Arne Keuning - Adviseur - Upstream Arne Keuning Product Owner Digitaal & Digitale Dienstverlening

Destinatie Marketing Organisaties (DMO’s), Citymarketing organisaties en andere maatschappelijke en culturele organisaties staan gedurende het hele jaar voor de uitdaging om hun website en andere publicaties constant actueel te houden met toeristische en culturele evenementen als voorstellingen, optreden en festivals. Een actuele uitagenda bijhouden voor zowel bezoekers als bewoners is intensief en kostbaar.

The Feed Factory

In 2017 ontwikkelde Upstream samen met IT Helden een oplossing met de naam ‘Feed Factory‘ voor VVV Nederland en met als belangrijkste gebruiker amsterdam&partners om voor de start van het culturele seizoen zo veel mogelijk automatisch relevante content te verzamelen en aan te bieden aan de Nationale Database voor Toeristische Recreatieve en Culturele informatie (NDTRC), waarmee zij hun publicaties als iamsterdam.com voorzien van evenementen, festivals en locaties.

Automatische invoer van content via feeds

Door het koppelen van belangrijke podia en partners in Amsterdam aan de tool ‘Feed Factory’ via ‘feeds’ werd op automatische wijze content ingevoerd op bijv. de website van Paradiso direct aangeboden aan de redactie van amsterdam&partners in de NDTRC.

Hiermee werd de redactie enorm geholpen, want dit scheelde veel handmatig ‘overkloppen’ van informatie. De redactie kon die tijd besteden aan het verbeteren en verrijken van de teksten. Tevens werd de tijd tot publicatie op de website van iamsterdam.com aanzienlijk verkort. Met geringe redactiecapaciteit wordt getracht om zo snel en zo vindbaar mogelijk de content in te voeren. Hierdoor namen het aantal evenementen op de website en daardoor ook het aantal bezoeken vanuit Google toe. Zo werd citymarketing of destinatiemarketing via digitale middelen effectiever en sneller.

Samenwerken met toeristische en culturele partners

Ook werd er een online formulier ontwikkeld waarmee bewoners en organisatoren van Amsterdam ook handmatig evenementen aan de redactie konden voorstellen. Deze nieuwe aangeboden evenementen worden ook aan de redactie in het NDTRC gepresenteerd en kunnen worden aangepast, aangevuld en gepubliceerd.

Door samen te werken met partners, organisatoren en inwoners nam het aantal evenementen getoond op de website en ook op de TV-schermen in de winkels exponentieel toe. Vooral de automatische koppelingen zorgen voor snelheid en dat de informatie van de partners altijd actueel is.

Doorstart van NDTRC in The Feed Factory

Eind 2020 hield de NDTRC na 10 jaar op met bestaan. Daarom ontwikkelen IT Helden en Upstream een verbeterde versie van The Feed Factory als vervanger voor de NDTRC. Deze nieuwe ‘slimme database’ met zowel handmatige als automatische invoer, een partnermodule, redactie omgeving, automatische vertaling in vele talen en realtime export via API’s naar verschillende publicaties is vanaf 2021 gereed om in gebruik te worden genomen voor VVV’s, DMO’s, BIZ’s, Citymarketing organisaties, maar ook door bibliotheken, toeristische informatiepunten en gemeenten om informatie vanuit verschillende bronnen te verzamelen (altijd met met toestemming van de eigenaar) en te publiceren naar eigen publicaties.

Neem direct contact op met Arne Keuning (06-477 82 459) voor informatie over de mogelijkheden van The Feed Factory voor jouw organisatie en stad, streek, gemeente, regio en/of provincie.

The Feed Factory voor Destinatie Marketing Organisaties en Citymarketing

Rotterdam Festivals, Rotterdam Partners, Rotterdam Centrum (BIZ Rotterdam Centrum), de gemeente Velsen / IJmuiden (Citymarketing), Visit Haarlem, Amsterdam ZuidOost en amsterdam&partners (iamsterdam.com) maken al gebruik van de vernieuwde versie van The Feed Factory om zo het culturele, toeristische en recreatieve aanbod van hun stad (en regio) samen met partners te verzamelen, verrijken en te verspreiden naar websites, widgets, magazines en narrow-casting.

Keywords: toerisme, cultuur, citymarketing, uitagenda, destinatiemarketing, digitalisering, NDTRC

Contact