Blog:

Welke lokale politicus heeft social media wel begrepen?

door Marco Derksen op

Welke lokale politicus heeft social media wel begrepen?

De campagnes voor de gemeenteraadsverkiezingen zijn nu losgebarsten, maar op internet is de strijd al een tijdje aan de gang. Lokale partijen zetten volop nieuwe media in, zoals Twitter en Youtube - zo blijkt uit een inventarisatie van de NOS. Ook blijkt dat veel politici niet echt weten wat ze ermee aan moeten. Maar welke lokale politici hebben het wel begrepen en waarom?

28 reacties

Beantwoord

Leuk, om dit filmpje hier terug te zien.

Als je wil weten wat, hoe en waarom het hier wel lukt zul je wat specifiekere vragen moeten stellen.

Wil er uiteraard graag over vertellen.

Beantwoord

Beantwoord

Jazeker. Check de openingsfilm op http://www.youtube.com/VVDMenterwolde maar eens.

Dit filmpje heeft tot aardig wat reuring geleid.

Dat soort dingen werkt lokaal prima. Bekijk ook de babbelbox in hetzelfde kanaal. Goed bekeken, leuke reacties. (vergeet niet: klein dorp)

Sorry voor late reactie. Had lunchgasten.

Beantwoord

Via de email ook nog een reactie van Martijn Klein:

[i](…) Ik zeg een uurtje geleden je twitter bericht omtrent Welke lokale politicus heeft social media wel begrepen?

Ab Kools is kandidaat voor de Utrechtse gemeenteraad. Hij staat op een onverkiesbare 18e plaats. Vrienden willen hem met voorkeurstemmen in de gemeenteraad stemmen.

Waarom?
Eigenlijk omdat we allemaal de kracht van social media aan het werk willen zien in een stad als Utrecht. Het doel is heel simpel met om en nabij de 800 voorkeursstemmen zal Ab naar alle waarschijnlijkheid worden gepromoveerd binnen de D66 kandidatenlijst naar een verkiesbare plek. Hierbij zetten we tools in als daar zijn youtube, twitter, dialoog met de kiezers en niet te vergeten guerrillamarketing a.d.h.v. bumperssticker met het ikstemab logo inclusief QR code (die verwijst naar http://www.ikstemab.nl/wieisab) http://www.flickr.com/photos/abkools Verder zijn we momenteel bezig met een viral die een viertal utrechtse onderwijs gerelateerde situatieschetsen laten zien. De situatieschetsen worden doorspekt met aan het utrechts onderwijs gerelateerde zaken. Deze viral zal later deze week op de site komen. Verder zijn we bezig met andere mogelijkheden zoals 4square e.d.
Buiten het online gebeuren proberen we ook offline nog mensen te overreden om te stemmen op Ab Kools door in onze vriendenkring zwevende kiezers waar te krijgen omtrent het social media initiatief.

Momenteel sleutelen we nog aan de laatste veranderingen op de site om de dialoog nog beter op gang te krijgen. Hierbij houden we natuurlijk in de gaten waar het laaghangende fruit ligt opdat we de 800 stemmen binnenhalen.

Het thema van Ab zijn campagne is Utrecht van Domstad naar Slimstad waarbij het verbeteren van educatie een speerpunt is. Ab zelf is een zeer ervaren en gedreven onderwijsman is. Utrecht is met meer dan 100.000 leerlingen en studenten dé onderwijsstad van Nederland. Met de focus op persoon i.p.v. partijpolitiek en onderwijs als speerpunt moet het mogelijk zijn om de 800 stemmen te halen. (..)[/i]

Mooie case!

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Dialoog met je kiezers krijgen op internet is echt heel erg moeilijk.
Veel politici zoek het op hun eigen site, maar daar vind je het niet. De kiezer kom je tegen op neutraal terrein.
Hier hebben we een dorpsblog waar de politici met elkaar discussiëren, maar ook de regionale kranten hebben vaak reactiemogelijkheden.
Zoek die op.

Probeer als politicus om je visie gepubliceerd te krijgen ipv je slogan.

Zie bijvoorbeeld http://www.financieel-groningen.nl/2010/01/subsidiegeilheid-2/

Zoiets werkt door. En vergeet nooit om de straat op te gaan. Dat is precies wat ik nu ga doen. 😉

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
r van den hoff op schreef:

Wat vooral blijkt is dat het droevig gesteld is met deze mensen. Dat is niet verwonderlijk, want over het algemeen is het intellectuele en bestuurlijk niveau van onze locale bestuurders zeer bedenkelijk. Vele politici gebruiken de sociale media zoals ze vroeger hun publiciteit regelden: je hoort nooit iets van ze, tot een week of 4 voor de verkiezingen….en dan verbaasd zijn dat het niet werkt….
Het blijft een zorgelijke ontwikkeling, want het zijn wel onze toekomstige beleidsmakers…brrrr

Beantwoord

@Ronald: mee eens, maar zouden we ons niet eens moeten afvragen waarom het niveau van de lokale politici iha zo laag is? Lage financiele vergoeding, meestal in avonduren en je kunt het eigenlijk nooit goed doen. Geen wonder dat geen hond de lokale politiek in wil!

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Vandaag een persbericht van Berenschot:

[i](…) Lokale politieke partijen zetten in hun campagne in op online sociale media (Hyves, Twitter, Linkedin). Het gebruik door kiezers blijft echter beperkt. Twitteren is net als een bijeenkomst in een zaaltje, meer iets voor intimi. Politieke partijen laten daarentegen juist kansen liggen bij het ‘gewoon’ verduidelijken van hun standpunten, met name via de website. Dat blijkt uit de eerste iBalans, een gezamenlijk onderzoek van Berenschot en ContentKings.
Berenschot en ContentKings ondervroegen 1500 kiesgerechtigde burgers en 78 kandidaat gemeenteraadsleden via een online enquete. Daarbij werden de websites en social media accounts van 40 partijen uit 6 gemeenten onderworpen aan een expertanalyse. Deze analyse vond zeven en twee weken voor de gemeenteraadsverkiezingen plaats.
Van de 38 partijen hebben er 17 een lokaal Hyves-account en 16 een eigen Twitter-account. Het daadwerkelijke gebruik door burgers is echter minimaal. Slechts 4% van de burgers zegt de sociale mediakanalen vaak te gebruiken als informatiebron in aanloop naar 3 maart. Ter indicatie: kanalen van lokale partijen hebben maar 2 tot 5 volgelingen op iedere 10.000 inwoners van de gemeente. Ook andere vormen van online communicatie zijn vaak nog niet op orde. Slechts bij 18 van de 38 partijen lukte het bijvoorbeeld om via de mail een antwoord te krijgen. En 9 van de 27 partijen reageerden helemaal niet.
Zowel kandidaten als kiesgerechtigde burgers vinden de lokale media het belangrijkste communicatiekanaal in de aanloop naar 3 maart. Daarna kiezen kandidaten voor contact op straat en in wijkcentra. Burgers geven de voorkeur aan nieuwsbrieven en mailcontact met partijen. Qua inhoud zoeken burgers vooral naar het programma en informatie over de kandidaten. Programma’s worden 34 van de 38 keer aangeboden, maar 27 van de 34 keer is dat aanbod niet echt toegankelijk gemaakt, bijvoorbeeld door een samenvatting. In 9 van de 38 keer ontbreekt informatie over de woonplaats (wijk), leeftijd, curriculum of een specifiek kennisdomein van de belangrijkste kandidaten. (…)[/i]

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact