Toekomst van werk & onderwijs

door Marco Derksen op 3 juli 2018

Werknemers ‘moeten’ zich altijd blijven ontwikkelen zodat ze ook op de arbeidsmarkt van de toekomst een plek hebben. Een bundeling van een aantal blogs over een leven lang leren, robotisering, technologie en de toekomst van werk en onderwijs.

boekbladzijden - toekomst van werk

Leven lang leren = lang leve leren!

Is een leven lang moeten leren wel het goede woord? Geef er liever een positieve draai aan: lang leve leren! Jezelf ontwikkelen onder eigen regie. Werk is meer dan alleen inkomen; werk draagt ook bij aan de persoonlijke ontplooiing en maatschappelijke zelfstandigheid. Het draait om goed blijven in je huidige werk, maar vooral ook om straks een loopbaanswitch te kunnen maken.

We moeten ons realiseren dat we midden in een cultuurverandering zitten. Nog maar 15 jaar geleden lag de gemiddelde uittreedleeftijd rond de 57 jaar. Onder andere door de VUT en pre-pensioenregelingen. Vanaf 45 jaar werd niet meer in mensen geïnvesteerd omdat men toch al snel met pensioen zouden gaan. We gaan naar een andere mindset als het gaat om werk en een leven lang leren.

Om de omslag te realiseren zal er meer aandacht komen voor cross-sectoraal leren en algemene vaardigheden. Bijvoorbeeld met experimenten als het Loopbaan-APK als startpunt voor meer mobiliteit of het matchen op werk via het 1000-banenplan. Een regionale aanpak zou hierbij de beste kans van slagen hebben.

Toekomst van werk: banen verdwijnen niet

Gelukkig lijkt een grote zorg over de toekomst van werk niet terecht: vele banen verdwijnen door robotisering voorlopig niet. Banen zijn bundels van taken en het is inmiddels wel duidelijk dat veel taken voorlopig niet door robots kunnen worden overgenomen.

Technologie en de toekomst van onderwijs

De ontwikkeling van technologie en robotisering in het onderwijs speelt wel degelijk een belangrijke rol bij het eeuwige leren in de toekomst. Wat gaan wij in de toekomst doen met technologie en wat gaat technologie met ons doen? Robots die rekenles geven en gedrag van studenten voorspellen aan de hand van data-analyses gedrag van studenten.

Na het examen begin het echte leren pas

Welke vaardigheden hebben we dan nu en in de toekomst nodig als digitaal de nieuwe normaal is? Maken we jongeren digitaal vaardig of vooral knoppenwijs? Meer techniek in het onderwijs leidt niet per se tot een betere aansluiting van opleiding op arbeidsmarkt. Wel tot zelfregie, ondernemerschap en kritisch denkvermogen.

Echt nieuw in het curriculum op scholen zijn de digitale vaardigheden die nodig zijn om te kunnen omgaan met de met technologische ontwikkelingen die ons werk en leven veranderen. We zullen een leven lang blijven leren; opleidingen kunnen de vooruitgang van de technologie gewoonweg niet bijbenen. Waarbij we méér dan alleen knoppenwijsheid moeten aanleren. Techniek is slechts een middel en niet het doel. De vraag is hoe we kennis en vaardigheden dusdanig kunnen integreren in het onderwijs zodat we steeds voorbereid zijn.

Relevant blijven in het digitale tijdperk

We moeten een omslag maken van korte termijn en incidenteel naar continu leren op het werk om relevant te blijven in het digitale tijdperk. Het belangrijkste is dat ieder individu zich ervan bewust wordt dat relevant blijven belangrijk is. Het digitale tijdperk vraagt andere vaardigheden. Vervolgens moet iedereen ook een houding ontwikkelen om er naar te handelen. We moeten onszelf afvragen hoe we relevante werkzaamheden kunnen uitvoeren, die tegelijkertijd leuk en interessant zijn. We zouden onszelf regelmatig moeten afvragen: wat kan ik vandaag leren en waar ben ik goed in? Dit zijn cruciale vragen om ook in het digitale tijdperk relevant te blijven.

Op zoek naar een inspirerende dagvoorzitter of spreker voor een congres, evenement, bijeenkomst of seminar? Marco Derksen inspireert, presenteert en spreekt ook incompany op bijeenkomsten voor medewerkers of klanten over onderwerpen als digitale transformatie, digitaal leiderschap en over de toekomst van werk & onderwijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1401)
Contact