Blog:

Hoe blijf je menselijk communiceren in tijden van AI?

door Amy Colsters op

Hoe blijf je menselijk communiceren in tijden van AI?

Hoe kun je als organisatie écht, menselijk communiceren in een wereld waarin AI en chatbots steeds meer klantcontact overnemen? Lotte Willemsen, hoogleraar strategische communicatie aan de UvA, deelt drie essentiële adviezen:

3 tips voor menselijke communicatie in tijden van AI

Wees menselijk

Laat de zachte kant van je organisatie zien. Zorg dat klanten je medewerkers kennen en bied altijd een laagdrempelige, empathische manier van contact.

Wees mensgericht

Behandel klanten of leden niet als een nummer, maar als unieke individuen met eigen behoeften en dromen. Maak klantprofielen rijker en persoonlijker, zodat je communicatie écht aansluit.

Wees menswaardig

Klanten verwachten dat bedrijven iets goeds doen voor de maatschappij. Wees transparant over je waarden en zorg dat je acties aansluiten bij je missie.

Technologie als middel, niet als doel

Bij Upstream geloven we dat technologie organisaties vooruit helpt, maar nooit ten koste mag gaan van menselijkheid. De juiste balans tussen digitalisering en persoonlijk contact is cruciaal voor duurzame klantrelaties. AI en chatbots kunnen processen versnellen, maar échte verbinding ontstaat door empathie en relevantie.

Digitale innovatie met een menselijke touch

Organisaties die technologie inzetten om klantbehoeften beter te begrijpen en service persoonlijker te maken, creëren meer impact. Denk aan AI-gestuurde personalisatie die klanten écht helpt, in plaats van standaardreacties zonder nuance. Door slim gebruik te maken van data en technologie kun je de menselijke maat behouden én versterken.

Bron:
Deze blog is (ook) deels geschreven met AI, daarna door een mens verder geschreven met als bron het artikel in FD van Lotte Willemsen: https://fd.nl/samenleving/1545191/stappenplan-bij-liefde-op-het-werk-en-een-boek-dat-aannames-over-geld-ontkracht en haar Linkedinpost: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7295183491133038592/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Amy Colsters is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (114)
Contact