coronacrisis legt in korte tijd bloot welke organisaties wél en welke organisaties niet de digitale vaardigheden van de medewerkers en de ICT-infrastructuur op orde hebben. Volgens Steven van Belleghem is daarom de coronacrisis ‘de grootste digitale trainingscursus‘ ooit. Iets wat volgens hem (en diverse anderen) ook niet meer gaat veranderen na de coronacrisis.

‘Oftewel digitaal is hét nieuwe normaal. Digitaal gebruiksgemak is dé nieuwe minimum norm en de normaalste zaak van de wereld geworden’

The Digital Dutch goes digital

The Digital Dutch is het jaarlijkse evenement van KPN voor zakelijke klanten. Door de coronamaatregelen vond deze vijfde editie niet in een goedgevulde Jaarbeurs in Utrecht plaats, maar nu volledig digitaal. Bijna vijfduizend zakelijke klanten keken online naar het programma. Op een informatieve wijze nam presentator Jim Stolze, bekend van o.a. zijn boek ‘Algoritmisering, wen er maar aan!‘, in één uur de kijker mee. De volledig digitale opzet van The Digital Dutch zou m.i. best ook volgend jaar weer toegepast kunnen worden.

When Digital becomes Human na Corona?

Wat moeten organisaties nu doen als digitaal en digitaal gebruikersgemak ‘het nieuwe normaal‘ is geworden? Steven van Belleghem beschreef al eerder in zijn boeken ‘When digital becomes human‘ en Customers the day after tomorrow dat de klantrelatie radicaal verandert door digitalisering. Wat moeten ondernemers, bestuurders en medewerkers doen om in de toekomst ook klantgericht te zijn?

The offer you can’t refuse

De klantrelatie voor de toekomst vat Stevan van Belleghem samen op de volgende twee dimensies:

  • partner worden in het leven van je klant (‘life journey’)
  • verantwoordelijkheid nemen om de wereld mooier en beter te maken

Hoe? Door als organisaties blijvend in te zetten op digitaal voor je klanten (en ook medewerkers en bestuurders), dit te combineren met het invullen dromen van mensen én door daadwerkelijk bij te dragen aan een betere en mooiere maatschappij.

Als je op ál deze onderdelen voor klanten een verschil maakt, dan biedt je als organisatie een ‘offer you can’t refuse‘, wordt je ‘partner in life’ en kom je daarmee in het hart van de klant.

De toekomst van klantgerichtheid

Bekijk hieronder het inspirerende gesprek over ‘de toekomst van klantgerichtheid‘ door Steven van Belleghem op The Digital Dutch 2020 (Tip: abonneer je op het Youtube-kanaal van Steven).

Foto / Video door Steven van Belleghem / KPN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Arne Keuning is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1405)
Contact