Wat is Lean? En wat is Lean Six Sigma en Lean Green Belt? Wat is het verschil met Agile? Hoe is Lean ontstaan en wat kun je nu in je organisatie leren van deze bedrijfsfilosofie of een managementstijl die gericht op het creëren van waarde voor de klant en/of opdrachtgever? Of hoe kun je verspilling voorkomen?
Lees en leer alles wat je moet weten in boeken over Lean, Lean Six Sigma, Green Belt, The Toyota Way en hoe je deze kennis kunt gebruiken om jouw organisatie. Bekijk de selectie van managementboeken.
Boeken over Lean
Lean is een systematische (continu verbeteren) aanpak om activiteiten die geen waarde toevoegen aan het proces te verminderen of te elimineren. Lean legt de nadruk op het verwijderen van verspillingen in het proces om zo meer toegevoegde waarde voor de (interne en externe) klant te realiseren. Lean kan je bekijken als een set van managementtechnieken en -tools die gericht zijn op het identificeren en elimineren van verspillingen (Muda), onbalans (Mura) en overbelasting (Muri) in bedrijfsprocessen. Bekijk hieronder een selectie van managementboeken over de Lean
Boekentip: The Toyota Way
The Toyota Way is de beschrijving van Toyota’s legendarische filosofie en productiesysteem – geactualiseerd met belangrijke nieuwe kaders voor het stimuleren van innovatie en kwaliteit in je bedrijf. The Toyota Way vertelt Jeffrey Liker over het lanceren van de continue verbeteringsbeweging die vandaag onverminderd doorgaat. Het boek geeft een diep inzicht in Toyota’s wereldveranderende processen en laat zien hoe je ervan kunt leren om je eigen verbeterprogramma te ontwikkelen. Lees alles over The Toyota Way (EN).
Boeken over Lean Six Sigma
Lean Six Sigma is een wereldwijd bewezen methodiek voor het duurzaam en aantoonbaar verbeteren van processen en organisaties. Het uitgangspunt is: focus op wat klanten écht belangrijk vinden en realiseer dit in je processen. Niet meer en niet minder. Met deze benadering worden kosten gereduceerd, klanttevredenheid verhoogd en de doorlooptijd verkort. De kracht van deze aanpak is dat er gebruik gemaakt wordt van bestaande kennis en ervaring van mensen binnen de processen.
Vanuit de Lean Six Sigma methodiek verbetert zowel het proces als de kwaliteit.
- Lean streeft naar meer doorstroom en het genereren van waarde.
- Six Sigma streeft naar stabiele en effectief verlopende processen.
In combinatie versterken zij elkaar en zijn volledig complementair. Bekijk boeken over Lean Six Sigma
Lean Green Belt
De Lean Green Belt geeft aan dat een beoefenaar genoeg kennis en kunde bezit om zelfstandig projecten uit te voeren binnen de afdeling. Vanaf het niveau Green Belt mag worden verwacht dat de beoefenaar zowel kennis bezit over dagelijks verbeteren (Lean) als projectmatig verbeteren (Six Sigma). Leer verbeteren als praktische vaardigheid in de 21e eeuw met Lean Green Belt.
Handboek procesverbetering
Ga voor Operational Excellence met het Lean Six Sigma Handboek voor het implementeren van procesverbetering met Lean Six Sigma.

Boekentip: De (Lean) toolbox voor dienstverlening – NL-editie 2022
Het boek De toolbox voor dienstverlening beschrijft in detail de drie krachtigste concepten voor dienstverlening in de 21e eeuw: Lean-denken, ontwerpdenken en systeemdenken, en vertelt precies hoe ze kunnen worden toegepast. Deze volledige vertaling van The Service Systems Toolbox van John Bicheno is gebaseerd op de nieuwste uitgave. Met de toegevoegde Nederlandse cases uit de Lean praktijk, is dit de meest complete en gebruikersvriendelijke uitgave van het standaardwerk van John Bicheno. Lees het boek.
Boekentip: The Lean startup van Eric Ries
Hoe kun je voortdurend en succesvol innoveren? In deze internationale bestseller lees je alles over de principes en technieken van de Lean Startup. Met de Lean startup methode leer je hoe je een startup opbouwt. Vervolgens lees je over manieren om waarde te creëren, snel op te schalen en te groeien. Lees het boek van Eric Ries over de Lean startup.
Boeken over waardecreatie
Naast procesoptimalisatie, procesverbetering en het verminderen van verspilling gaat Lean ook voor al om het creëren van waarde. Bekijk boeken over waardecreatie.
Meer managementboeken over Lean, Lean Six Sigma en Lean Green Belt en procesverbetering
Op Managementboek.nl kun je nog veel meer interessante boeken over Lean, Six Sigma, waardecreatie en innovatieve businessmodellen vinden. Lees ook over ondernemerschap. Laat je inspireren met deze boekentips.
Kijk ook op congresagenda.nl voor actuele webinars, evenementen, congressen en presentaties over o.a. ondernemerschap, startup’s, management, business, innovatieve disruptie en meer interessante onderwerpen.