Hoe zet je Influencer marketing succesvol in?
Influencer marketing heeft veel komische kanten: hoe bizar is het succes van Enzo Knol, hoe hard gillen de game-YouTubers, hoe vreselijk serieus nemen de fashion-dames zichzelf. En hoe grappig is het als je ziet hoe volwassen marketing directeuren van A-merken in de gunst proberen te komen bij deze jonge meisjes en jongetjes met een hobby en camera. Een Fellini-film zou er wel raad mee weten.
Maar kijk verder naar deze opkomende verschijning genaamd Influencer marketing en je ziet de contouren van een nieuwe marketingwereld: een waarin jouw klant verzuipt in de content. Die zich steeds meer terugtrekt uit het bereik van de media. Die zelf kiest wat hij of zij kijkt en die daarbij minder gestoord wil worden door traditionele advertenties.
De opkomst van Influencers
Aandacht van klanten voor jouw merk is een schaars goed aan het worden. En deze klanten – zeker de jongere generaties – besteden liever meer tijd aan het kijken naar foto’s, verhalen en video’s van onbekende mensen. Ze heten Influencers, maar ze zijn niet te vergelijken met de aloude opinion leaders: Ze zijn selfmade, maken hun eigen content op social media kanalen en tonen vooral zichzelf. Ze zijn benaderbaar en herkenbaar, persoonlijk, geloofwaardig en likeable. Zonder al te gladde formats, overbekende BN-ers en met ongelukken, foutjes, vloeken en versprekingen. En richten zich op een (micro-) niche (die soms steeds groter worden).
Influencer marketing is in korte tijd een bloeiende industrie geworden. Met mediabureaus, platforms, intermediairs en zelfs een eigen tweedaags event in Utrecht, waar je ze allemaal kan tegenkomen. (Check die link als je wilt zien hóe klein die niches zijn). Reden genoeg voor Digital Wednesday om op woensdag 28 maart een avond over dit fenomeen te organiseren.
Hoe begin je met Influencer marketing?
Leroy van Limbeek en Marco Wallenburg van Dept Agency vertelden waar bedrijven op moeten letten als ze willen beginnen met Influencer marketing. Naast de obligate tips (wie is je doelgroep, let op engagement, etc.) was het een interessant advies om te zorgen voor een persoonlijke ontmoeting en samenwerking: als een Influencer een match voelt met de waarden van je bedrijf, dan wordt de samenwerking leuker en spannender (een les die ook is geleerd bij sponsoring van topatleten).
Influencer als zelfstandig merk
Chloë Alyshea vertelde hoe zij haar merk heeft opgebouwd. Chloë adviseert adverteerders en Influencers om trouw te blijven aan zichzelf. De druk om te kiezen voor het grote geld is overduidelijk aanwezig. De andere sprekers bevestigden dit: bedrijven hanteren graag het oude model van het eigen logo/product overal op te plakken. Dat gaat niet de toekomst worden.
Tips om Influencer marketing succesvol in te zetten
Als laatste sprak 20-jarige Tim van der Wiel van bureau GoSpooky. Zijn presentatie was verfrissend eerlijk en duidelijk: het gaat een adverteerder om aandacht – en dat begint met een verhaal. Niemand is geïnteresseerd in je 3 plus 2-actie. Zoek daarom een Influencer en behandel deze als een nieuwe medewerker: daar heb je eerst een aantal gesprekken mee en kijk je of je blij elkaar past. Ga dan een langdurige relatie aan. Volgens Tim verandert de aandacht van doelgroepen nu zo snel, dat je graag van je Influencer hoort waar ze heen zijn gegaan, of wat ze wel of niet interessant vinden. Nu verdienen Influencers voor 70% door betaling door bedrijven. Hij verwacht dat er een professionaliseringsslag komt, waarbij Influencers zelf een merk worden en geld verdienen door eigen producten te verkopen. Bedrijven die te laat investeren in een relatie met zo’n toekomstig Merk zullen het nakijken hebben.
De toekomst van Influencer marketing
Dit is een industrie in ontwikkeling. De geschiedenis leert dat bedrijven nog wel een tijdje een re-targeting banner willen betalen op de website van een Influencer, die ze 2 weken van tevoren hebben ingekocht. Dit model zal nog wel voorlopig de groei van Influencer marketing 1.0 opstuwen. Voor de lange termijn geloof ik meer in het model dat Tim ons voorhield: klanten zijn primair geïnteresseerd in de Influencers. Bedrijven die hier goed mee matchen in de ogen van de Influencer en zijn fans, die zullen een interessante samenwerking hebben.
Volgende Digital Wednesday over Marketing Automation
Op 18 april 2018 is de volgende Digital Wednesday met als onderwerp: Digital & Marketing automation. Het is een buzz woord, maar velen hebben geen idee wat het doet of wat het voor nut heeft en als je het eenmaal hebt, hoe je er waarde mee genereert. Meer info en aanmelden via de website van Digital Wednesday.
2 reacties
[…] meer gefragmenteerd waardoor je zelf niet meer alle kanalen kunt sturen. Je hebt de hulp nodig van medewerkers, klanten en samenwerkingspartners. Er zijn een aantal partijen die dit nieuwe spel heel goed begrijpen en daarmee succesvol zijn […]
[…] Weten hoe Upstream TUI Nederland hielp met de inzet van social media? Lees de case. Inmiddels is de reisbranche heel actief en stukken verder met de inzet van social media. Lees ook over de inzet van influencers […]