Digitale transformatie en de kracht van preventie

door Arne Keuning op

Digitale transformatie en de kracht van preventie

Problemen voorkomen in plaats van erop reageren, het was dé reden dat Marco Derksen eind jaren negentig besloot om zich onder de bedrijfsnaam ‘Upstream’ in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.

Upstream - Arnhem - foto door Sander Weeteling

“Upstream – Tegen de stroom in, het anders doen dan we altijd deden en het zoeken naar nieuwe inzichten om maatschappelijke problemen te voorkomen.”

Voorkomen is beter dan genezen

Ook anno 2023 zijn wij bij Upstream ervan overtuigd dat veel van de actuele maatschappelijke problemen en vraagstukken in organisaties niet meer zijn op te lossen met het slechts optimaliseren van de bestaande aanpak en inzet van digitale middelen om de toegenomen vragen te beantwoorden (digitalisering), maar dat we op zoek moeten naar een radicaal andere benadering (oftewel digitale transformatie).

Upstream - Dan Heath - Hoe los je problemen op voordat ze zich voordoen - Voorkomen van problemen

De kracht van preventie

In 2020 publiceerde in de Verenigde Staten auteur Dan Heath zijn nieuwste boek, ‘Upstream; Problemen voorkomen voordat ze zich voordoen’. Het is een boek naar ons hart (Marco schreef er eerder al een blog over) en verwoord hoe ‘anders denken‘ kan leiden tot opmerkelijke resultaten. De kracht van preventie blijkt al op de eerste pagina van het boek. Hier beschrijft Dan Heath de Expedia-case waarbij Ryan O’Neill, destijds hoofd Klantervaring van de reissite, miljoenen telefoontjes naar de klantenservice wist te voorkomen dankzij eenvoudige aanpassingen aan het boekingssysteem en daarmee 100 miljoen dollar per jaar bespaarde (én net zo belangrijk: ook veel ergernis bij reizigers en medewerkers). Het boek staat vol met dit soort voorbeelden van de kracht van anders denken en preventie.

Volgens Marco is de mooiste quote uit het boek Dancing with systems uit Thinking in Systems van Donella Meadows:

“We can’t control systems or figure them out. But we can dance with them.” – Donella Meadows

Dan Heath gaat in zijn boek eerst in op de drie obstakels:

  • probleemblindheid
  • niemands verantwoordelijkheid
  • tunnelvisie

Vervolgens stelt Dan Heath zeven vragen voor zgn. ‘upstream-voortrekkers’: van hoe breng je de juiste mensen bij elkaar tot wie vergoedt wat is voorkomen.

Go Upstream!

Hoe kun je nu problemen voorkomen in plaats van erop reageren?

Hoe kun je stappen maken naar een wendbare innovatieve organisatie waar de klant 100% centraal staat, waar goed opgeleide medewerkers met digitale vaardigheden het verschil maken met hun extreme focus op klantgerichtheid en waar digitaal en juiste omgang met data de norm is?

Oftewel hoe zet jij de kracht van preventie in en maak je stappen in je (digitale) transformatie. Upstream kan je hierbij begeleiden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Arne Keuning is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (100)
Contact