Blog:

Zonder doel leiden sociale media tot niets!

door Marco Derksen op

Zonder doel leiden sociale media tot niets!

Deze week vindt het Social Media Congres plaats in Amsterdam. Alhoewel ik niet aanwezig ben op het congres, krijg ik via Twitter een aardige indruk van de gepresenteerde cases. Opnieuw lijken het weer vooral cases waarbij het inzetten van sociale media een doel op zich lijkt, terwijl sociale media ondersteunend zouden moeten zijn aan het realiseren van doelstellingen. Verder moeten sociale media ook niet los worden gezien van andere middelen die je inzet om dat doel te bereiken.
inzet van social media en communities

Zelf vergelijk ik social media vaak met congressen, beurzen en andere netwerkbijeenkomsten. Waarom doe je daar aan mee? Wat breng of haal je daar en met welk doel? Wellicht handig om dit in je achterhoofd te houden als je je zelf de vraag stelt of je aan de slag gaat met bijvoorbeeld Twitter, Facebook, Instagram of LinkedIn.

Is het het juiste event om aan deel te nemen? Zit daar wel mijn juiste doelgroep? En wil ik daar alleen naar toe om informatie te halen of wil ik er ook contacten leggen? Ga ik dat doen door het event te sponsoren en een banner op te hangen? Ga ik er zelf een presentatie houden of beperk ik me tot het netwerken bij de borrel? En waar ligt de relatie met mijn andere activiteiten om het doel te realiseren? Verzamel ik visitekaartjes en bellen we die na? Deel ik de opgedane kennis met collega’s, concullega’s of mijn klanten? Etc.

Terug naar het doel van de inzet van social media

Waar gaat de markt naar toe en welke positie wil je daar als organisatie in spelen? Persoonlijk geloof ik heel sterk in de netwerkeconomie waarin alle betrokken spelers (incl. de klant) op slimme en efficiënte wijze (lees: middels digitale media) met elkaar samenwerken. Welke spelers zitten in dat netwerk? Op welke wijze werken die nu met elkaar samen en welke processen zouden beter kunnen (of moeten)? En vooral, welke positie wil je daarin zelf nemen?

Positioneren als autoriteit

Wil je je als organisatie bijvoorbeeld positioneren als DE kennispartner? Dat doe je nu waarschijnlijk al door onderzoek te doen en deze kennis te delen via publicaties en seminars. Uiteraard met als achterliggende doel om meer klanten te krijgen. Dat beeld van die kennispartner zou je middels sociale media kunnen versterken. Sterker nog, in de toekomst zal het imago van organisaties in toenemende mate worden bepaald door sociale media.

Wat vinden anderen van jouw organisatie en hoe delen ze dat met hun netwerk? Vooralsnog hebben traditionele media daar een grote rol in gespeeld, maar het medialandschap raakt steeds meer gefragmenteerd waardoor je zelf niet meer alle kanalen kunt sturen. Je hebt de hulp nodig van medewerkers, klanten en samenwerkingspartners. Er zijn een aantal partijen die dit nieuwe spel heel goed begrijpen en daarmee succesvol zijn (denk bijvoorbeeld aan Apple, Dell en Zappos).

Een aardige korte video ter inspiratie is die van Simon Sinek die stelt dat je moet beginnen met de waarom-vraag en niet met de hoe of wat-vraag!

Als eenmaal de visie en het doel helder is, dan kun je gaan kijken naar evt subdoelstellingen (bijv. het uitbouwen van het netwerk, het verkrijgen van meer contactgegevens, het versterken van het imago, etc) en daarop een strategie ontwikkelen met een tactisch en operationeel plan. Heel kort door de bocht: wat is de doelgroep, welke media gebruikt deze doelgroep en op welke manier zou je daar als organisatie op kunnen inhaken? Als bijvoorbeeld blijkt dat veel kennispartners gebruik maken van LinkedIn, dan zou je kunnen kijken of de onderzoeken die je nu publiceert in een rapport/website ook kunt publiceren in een door jullie aangemaakte besloten LinkedIn-groep waarbij partners zich eerst moeten registreren om toegang te krijgen. Je kunt andere media (waaronder ook sociale media) vervolgens inzetten om de LinkedIn-groep kenbaar te maken. Kosten voor technische realisatie nihil; het kost je alleen tijd en wat creatief denkwerk.

7i-netwerkmodel als hulpmiddel

Voor het bepalen van een strategie hebben we recentelijk het zgn. 7i-netwerkmodel ontwikkeld. Maar het begint allemaal met vaststellen van het doel. Zonder doel leidt de inzet van sociale media tot helemaal niets en zonder doel zul je nooit de ROI (=Return On Investment) van sociale media kunnen bepalen!

Foto: Road Between Fort Macleod and Drumheller, AB

11 reacties

Profielfoto
Lykle op schreef:

Woorden die me uit het hart zijn gegrepen! Maar je kunt het ‘de mensch’ eigenlijk ook niet kwalijk nemen, meestal verwerven we de kennis en kunde door er eerst een doel op zich van te maken, en pas later de nuttige toepassing uit te filteren.

Wat bij onze klanten erg goed werkt is het stellen van de volgende vragen: “Met wie heb je gesprekken (denk aan klanten, leveranciers, medewerkers, etc)? Waarover gaan die gesprekken?”.

Pas nadat we antwoord gekregen hebben op die vragen, komt de vraag: “Welke kanalen lenen zich het beste voor die gesprekken?”. En dan ben je al een paar stappen verder dan sommige cases die deze week in Amsterdam voorbij komen.

Beantwoord

Lykle, eenvoudige maar zeer nuttige aanpak. Leidt je op basis van die inventarisatie dan ook het doel af of begin je met het doel?

Even los van het voor veel organisaties hoogste doel (meer omzet of lagere kosten), zul je een of meerdere subdoelen moeten stellen. Bijvoorbeeld verhogen klanttevredenheid, verhogen klantvertrouwen, verbeteren werksfeer, meer aandacht voor klanten of medewerkers, verhogen kennisniveau, etc. Over het meten van de resultaten bij deze doelstellingen had Jim Sterne vorig jaar tijdens SES London een interessante sessie over Social Media Metrics. Het gevaar blijft overigens dat we te snel naar de middelen grijpen voordat de visie en missie helder is en er goed is nagedacht over strategie en doel.

Beantwoord

Profielfoto
Lykle op schreef:

Marco, in hetzelfde interview vragen we ook naar strategie en korte/lange termijn bedrijfsdoelen. Daarmee worden de te ontwikkelen Social Media-plannen dus vanaf het begin gekoppeld aan doelen van het bedrijf. Nadat we eenmaal op het punt zijn aangekomen dat er specifieke plannen gesmeed worden en campagnes ontwikkeld, zorgen we ervoor dat daar ook zo goed mogelijk meetbare doelen voor vastgesteld worden, die binnen de context van strategie en bedrijfsdoelen ergens op slaan.

Beantwoord

Tijdens gesprekken met organisaties over de inzet van social media door HR, merk ik dat men vaak zo snel mogelijk met social media aan de slag wil (om de concurrentie voor te zijn/bij te blijven of om aansluiting bij de jongere generatie te vinden) zonder duidelijk doel (ik vind concurrentievoorsprong en aansluiting met jongere generatie niet specifiek genoeg als doel), strategie of richting. Zonde van de energie!

Wat in de praktijk goed werkt is inderdaad de Why, How & What methode, alleen dan in een iets aangepaste vorm.

Beginnen met in kaart te brengen welk (urgent/relevant) HR vraagstuk er speelt: de ‘waarom’ vraag (bijv. de organisatie heeft moeite de juiste kandidaten aan te trekken). Vervolgens de Employer Brand, Desired Brand en de Employee Value Proposition helder krijgen (‘Wie’ zijn we, wat is ons verhaal en hoe zien onze doelgroepen eruit) zodat dit als een raamwerk kan dienen bij de volgende stappen. Hierin zit ook de visie en ambitie van de organisatie verwerkt. ‘Wat’ er vervolgens gecommuniceerd wordt, moet weer passen bij en binnen de grenzen blijven van de Employer Brand Proposition. (bijv. de organisatie staat voor expertise, maatwerk en innovatie en onderscheidt zich door persoonlijke aandacht). En tenslotte ‘hoe’ en welke social media dit kunnen ondersteunen (bijv. door via Blogs binnen expert communities te schrijven over werkzaamheden/projecten waarin de werkgeversboodschap duidelijk naar voren komt).

Dus wat mij betreft is het:
– Waarom (wat is het vraagstuk)
– Wie (zijn we)
– Wat (is de boodschap)
– Hoe (welke oplossingen/middelen)

Beantwoord

De spijker op zijn kop.

In onze contentmarketing aanpak gaan we eerst in op de bedrijfsdoelstellingen van de klant. De contentstrategie moet hier een bijdrage aanleveren. Klanten vragen we het hemd van het lijf. In eerste instantie vinden ze dat lastig, want ze willen eigenlijk snel naar de tools, ze willen aan de slag. Ze zien al snel dat zonder doel en een passende contentstrategie sociale media al snel een hoopje techniek is

Beantwoord

Grappig op de Search Engine Strategies ging het in een sessie over Realtime en Social ook juist over het loslaten van de drang om mee te doen en juist naar het doel en de reden op zoek te gaan. Heeft het allemaal wel zin, is het niet te vluchtig en past het bij onze doelstelling. Blij om eens dat geluid te horen.

Beantwoord

Beste Marco en reageerders,

Nuttig artikel en nuttige reacties. Dank voor het delen. Ik vind het zeer herkenbare problematiek. Ook ik ben aan de slag gegaan met sociale media omdat ik vond dat ik het moest proberen…eerst maar doen en vervolgens zien wat het toevoegt. Ik zeg niet dat dit per definitie fout is, maar merk nu, na een jaar vrij intensief met deze media ‘gespeeld’ te hebben, dat ik een strategie mis, een doel mis. Ik heb veel nuttige informatie en kennis gekregen via de sociale media en geprobeerd nuttige kennis en info te delen, maar het achterliggende doel om meer en leukere klanten te vinden en te bereiken is (nog) niet bereikt.
Tijd om eens goed te evalueren en duidelijke doelen te gaan stellen.

Hartelijke groet,
Tjapko

Beantwoord

Hehe, eindelijk iemand die ook niet achter de hype aanhuppelt. Het is ongelooflijk hoeveel boeken, self-proclaimed guru’s en meer er rondlopen.

Jijzelf komt elke keer met interessante links naar artikelen dus volg ik je. Persoonlijk heb ik niet altijd tijd en zin in dus doe ik het niet. Daarom heb ik ook weinig tot geen followers. Logisch want ik breng ook niets. Maar er zijn dozijnen mensen die echt niets interessants te melden hebben maar wel meedoen om het meedoen. Hetzelfde geldt voor bedrijven. Je komt om in de twitter accounts geregistreerd in 2007 met 3 tweets in dezelfde maand van oprichting meestel met de boodschap ” hallo, we zitten nu op twitter. Volg ons”

En social media echt goed integreren moet je echt over nadenken want als je A zegt moet je ook B kunnen zeggen anders kan het zich ook tegen je werken.

Maar puur het feit dat op al deze congressen zo simpel wordt gedaan dat het het moet doen, etcetera is teveel gehyped. Het is gewoon een variant van communicatie net als email dat werd toen dat populairder werd dan faxen sturen.

Goed te zien dat er meer mensen zijn met 2 voeten op de grond.

Beantwoord

Helemaal eens Marco:
“Opnieuw lijken het weer vooral cases waarbij het inzetten van sociale media een doel op zich lijkt, terwijl sociale media ondersteunend zouden moeten zijn aan het realiseren van doelstellingen. Verder moeten sociale media ook niet los worden gezien van andere middelen die je inzet om dat doel te bereiken.

Terug naar het doel. Waar gaat de markt naar toe en welke positie wil je daar als organisatie in spelen? Persoonlijk geloof ik heel sterk in de netwerkeconomie waarin alle betrokken spelers (incl. de klant) op slimme en efficiente wijze (lees: middels digitale media) met elkaar samenwerken.”

Het overgrote deel van de markt zit nog in de creatieve fase van het ontplooien van campagnes. Dit is slechts het begin. Social media kan ingezet worden voor diverse supply chains, twee-richingsverkeer.

Social media ondersteunt de diverse departmenten/supply chains, moet er wel een losse Social Media ROI zijn, zoals aangegeven in de laatste alinea?

7i model is interessant.

Beantwoord

Dank voor alle enthousiaste reacties; goed om te zien dat er herkenning is vanuit de markt. Deze week gaan we voor het eerst echt aan de slag met het 7i-model; hoop tzt ook met een aangescherpte en verbeterde versie te komen!

@Gianluigi: je hebt altijd een doel nog om stappen te kunnen zetten, en een doel met concrete meetbare doelstellingen geeft iedereen een duidelijk beeld waar je naar toe wilt en inzicht waar je nu staat. Het is een hulpmiddel. Het uiteindelijke doel en de daaraan gekoppelde doelstellingen zijn inderdaad niet specifiek voor sociale media.

Beantwoord

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1403)
Contact