Amy Colsters - Upstream - Office Assistent Amy Colsters Office Assistent & Administratie

Wat is Lean? En wat is Lean Six Sigma en Lean Green Belt? Wat is het verschil tussen Lean en Six Sigma? Wat onderscheidt Lean van Agile? Hoe is Lean ontstaan en wat kun je nu in je organisatie leren van deze bedrijfsfilosofie of een managementstijl die gericht op het creëren van waarde voor de klant en/of opdrachtgever? Hoe creëer je waarde? Of hoe kun je verspilling voorkomen?

Lees en leer alles wat je moet weten in boeken over Lean, Lean Six Sigma, Lean Green Belt, The Toyota Way en hoe je deze kennis kunt gebruiken om jouw organisatie. Vind jouw Lean boek.

Lean Management Boeken

Lean is een systematische (continu verbeteren) aanpak om activiteiten die geen waarde toevoegen aan het proces te verminderen of te elimineren. Lean legt de nadruk op het verwijderen van verspillingen in het proces om zo meer toegevoegde waarde voor de (interne en externe) klant te realiseren. Lean kan je bekijken als een set van managementtechnieken en -tools die gericht zijn op het identificeren en elimineren van verspillingen (Muda), onbalans (Mura) en overbelasting (Muri) in bedrijfsprocessen.

Op deze pagina bieden wij een uitgebreide selectie aan boekentips over Lean, Lean Six Sigma en Green Belt, inclusief de beste lean management boeken voor procesverbetering en waardecreatie. Bekijk hieronder een selectie van boeken over Lean management.

Lean Six Sigma boeken

Lean Six Sigma is een wereldwijd bewezen methodiek voor het duurzaam en aantoonbaar verbeteren van processen en organisaties. Het uitgangspunt is: focus op wat klanten écht belangrijk vinden en realiseer dit in je processen. Niet meer en niet minder. Met deze benadering worden kosten gereduceerd, klanttevredenheid verhoogd en de doorlooptijd verkort. De kracht van deze aanpak is dat er gebruik gemaakt wordt van bestaande kennis en ervaring van mensen binnen de processen.

Verschil Lean en Six Sigma

Lean en Lean Six Sigma zijn beide benaderingen die gericht zijn op het verbeteren van processen en het creëren van waarde binnen een organisatie. Het verschil tussen beide methodes ligt in de mate van focus op het verminderen van verspilling.

Bij Lean ligt de nadruk vooral op het elimineren van verspilling en het stroomlijnen van processen, terwijl de Lean Six Sigma methodiek zich richt op het verminderen van verspilling en het verbeteren van de kwaliteit door middel van statistische analyse en data-driven besluitvorming.

Het verschil Lean en Lean Six Sigma samengevat:

  • Lean streeft naar méér doorstroom en het genereren van waarde.
  • Six Sigma streeft naar stabiele en effectief verlopende processen.

Door het combineren van de twee benaderingen kan een organisatie zowel efficiëntie als kwaliteit bereiken, en zo een duurzame en competitieve voorsprong behalen.

Ben je op zoek naar een Lean Six Sigma boek? Bekijk verschillende boekentips over Lean Six Sigma. Ontdek boeken over Lean Six Sigma die je helpen bij procesverbetering en waardecreatie. Leer de principes en methodologieën van Lean Six Sigma met deze aanbevolen boeken over Lean Six Sigma.

Boek Lean Green Belt - Ton van KollenburgWat is Lean Green Belt?

De Lean Six Sigma Green Belt is een certificeringscursus waar je dieper in gaat op de hulpmiddelen en methoden die essentieel zijn om deel te nemen aan verbeterprojecten en deze ook zelfstandig uit te voeren. Door deze certificeringstraining te volgen, kunnen professionals de problemen identificeren en oplossingen implementeren om deze te elimineren.

Ton van Kollenburg heeft een boek geschreven genaamd “Lean Green Belt” waarin hij zijn kennis deelt over Lean Six Sigma en procesverbetering. Dit boek is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in het behalen van een Lean Green Belt certificering en het creëren van waarde in organisaties.

De certificering Lean Green Belt geeft dus aan dat een beoefenaar genoeg kennis en kunde bezit om zelfstandig projecten uit te voeren binnen de afdeling. Vanaf het niveau Green Belt mag worden verwacht dat de beoefenaar zowel kennis bezit over dagelijks verbeteren (Lean) als projectmatig verbeteren (Six Sigma). Leer verbeteren als praktische vaardigheid in de 21e eeuw. Het “Lean Green Belt Boek” is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in Lean, Lean Six Sigma en Green Belt.

Lean Six Sigma Handboek

Ga voor Operational Excellence met het Lean Six Sigma Handboek voor het implementeren van procesverbetering met Lean Six Sigma.

Cover van het boek Toolbox voor dienstverlening

Boekentip: De (Lean) toolbox voor dienstverlening – NL-editie 2022

Het boek De toolbox voor dienstverlening beschrijft in detail de drie krachtigste concepten voor dienstverlening in de 21e eeuw: Lean-denken, ontwerpdenken en systeemdenken, en vertelt precies hoe ze kunnen worden toegepast. Deze volledige vertaling van The Service Systems Toolbox van John Bicheno is gebaseerd op de nieuwste uitgave. Met de toegevoegde Nederlandse cases uit de Lean praktijk, is dit de meest complete en gebruikersvriendelijke uitgave van het standaardwerk van John Bicheno. Lees het boek.

Cover managementboek Eric Ries Lean Startup

Boekentip: The Lean startup van Eric Ries

Hoe kun je voortdurend en succesvol innoveren? In deze internationale bestseller lees je alles over de principes en technieken van de Lean Startup. Met de Lean startup methode leer je hoe je een startup opbouwt. Vervolgens lees je over manieren om waarde te creëren, snel op te schalen en te groeien. Lees het boek van Eric Ries over de Lean startup.

Managementboeken over waardecreatie

Naast procesoptimalisatie, procesverbetering en het verminderen van verspilling gaat Lean ook voor al om het creëren van waarde. Bekijk boeken over waardecreatie.

Boek The Toyota Way to LEAN LeadershipBoekentip: The Toyota Way

The Toyota Way is de beschrijving van Toyota’s legendarische filosofie en productiesysteem – geactualiseerd met belangrijke nieuwe kaders voor het stimuleren van innovatie en kwaliteit in je bedrijf. The Toyota Way vertelt Jeffrey Liker over het lanceren van de continue verbeteringsbeweging die vandaag onverminderd doorgaat. Het boek geeft een diep inzicht in Toyota’s wereldverbeterende processen en laat zien hoe je ervan kunt leren om je eigen verbeterprogramma te ontwikkelen. Lees alles over The Toyota Way (EN).

Bekijk meer boekentips voor Lean boeken

Op Managementboek.nl kun je nog veel meer interessante boeken over Lean, Six Sigma, Lean Green Belt, waardecreatie en innovatieve businessmodellen vinden. Lees ook over ondernemerschap. Laat je inspireren met deze boekentips.

Kijk ook op congresagenda.nl voor actuele webinars, evenementen, congressen en presentaties over o.a. ondernemerschap, startup’s, management, business, innovatieve disruptie en meer interessante onderwerpen.

Contact