Artificiële Intelligentie de oplossing voor hoogwaardig en persoonlijk klantcontact?
AI wordt gezien als een middel om de kwaliteit van de klantenservice en het klantcontact te verbeteren, de productiviteit te verhogen en kosten te verlagen. Het vandaag gepubliceerde rapport Artificial Intelligence voor hoogwaardig klantcontact, whai not? van de Klantenservice Federatie (KSF), biedt een goed beeld van de digitale transformatie in de klantenservicesector, gedreven door de opkomst van AI.
Artificial intelligence voor hoogwaardig klantcontact, whAI not?
De Klantenservice Federatie (KSF) benadrukt in haar rapport Artificial intelligence voor hoogwaardig klantcontact, whAI not? dat AI de potentie heeft om klantcontact efficiënter, effectiever én beter te maken. In het rapport wordt de productiviteitsverhoging door de inzet van generatieve AI geschat tussen de 30 en 50 procent.
In het licht van een krimpende beroepsbevolking, stijgende kosten en een groeiende behoefte aan persoonlijk contact, is productiviteitsverhoging goed nieuws. Tegelijkertijd worden er zorgen geuit over de betrouwbaarheid van AI-systemen en de potentiële reputatierisico’s bij klantinteracties. Hoe betrouwbaar is contact via AI?
Bij de sector, organisaties en klantcontactmedewerkers, maar ook bij de overheid liggen de komende jaren verantwoordelijkheden om AI op verantwoorde wijze te gebruiken om er optimaal van te kunnen profiteren.
Vraag het de GPT Chatbot
Vraag de GPT chatbot antwoorden over de implementatie van AI in klantenservice. De GPT Chatbot is gemaakt door Marco Derksen en geeft antwoorden op basis van het KSF-rapport over A.I. en klantcontact.
Deze blog is herschreven op basis van de oorspronkelijke blog van Marco Derksen over AI: de sleutel tot toekomstig klantcontact op Koneksa Mondo en n.a.v. de publicatie van het rapport van de Klantenservice Federatie (KSF).