Stef Löhr - Strategisch adviseur digitaal & partner Upstream Stef Löhr Strategisch adviseur digitaal & partner

De zorg – en de mensen die er werken – krijgen de komende jaren te maken met flinke veranderingen. Digitalisering, vergrijzing, hogere zorgkosten, decentralisatie van de zorg en vele andere opgaven. Véél komt op jouw ziekenhuis, zorginstelling of zorgorganisatie af. Dat biedt kansen én uitdagingen.

Wat zijn de uitdagingen in de zorg?

  • Personeelstekort & efficiënt werken. Ziekenhuizen kampen met groeiende personeelstekorten. Tot en met 2040 neemt de zorgvraag naar verwachting met zo’n 3% per jaar toe. Er is vooral in technologie geïnvesteerd die de zorg wel beter kan maken, maar niet direct efficiënter. Lees de blog van Marco Derksen.
  • E-Health/digitale zorg. Steeds méér medische informatie is via het EPD voor patiënten en andere behandelaars thuis verkrijgbaar, en omgekeerd kan de gezondheid van patiënten straks op afstand worden gemonitord.
  • Samenwerking. Overheid, ziekenhuizen en verzekeraars moeten intensiever gaan samenwerken. Covid-19 heeft ons geleerd dat het kan en die lijn moet worden doorgetrokken.
  • Digitaal werken implementeren. Uit onderzoek onder CIO’s in ziekenhuizen blijkt dat digitale transformatie door Covid-19 in een stroomversnelling raakt. Ruim 90% van de ondervraagde ziekenhuizen verwacht dat de inzet van digitale zorg versneld zal zijn na de coronacrisis. Het succes van deze stroomversnelling is te danken aan een combinatie van vijf pijlers: leiderschap, technologie, mindset, vertrouwen en snelheid.

Wat zijn de kansen in de zorg?

  • Wendbare organiseren, met nieuwe agile werkvormen in multidisciplinaire teams. Covid-19 heeft al laten zien dat de zorg tot veel in staat is.
  • Betere informatievoorziening, continuering, standaardisering en verdieping van informatie, zoals tijdens de Covid-19-crisis versneld is ingevoerd.
  • Technologische innovaties, gebruikmakend van data en A.I.
  • Patiënt centraal, personalisatie in de zorg, waarbij zinnige/waardevolle zorg wordt geboden gericht op gezondheid, in plaats van op ziekte.
  • Samenwerking in de keten, het ziekenhuis van morgen als een netwerkorganisatie, zowel bij de preventie als het herstelproces. Met digitale uitwisseling van gegevens en bijv. slimme keuzes in taken die in het ziekenhuis moeten gebeuren naast verpleging, revalidatie en monitoring thuis.

Focus op medewerkers én patiënt

Om goed in te spelen op deze uitdagingen en kansen richten wij ons op deze vier pijlers:

  1. Ontwikkeling, (informeel) leren en begeleiding van medewerkers binnen de zorginstelling;
  2. Andere, wendbare, wijze van werken;
  3. Betrokken digitale interactie met patiënt/familie en bedrijven;
  4. Digitale innovatie & digitale technologieën (eHealth)

Upstream luistert goed naar de opgaven van jouw organisatie en komt met een wendbare manier van werken op de uitdagingen en kansen samen met medewerkers en patiënt om te zetten naar resultaten. Door onze aanpak biedt je betrokken, wendbare, kwalitatieve, menselijke én digitale zorg.

Mogelijke ondersteuning door Upstream:

  • Inspiratiesessie ‘digitale transformatie in de zorg’ (Health 3.0)
  • Audit ‘digitale transformatie’ o.b.v ons model, publicaties e.a. onderzoek(en)
  • Masterclass digitaal leiderschap in de zorg (bekijk een voorbeeld)
  • Strategiesessie digitale klantcontact in 1 dag.
  • Audit ‘digitaal klantcontact’ – ‘Hoe kijken Nederlanders aan tegen digitaal contact met de zorg‘
  • Accelerator-programma: verbeter het digitaal klantcontact met patiënten en familie.
  • (Online) training menselijk digitaal klantcontact voor (KCC- & communicatie-) teams in de zorg (bijv. webcare / live chat).
  • Agile programma- of projectmanagement.
  • Training en begeleiding medewerkers en management in de zorg bij wendbaar samenwerken, digitale vaardigheden en digitaal leiderschap (inspirerend netwerk en informeel leren)

Tijdelijke capaciteit en denkkracht nodig?

Wanneer je tijdelijk géén of niet de juiste (ondersteunende) medewerker, manager, teamleider of directeur voorhanden hebt voor jouw project, voor jouw team, voor jouw afdeling in je zorginstelling of ziekenhuis, dan kun je ook een beroep doen op de interim professionals en interim managers uit het Upstream netwerk.

Waarmee kunnen wij jouw zorginstelling helpen?

Upstream helpt jouw organisatie graag bij digitale transformatie in de zorg. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden. Wij horen graag je vraag.

Contact