Marketing staat niet meer op zichzelf

door Marloes van Willigenburg op 12 januari 2018

Door de technologische en sociale veranderingen in de afgelopen decennia, zijn de grenzen tussen werk en privé, tussen afdelingen en vooral ook tussen organisaties en markt aan het vervagen. Voor Marco Derksen is het al heel lang duidelijk dat marketing, maar ook communicatie, sales en klantenservice niet meer op zichzelf staan, maar dat er veel meer moet worden samengewerkt om te kunnen voldoen aan de snel veranderende klantbehoefte.

Digital Marketing Management

Wat Marco Derksen daarin fascineert is hoe je daar als marketingafdeling of marketeer – voor zover deze nog bestaan – invulling aan geeft.

Van digitalisering naar digitale transformatie

In de afgelopen decennia hebben we vooral een verschuiving gezien waarbij we bestaande processen en assets hebben gedigitaliseerd en online gebracht. Als we goed kijken dan zijn de business- en organisatiemodellen niet of nauwelijks verandert. Er is een nieuw kanaal bijgekomen, maar verder is er weinig veranderd. Ook niet in de manier waarop het wordt aangestuurd. Dat geldt ook voor digitale marketing.

We staan nu echter op een kantelpunt waarbij de technologische en sociale infrastructuur klaar is voor echt andere business- en organisatiemodellen. Nieuwe spelers als Amazon, Spotify en Airbnb, om er maar een paar te noemen, laten alvast een mogelijke toekomst van organisaties zien.

Marketing, communicatie, sales en klantenservice staan niet meer op zichzelf

Marketing staat niet meer op zichzelf maar zal veel meer zijn geïntegreerd in meer wendbare en mensgerichte organisaties. Dat vraagt van zowel medewerkers als van management een andere mindset. Prima om dat digital marketing management te noemen, Marco zou het zelf trouwens liever leiderschap bij digitale transformatie of nog eenvoudiger, gewoon leiderschap willen noemen.

Digital Marketing management

Op verzoek van verschillende senior marketeers uit de NIMA-achterban programmeert NIMA Classes & Events dit voorjaar Digital Marketing Management (6 februari 2018) gegeven door Marco Derksen.

Hoe zorg je ervoor dat je voldoende snel kunt inspelen op veranderingen in de markt? Welke hypes kun je aan je voorbij laten gaan en welke trends zijn structureel en gaan de markt definitief veranderen?

De Masterclass Digital Marketing Management is een spoedcursus voor marketeers die echt heel goed zijn in marketing, maar een update willen op de terreinen die het vaakst worden bedoeld als het over digital marketing gaat. Want of je nu zelf digital savvy bent of niet: Veel marketingmanagers die dat proces, of die projecten moeten aansturen zijn zelf geen specialist in die vakgebieden. En ook dat is niet zo raar, want het gaat nogal snel. En er is nogal veel.

‘De traditionele marketingmanager zal steeds meer een faciliterende rol krijgen die vraag en aanbod bij elkaar brengt.’ 

Lees het gehele vraaggesprek van Marco Derksen en Luuk Ros van NIMA over Digital Marketing management in Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1403)
Contact