Whatsapp overstijgt Facebook?

door Arne Keuning op 26 januari 2016

Het recent en jaarlijks terugkerende Nationale Social Media Onderzoek 2016 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy pakt uit met de conclusie dat het gebruik van WhatsApp het gebruik van Facebook overstijgt. Ouderen zitten alleen nog op Facebook en de jeugd van tegenwoordig gebruikt alleen nog maar op Snapchat. Tel daarbij op de signalen dat Twitter terugloopt in gebruik en volgens het onderzoek minder groot in gebruik is dan Instagram. Prachtige getallen en statistieken, maar wat kan ik daarmee?

Het recent en jaarlijks terugkerende Nationale Social Media Onderzoek van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy pakt uit met de conclusie dat het gebruik van WhatsApp het gebruik van Facebook overstijgt. Ouderen zitten alleen nog op Facebook en de jeugd van tegenwoordig gebruikt alleen nog maar op Snapchat. Tel daarbij op de signalen dat Twitter terugloopt in gebruik en volgens het onderzoek minder groot in gebruik is dan Instagram. Prachtige getallen en statistieken, maar wat kan ik daarmee?
Inzet van WhatsApp (Business) voor digitale conversaties

Is 1-op-1 communicatie niet sociaal?

Om het onderzoek te kunnen duiden en ook de reacties erop is het goed om te definiëren wat we nu precies verstaan onder “social media”. WhatsApp wordt namelijk door de criticasters van het onderzoek niet tot “social media” gerekend. Want social media dat zijn Facebook, Twitter, Youtube, Linkedin en Instagram. Mijn mening is dat het platformen zijn, die allen communicatie mogelijk maken. Soms openbaar in 140 tekens, soms in prachtige foto’s en soms alleen een privé berichtje van mens tot mens. Ook WhatsApp voorziet in de communicatiebehoefte tussen mensen onderling, zowel in groepen als individueel. WhatsApp is mijn inziens wel degelijk “social” en gezien grote gebruik in Nederland relevant om mee te nemen in een onderzoek.

Gebruik WhatsApp geeft ook een signaal

In plaats van de cijfers tot achter de komma en de beweegredenen van Newcom om zo’n onderzoek met ronkende (SEO-)titels te publiceren te betwisten, kunnen we beter kijken naar wat de signalen ons zeggen. Het is namelijk niet altijd even “leuk” meer op social media platformen als Facebook, Twitter en diverse anderen. Dit geldt zowel voor de gebruiker als de marketing- of social media manager van een organisatie. Het signaal van gebruik van meer besloten platformen is al een tijdje gaande. Gebruikers hebben behoefte aan onderlinge (directe) communicatie en aan minder “vervuilde” tijdlijnen met uitgelichte en gesponsorde berichten van zichzelf opdringende merken geholpen door platformen die geld willen/moeten gaan verdienen.

Geldt dit dan ook voor jouw burgers of klanten?

Heb jij eigenlijk een idee van hoeveel van jouw klanten of burgers “fan” zijn van jouw als organisatie? En zijn ze dit op één of meer platformen? En weet je ook waarom? En weet je ook wanneer en op welk device ze de informatie tot zich nemen? Vaak geeft inzicht in de statistieken een ontluisterend beeld. Veelal is slechts een klein deel van je klanten “fan” of “volger”. Ongeacht welk platform.

Daarom kunnen onderzoeken als die van Newcom je slechts een signaal geven, maar nooit bepalend voor de keus en koers van jouw organisatie zijn. Daarvoor moet je dieper graven, data combineren en je afvragen of groot/groter ook altijd beter is. Social is anders toch synoniem met massamediaal en aloude broadcasting.

Alleen dan nog maar WhatsApp-en?

Organisaties willen graag bepalen welke “kanalen” worden ingericht voor communicatie. De behoefte van de gebruikers om te communiceren met andere gebruikers en organisaties en waarop bepaalt de wijze van communicatie.

De vraag welke van de platformen je wilt ondersteunen is “zo 2015”. De klant bepaalt

Richt je op het goed inrichten van social media monitoring, koppel besloten platformen als WhatsApp waarop je communicatie verwacht en antwoord daar waar de gebruiker wil. Want is je antwoord en “Tone-of-Voice” op WhatsApp nu echt zo anders dan op een tweet, op een chat of op een facebook-comment?

KLM kiest conversatie als strategie

KLM is momenteel de eerste organisatie die met de inzet van WhatsApp voor Business en met Facebook Messenger de conversatie centraal zet in de sociale en digitale contactstrategie. Deze strategische keuze draagt voor KLM bij aan zowel conversational service als conversational commerce.

WhatsApp voor business

Met de komst van WhatsApp voor Business kan conversatie als interactieve wijze van klantcontact via WhatsApp nu ook op professionele en structurele wijze voor organisaties worden ingezet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1403)
Contact