Marco Derksen

Marco Derksen is adviseur digitale transformatie, oprichter/partner van strategisch adviesbureau Upstream en eigenaar van Marketingfacts. Hij heeft ruim 20 jaar ervaring op het gebied van technologie, innovatie en (digitale) media. Hij inspireert, adviseert en begeleidt organisaties met digitale transformatie, digitale strategie en de impact van digitale technologie op mens en maatschappij.

Over Marco Derksen

Na zijn studie scheikunde aan de Hogeschool Arnhem-Nijmegen (HAN) en Katholieke Universiteit Nijmegen (KUN) is Marco Derksen in 1991 gestart als wetenschappelijk medewerker aan de KUN en later bij Organon (toen nog onderdeel van Akzo Nobel). Eind jaren negentig heeft hij de overstap gemaakt naar marketing-communicatie. Na zes jaar te hebben gewerkt voor bureaus als VODW en Share of Mind, is hij in 2005 gestart als zelfstandig ondernemer.

Op dat moment heeft Marco de basis gelegd voor het huidige Upstream, een strategisch adviesbureau dat op basis van actuele marktkennis zich richt op het inspireren van organisaties, het geven van strategisch advies en het ondersteunen bij de implementatie van digitale transformatie en social service.

Samenwerking met Coosto en andere partners

Daarvoor wordt nauw samengewerkt met Coosto en andere partners. Zo helpt Upstream gebruikers van de tool Coosto om meer uit het (bedrijfsbrede) gebruik te halen via Coosto Consultancy en –training.

De afgelopen jaren heeft hij gewerkt voor zowel profit als non-profit organisaties als T-Mobile, Sanoma, ING, Rabobank, UMC St Radboud, CITO, Hogeschool Arnhem-Nijmegen, Wageningen University, Kennisnet, HAS, Deli XL, Telegraaf Media Groep en TUI Nederland.

Met Coosto en SURF heeft Marco Derksen de Leermodule Social Media Analyse in het Hoger Onderwijs ontwikkeld.

Digitaal leiderschap en digitale transformatie

Sinds 2013 is Marco kerndocent van de leergang Digitaal Leiderschap aan de AOG School of Management, de post-academische opleider van Rijksuniversiteit Groningen en begeleidt hij deelnemers met vraagstukken rondom digitale transformatie van overheid, onderwijs en bedrijfsleven.

Digitale transformatie gaat over zakelijke transformatie en de impact van technologieën en de toenemende digitalisering van bedrijfsprocessen op mens, bedrijf en zelfs maatschappij.

Initiatiefnemer voor platformen en communities

Marco is naast initiatiefnemer van Marketingfacts (één van de meest toonaangevende marketingblogs van Nederland) ook (mede-)oprichter van platformen als Foodlog, TravelNext, SportNext, EnergieNext en Arnhem Direct. Hij blogt ook op zijn persoonlijke blog en heeft een sterke voorliefde voor fotografie.

Samen met de Hogeschool Arnhem-Nijmegen en de Communicatie Kring Arnhem organiseert hij maandelijks Media Villa Arnhem.

Verder is hij vier jaar voorzitter geweest van het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB), de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketing industrie. Tegenwoordig is Marco lid van bestuur poppodium Luxor Live en lid Raad van Toezicht VPRO.

Marco Derksen is in 2008 onderscheiden met de Coq d’Honneur, een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt door de communicatiebranche aan personen die zich zeer verdienstelijk hebben gemaakt voor het marketingcommunicatievak.

Marco Derksen als spreker of dagvoorzitter op congres, bijeenkomst of seminar?

Wilt u Marco Derksen als spreker voor een keynote, presentatie, kennisssessie of als dagvoorzitter op uw congres, seminar of symposium? Stuur een e-mail met daarin uw verzoek naar Marco.

Terug naar boven