Toekomst van werk & onderwijs
Werknemers ‘moeten’ zich altijd blijven ontwikkelen zodat ze ook op de arbeidsmarkt van de toekomst een plek hebben. Een bundeling van een aantal blogs over een leven lang leren, robotisering, technologie en de toekomst van werk en onderwijs.
Leven lang leren = lang leve leren!
Is een leven lang moeten leren wel het goede woord? Geef er liever een positieve draai aan: lang leve leren! Jezelf ontwikkelen onder eigen regie. Werk is meer dan alleen inkomen; werk draagt ook bij aan de persoonlijke ontplooiing en maatschappelijke zelfstandigheid. Het draait om goed blijven in je huidige werk, maar vooral ook om straks een loopbaanswitch te kunnen maken.
We moeten ons realiseren dat we midden in een cultuurverandering zitten. Nog maar 15 jaar geleden lag de gemiddelde uittreedleeftijd rond de 57 jaar. Onder andere door de VUT en pre-pensioenregelingen. Vanaf 45 jaar werd niet meer in mensen geïnvesteerd omdat men toch al snel met pensioen zouden gaan. We gaan naar een andere mindset als het gaat om werk en een leven lang leren.
Om de omslag te realiseren zal er meer aandacht komen voor cross-sectoraal leren en algemene vaardigheden. Bijvoorbeeld met experimenten als het Loopbaan-APK als startpunt voor meer mobiliteit of het matchen op werk via het 1000-banenplan. Een regionale aanpak zou hierbij de beste kans van slagen hebben.
Toekomst van werk. De banen verdwijnen niet
Gelukkig lijkt een grote zorg over de toekomst van werk niet terecht: vele banen verdwijnen door robotisering voorlopig niet. Banen zijn bundels van taken en het is inmiddels wel duidelijk dat veel taken voorlopig niet door robots kunnen worden overgenomen.
Technologie en de toekomst van onderwijs
De ontwikkeling van technologie en robotisering in het onderwijs speelt wel degelijk een belangrijke rol bij het eeuwige leren in de toekomst. Wat gaan wij in de toekomst doen met technologie en wat gaat technologie met ons doen? Robots die rekenles geven en gedrag van studenten voorspellen aan de hand van data-analyses gedrag van studenten.
Na het examen begin het echte leren pas
Welke vaardigheden hebben we dan nu en in de toekomst nodig als digitaal de nieuwe normaal is? Maken we jongeren digitaal vaardig of vooral knoppenwijs? Meer techniek in het onderwijs leidt niet per se tot een betere aansluiting van opleiding op arbeidsmarkt. Wel tot zelfregie, ondernemerschap en kritisch denkvermogen. Daarvoor moeten organisaties investeren in o.a. online leren in rijke en krachtige digitale leeromgeving i.c.m. fysieke lessen (blended learning).
Digitale vaardigheden
Echt nieuw in het curriculum op scholen zijn de digitale vaardigheden die nodig zijn om te kunnen omgaan met de met technologische ontwikkelingen die ons werk en leven veranderen. We zullen een leven lang blijven leren; opleidingen kunnen de vooruitgang van de technologie gewoonweg niet bijbenen. Waarbij we méér dan alleen knoppenwijsheid moeten aanleren. Techniek is slechts een middel en niet het doel. De vraag is hoe we kennis en vaardigheden dusdanig kunnen integreren in het onderwijs zodat we steeds voorbereid zijn.
Relevant blijven in het digitale tijdperk
We moeten een omslag maken van korte termijn en incidenteel naar continu leren op het werk om relevant te blijven in het digitale tijdperk. Het belangrijkste is dat ieder individu zich ervan bewust wordt dat relevant blijven belangrijk is. Het digitale tijdperk vraagt andere vaardigheden. Vervolgens moet iedereen ook een houding ontwikkelen om er naar te handelen. We moeten onszelf afvragen hoe we relevante werkzaamheden kunnen uitvoeren, die tegelijkertijd leuk en interessant zijn. We zouden onszelf regelmatig moeten afvragen: wat kan ik vandaag leren en waar ben ik goed in? Dit zijn cruciale vragen om ook in het digitale tijdperk relevant te blijven.
7 reacties
Ik wist hier nog niet zoveel over. en als ik dit zo lees geeft het wel goed beeld van de toekomst van werk en onderwijs.
De informatie is erg leerzaam.
Dankjewel.
[…] bibliotheken, woningcorporaties en het onderwijs hebben dezelfde uitdaging: hun doelgroep meenemen naar de 21ste eeuw, zorgen dat ze niet achter […]
Technologie is de toekomst van het onderwijs. Steeds meer dingen gaan digitaal en daar moeten docenten ook op voorbereidt worden. Goed artikel! Bedankt!
[…] Ik ken twee minpunten toe (-2) voor heelheid omdat het voor mij en ook voor organisaties van de toekomst een belangrijk aspect […]
[…] zich altijd blijven ontwikkelen zodat ze ook op de arbeidsmarkt van de toekomst een plek hebben. Lees een bundeling van een aantal blogs over een leven lang leren, robotisering, technologie en de […]
[…] de maatschappelijke trends. Wat zich nu in de periferie bevindt, kan namelijk mainstream worden. De toekomst van werk is al aanwezig, hij is alleen nog niet […]
Bedankt voor deze interessante informatie