Blog:

Zomergasten en Twitter

door Marco Derksen op

Zomergasten en Twitter

Vincent Everts schreef er afgelopen week al over in zijn column: Sociale televisie is de toekomst. Ik moet toegeven dat sinds ik aktief ben op Twitter, ik weer regelmatig tv kijk. Niet alleen, maar samen met anderen waarbij we tijdens de uitzending met elkaar twitteren (=chatten) over hetgeen we op tv zien. Dat gebeurde eerder met programma's als Dragon's Den, Pinkpop en Lowlands en vanavond keken we naar Zomergasten met Alexander Rinnooy Kan. Het aardige van vanavond was dat ook Marina, John en Henk-Jan een foto op Flickr hebben gezet van hun Zomergasten/Twitter-opstelling. Enkele highlights uit mijn tweets (=berichten) van vanavond:

7 reacties

Profielfoto
marina op schreef:

’t was niet de spannendste zomergastenuitzending aller tijden maar met Twitter werd het ineens leuk.

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
joost op schreef:

Vond het echt een superuitzending! interessante gedachtengangen en erudiete man

Beantwoord

een aflevering met een symbolische dubbele bodem; de moderne rebel lukt het maar niet om het slimme establishment uit de tent te lokken.

Beantwoord

Profielfoto
David de Boer op schreef:

Herken het ‘watercooler-effect’ dat je met twitter, in combinatie met ‘live tv uitzending kan ervaren. Kijk zelf heel selectief tv. Door tijdens de ‘live-uitzending’ tegelijkertijd met notebook op schoot op twitter actief te zijn (nu nog door anderen als raar ervaren) is de beleving van het programma veel intensiever. Je haal als het ware 5x zoveel informatie/intelligence uit hetzelfde uur tv doordat de op-dat-moment-naar-hetzelfde-tv-programma-kijkende-actieve-twitteraars aanvullende informatie inbrengen, meningen uitwisselen en elkaar vragen voorleggen.

Twitter versus Joost.
Ik ervaar ‘live-tv-programma-kijken volgens-reguliere-tv-kijk-patroon-in-combinatie-met-twitter’ als veel laagdrempeliger dan ’tv-programma- kijken-via-joost-in-combinatie-met-InstantMessenger-van-joost’.
Deze rijkere media-consumptie ervaring doet zich niet alleen bij tv voor, maar ook bij radio. Steeds meer luisteraars van radio-online zijn tijdens de live-uitzending tegelijkertijd actief op twitter.

Kortom, er ontstaan twee media-consumptie-patronen die een ‘rijkere’ ervaring betekenen:

1. “uitzending gemist”/podcast/vodcast met ‘collective intelligence’ via weblogs.
en nu ook
2. live-tv/live-radio in combinatie met ‘collective intelligence ‘ via twitter

David de Boer

Beantwoord

Dank voor de aanvulling David!

Ervaar het zelf ook als een verrijking maar ben er nog niet helemaal over uit wat voor effect dit gaat hebben op mijzelf als consument en op de programma-makers. Het is wel een fascinerende ontwikkeling die ik met grote belangstelling volg.

Beantwoord

UItzending met Linda de Mol vanavond viel erg tegen. Jammer, volgens mij best een intelligente vrouw maar dat kwam er vanavond absoluut niet uit.

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact