Social media en de verkiezingsstrijd

Digitale media zoals Twitter en Facebook zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ook onze politieke mening verspreiden we via internet. De online meningsvorming via social media speelt een steeds grotere rol in het politieke debat. RTL Nieuws erkent deze invloed en laat in het programma ‘Wat kiest Nederland’ door Martijn Kriens van Upstream de politieke discussies op social media inzichtelijk maken.

Digitale media zoals Twitter en Facebook zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ook onze politieke mening verspreiden we via internet. De online meningsvorming via social media speelt een steeds grotere rol in het politieke debat. RTL Nieuws erkent deze invloed en laat in het programma ‘Wat kiest Nederland’ door Martijn Kriens van Upstream de politieke discussies op social media inzichtelijk maken.

Op vele manieren is het mogelijk naar de online mening te luisteren. Upstream heeft als kennis gedreven organisatie methodes ontwikkeld om de grote hoeveelheden gegevens te analyseren en vervolgens te interpreteren. De kennis, kunde en ervaring van Upstream is RTL Nieuws ook opgevallen. Over het aantonen en voorspellen van politieke ontwikkelingen op basis van de online discussie schreef Martijn voor Marketingfacts.nl enkele maanden geleden interessante blogposts. Dit vormde voor RTL de aanleiding Martijn namens Upstream in te zetten als social media analist.

In de weken voorafgaand aan de grote verkiezingsdag op woensdag 12 september levert Martijn dagelijks een bijdrage aan het RTL 4 programma ‘Wat Kiest Nederland’. Hierin brengt hij bijvoorbeeld mogelijke verkiezingsuitslagen en maakt veel besproken onderwerpen inzichtelijk. Dit is mogelijk in samenwerking met de monitoringtool van Coosto.

Daarnaast verschijnt er in de verkiezingstijd dagelijks een colomn van Martijn op de website en app van RTL Nieuws. Hierin geeft hij een analyse over de politieke discussie op social media van die dag. Dit kunnen bijvoorbeeld reacties zijn op opvallende uitspraken van de lijsttrekkers, maar ook welke partij op een bepaald moment het populairst is.

Onderzoeksrapport

Upstream helpt bedrijven en organisaties monitoringtools te implementeren en te gebruiken. Wij leren medewerkers daarbij om op een nieuwe manier te luisteren en te communiceren met klanten, partners en collega’s. Op dit moment wordt gewerkt aan de afronding van een onderzoek naar de diverse monitoringtools die momenteel beschikbaar zijn. Het onderzoeksrapport verschijnt begin dit najaar.

Lees meer

 

Workshop monitoring en webcare

Op 23 januari  2013 organiseert Upstream de workshop webcare. De workshop is gericht op organisaties die net begonnen zijn, of een verdiepingsslag willen maken met hun monitoring en webcare-activiteiten. Tijdens deze dag nemen we deelnemers mee in de strategische implementatie van online monitoring en webcare.

 

1 reactie

Plaats een bericht

Ingezette diensten:

Ook weten wat jouw klanten online over jouw merk zeggen of een exemplaar van het onderzoeksrapport ontvangen?

Neem dan contact op met Emile Peters van Upstream: 026 – 711 38 24. 

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date!

Terug naar boven