Marketeer: ‘kom uit je DOE-modus’
Extra stoelen waren nodig om op dinsdag 30 januari alle geïnteresseerden een plekje te geven in een volgepakte Stadsvilla Sonsbeek in Arnhem. Media Villa Arnhem ging dit jaar van start met spreker Rob Beltman (H3ROES). Zijn boek ‘De marketingorganisatie van de toekomst’ was het vertrekpunt van deze avond, of anders gezegd: ‘Marketeer: ‘Kom uit je DOE-stand!’.
Rob Beltman nam ons mee in de ontwikkeling van het vak en liet inzien dat het nodig is om als marketeer naar een meer wendbare, kort cyclische marketingfunctie te bewegen. Oftewel naar de marketingorganisatie van de toekomst. Een organisatie die groei weet te creëren en bijdraagt aan het commercieel succes, maar ook aan de digitale transformatie van de organisatie.
Marketeer heroverweeg jouw functie
Het boek ‘De marketingorganisatie van de toekomst‘ is onlangs uitgeroepen tot winnaar van de PIM Marketing Literatuur prijs 2017. Een boek dat de zoekende marketeer handvatten geeft om weer impact te hebben. De aankondiging van de avond: Marketeer: ‘ken je plek’ belooft een heroverweging van het vak. Want wat opviel is dat het vak van een marketeer (en welke ander vak niet?) onderhevig is aan veranderingen. Veel marketeers zien een trend aankomen die een te groot beroep doet op de huidige capaciteiten. Maar misschien is er wel meer aan de hand?
Waar besteed jij jouw tijd aan?
Een belangrijke boodschap van Rob aan de marketeers van nu: ‘zet een stapje terug om echt vooruit te komen’. Wat hij hiermee bedoelt: stop een moment met werken, bekijk jouw dagelijkse werkzaamheden eens goed en analyseer aan welke taken je de meeste tijd besteedt. Verdeel voor jezelf 100 punten over de volgende 4 marketingfuncties:
- Waarde propositie / waarde ontdekken: waar ligt de sweet spot?
- Waarde organiseren: middelen en competenties klant- en marktgericht organiseren
- Waarde bewijzen: het aantonen van duurzame onderscheidende meerwaarde
- Waarde communiceren: uitdragen van waarde naar klanten, stakeholders en de maatschappij
Trek hieruit de conclusie of je überhaupt nog wel bezig bent met waar je voor bent aangenomen, waar ligt nu de nadruk? En bedenk hierbij alvast of iemand/ergens anders in de organisatie die niet veel beter kan doen.
“Marketing is too important to be left to the marketing department”
David Packard (HP)
Hardlopers…
Met de toename van vele extra communicatiekanalen en het de inzet en ontwikkeling van nieuwe distributiemodellen, komt er telkens een marketingrol bij (en er gaat nooit iets af). En wat doen wij als marketeer? We gaan harder werken, zitten continu in de DOE-modus, wat helaas niet altijd het gewenste resultaat oplevert. Deze ontwikkelingen dwingen de marketeer om de werkzaamheden anders te organiseren om nog echt waarde te kunnen toevoegen vanuit de authenticiteit van het vak.
Rolonduidelijkheid
Kijkend naar je huidige activiteiten, stel jezelf de vraag ‘welke rollen vervul ik’? Rob onderscheidt de volgende 6 rollen: inkoop, support, uitvoer, advies, partner en sturend. Inventariseer per marketingactiviteit welke rol jij pakt. Dat levert veelal een divers beeld aan rollen verdeeld over jouw activiteiten. Deze rolonduidelijkheid speelt in veel marketingorganisaties. Rob adviseert dat het helpt om te vragen aan je opdrachtgever of werkgever welke rol je moet pakken als marketeer. Dit levert veel meer slagkracht op.
Her- & ont-organiseer marketing
Om de verkregen inzichten om te zetten naar dé marketingorganisatie van de toekomst, die bijdraagt aan groei, commercieel succes en de digitale transformatie ondersteunt, pleit Rob voor het positioneren en organiseren van marketing als coördinerend hart van de organisatie.
De marketeer in de marketingorganisatie van de toekomst
De marketeer van de toekomst is de backbone van de organisatie. Waarbij marketing door de aderen van de hele organisatie vloeit en de klant voorop staat en het DNA van iedere medewerker is. Iedereen is verantwoordelijk voor marketing, organiseer het niet langer op één plek, maar behoed wel een centrale coördinerende rol. Laat rollen en skills vervullen door de juiste mensen en plek in de organisatie.
Rob bespreekt het Hub & Spoke model waarin marketing de centrale backbone is en het Orchestrator model, waarin ‘think, feel, do’ de rol van de marketeer verdeelt naar één van deze competenties. Probeer niet alles zelf te doen. Beleg uitvoerende rollen en activiteiten elders in de organisatie en behoud als marketeer de regie vanuit een coördinerende rol.
5 Design principes voor de marketingorganisatie van de toekomst:
- Wendbaarheid
- Kort cyclische oriëntatie: probeer snel uit, maak fouten, pas aan en ga verder
- Digital by design
- Skills voor structuur: teken niet meteen een hart, maar eerst de rollen
- Regisseur van relevantie: haal kennis en inzichten uit het hart van de organisatie en positioneer daar de marketing organisatie
Interne kennisnetwerken
Tenslotte komt in de discussie het punt naar voren hoe marketeer bij moeten blijven in de continue stroom van technologische ontwikkelingen binnen het vakgebied. Rob antwoord op deze vraag als volgt:
- Haal kennis en kunde via externe partijen binnen. Zet bijvoorbeeld een shared marketing company in bij ontbrekende expertise en specialisme. Het in eigen beheer opzetten en uitrollen gaat te langzaam.
- Organiseer interne netwerken om van elkaar te leren, met elkaar te leren.
- Schakel een flexibele (jonge/externe) schil met jonge talenten die nieuwe kennis binnen brengen.
Slides Rob Beltman – winnaar van de PIM Marketing Literatuur prijs 2017
[slideshare id=87210203&doc=mediavilla2018-marketingorganisatievandetoekomst-robbeltman-180204172355]
Video en foto’s door Martijn Baudoin voor Media Villa Arnhem
1 reactie
[…] Organisatie Je komt met marketing automation vroeg of laat uit je eigen silo. Dus overleg kan je niet meer met je eigen afdeling alleen doen. Dat geldt niet alleen nationaal, maar ook internationaal. En als je je klanten steeds meer benadert via diverse kanalen, dan gaat deze zelfde klant er ook aan wennen dat je reacties geeft en dat er service komt. Kortom, dat je meer multi-channel bezig bent. De grenzen tussen je marketing afdeling en andere afdelingen zullen kleiner moeten worden. […]