COVID-19; de versneller van de digitale transformatie in jouw organisatie?

door Bart Scheffers op

COVID-19; de versneller van de digitale transformatie in jouw organisatie?

De meme “Who led the digital transformation of your company?’’ met als antwoord ‘’COVID-19’’ heb je ongetwijfeld meerdere malen voorbij zien komen op sociale media. Is de huidige coronacrisis de versneller van de digitale transformatie in jouw organisatie?

Meme Who led the digital transformation

Urgentie voor verandering

De meme laat op een grappige en tevens treffende wijze zien hoe de urgentie van digitale transformatie is toegenomen tijdens COVID-19. Organisaties moesten snel (en gedwongen door de lockdown) met innovatieve oplossingen komen om er voor te zorgen dat medewerkers hun werk kunnen blijven doen en klanten tevreden blijven. Daarnaast opende het voor veel organisaties ook nieuwe deuren. 

Uit onderzoek onder CIO’s in ziekenhuizen blijkt dat digitale transformatie door Covid-19 in een stroomversnelling raakt. Ruim 90% van de ondervraagde ziekenhuizen verwacht dat de inzet van digitale zorg versneld zal zijn na de coronacrisis. Het succes van deze stroomversnelling is te danken aan een combinatie van vijf pijlers: leiderschap, technologie, mindset, vertrouwen en snelheid. Dit blijkt uit onderzoek van M&I/Partners onder 23 ziekenhuizen in Nederland.

Snelheid van verandering tijdens COVID-19

Waar organisaties normaliter maanden tot jaren gebruikte om hun digitale strategie in kaart te bedenken, werden ze nu gedwongen dit in weken of slechts dagen te doen. Hierbij ging het om alle facetten van de organisatie: van customer experience en digitaal klantcontact tot digitaal leiderschap. Organisaties zijn gedwongen om hun strategie te heroverwegen en de rol van digitale technologie hierin mee te nemen. Marco Derksen deed eerder al een (tussentijds) onderzoek naar impact van de corona-crisis naar de digitale transformatie, waaruit bleek dat er vooral veel verschil zit in de manier van vergaderen.

COVID-19 als versneller van verandering

Alhoewel COVID-19 niet de eerste crisis is in het digitale tijdperk, is de impact enorm. Daarom is het van belang dat het gezien wordt als een wijze leerles voor de toekomst.

Per Davidson, professor ondernemerschap, zei in 2015 al: ‘’verstoringen in de omgeving zorgen ongetwijfeld voor ongemak, maar de potentie voor transformatie is enorm!’’

En waar een pandemie enorme gevolgen kan hebben voor een organisatie, kunnen digitale technieken er voor zorgen dat organisaties kunnen reageren op wat er in hun omgeving gebeurt. Kun je werkzaamheden in 2020 niet digitaal uitvoeren, dan plaats je je als organisatie zelf in een ‘lock down‘.

Het nieuwe normaal (?)

Er gaat hopelijk een moment komen dat de COVID-19 pandemie voorbij is. Hoe dan verder? Weer terug naar kantoor? We weten ook niet of het de laatste pandemie is? Het is voor organisaties in ieder geval van belang zich zo in te richten, dat ze flexibel zijn en snel kunnen reageren op veranderingen in hun omgeving. Maar wat we geleerd hebben en of we niet volledig terug gaan naar de situatie voor COVID-19 is nog niet duidelijk. Uit onderzoek van Marco Derksen blijkt in ieder geval dat medewerkers wel degelijk toekomstperspectief zien in de huidige vorm van vergaderen en thuiswerken.  

Jo Caudron

Jo Caudron, auteur van het boek ‘De wereld is rond‘, is ervan overtuigd dat ook na corona de wereld er anders uit zal zien en dat werken, wonen, mobiliteit en meer zaken blijvend anders zullen gaan. Door de coronacrisis zijn bijv. op afstand werken, op afstand leren en online shoppen de nieuwe norm geworden.

Volgens Jo Caudron, die zijn boek net publiceerde voor de uitbraak van COVID-19, zijn er 5 fases waar we als maatschappij doorheen moeten als het aankomt op het omgaan met de coronacrisis:

  • paniek fase
  • proces fase
  • prospect fase
  • purpose fase
  • profit fase

Bij veel mensen begint het besef door te dringen dat we niet snel terug zullen kunnen naar de “oude wereld”. Na de paniekfase en het optimaliseren in de procesfase is de prospect fase het moment waarop we de leiding weer terug moeten nemen van het COVID-19 virus in de digitale transformatie.

In de cruciale prospect fase leggen we de grondslag van hoe we verder willen. Dit is het moment voor leiderschap en zoals Jo Caudron schrijft ‘waar we een optimistisch perspectief kunnen bieden… en waar we de keuzes maken die allesbepalend gaan zijn voor de komende generatie’. Treffend schrijft Jo Caudron dat we op zoeken moeten naar een entry-strategie’ voor deze nieuwe uitdagingen i.p.v. terug te keren naar de situatie voor corona. De vraag die we onszelf nu moeten stellen is echter: hoe zorgen we er voor dat we niet terugvallen in de oude gewoontes voor de uitbraak van COVID-19?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Bart Scheffers is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1409)
Contact