Blog:

Wegener staakt regionaal nieuwsproject

door Marco Derksen op

Wegener staakt regionaal nieuwsproject

Wegener NieuwsMedia stopt vandaag met het regionale burgerjournalistieke project dorpspleinen.nl en integreert een aantal functies in de website van Twentsche Courant Tubantia. Het dorpspleinen-project werd in november 2005 gestart, maar vier jaar na dato blijkt het aantal bezoekers en actieve leden te beperkt om dorpspleinen.nl in stand te houden, meldt TC Tubantia in een e-mail aan geregistreerde gebruikers. De krant wil gebruikers van dorpspleinen.nl betrekken bij regionaal nieuws met reactie-mogelijkheden, fotowedstrijden en voordeelacties (via: Villamedia). Op de voormalige dorpspleinen lezen we het volgende bericht:

(…) Per 1 november 2009 kunt u voor het volgen van nieuwtjes en het publiceren van foto’s, filmpjes en teksten niet langer op dorpspleinen.nl terecht, maar wel gaat een aantal functies van dorpspleinen.nl op in de nieuwssite van de uitgever: tctubantia.nl Vanuit die website kunt u al het belangrijke (regionale) nieuws volgen en op een nieuwe manier actief reageren op nieuwsitems en meedoen aan fotowedstrijden, voordeelacties en doe mee en win acties van De Twentsche Courant Tubantia. U hoeft voor deze verandering niets te doen. (…)

Toch opmerkelijk, een jaar na de start beweerde Gerard Driehuis (destijds directeur van uitgeverij Dagblad Tubantia/Twentsche Courant) nog dat het regionale nieuwsproject een succes was. De vraag is dan ook, waar ging het fout? Heeft burgerjournalistiek in Nederland wel een bestaansrecht? Denk daarbij ook aan het vroegtijdige einde van het PCM-project Skoeps. Zijn traditionele uitgevers uberhaupt in staat om burgerjournalistiek te integreren in hun bestaande bedrijfscultuur?

8 reacties

TC Tubantia meldt zelf:

[i](…)
Per 1 november 2009 is het burgerjournalistieke platform dorpspleinen.nl opgegaan in de nieuwssite tctubantia.nl van De Twentsche Courant Tubantia. Wie nu naar een van de websites van de 15 dorpspleinen in Twente en de Achterhoek gaat, komt automatisch op deze site terecht. Hier kan een keuze gemaakt worden om deel te nemen aan de wedstrijden en acties van De Twentsche Courant Tubantia of het volgen van het nieuws en dit verrijken door op het nieuws te reageren.

Een van de successen van dorpspleinen.nl is de grote belangstelling voor fotowedstrijden. Honderden deelnemers stuurden voor fotowedstrijden hun foto’s in, waarbij zij als prijs een publicatie van hun foto in De Twentsche Courant Tubantia konden winnen. Zulke wedstrijden blijven doorgaan. Maar ook het reageren op artikelen is nog altijd mogelijk, zij het dat dit niet meer de berichten zijn van willekeurige gebruikers, maar de nieuwsberichten, stellingen, dossiers en opinies. Zowel op plaatselijke als regionale berichten kan worden gereageerd, maar ook op nieuws uit Nederland en het buitenland.

Eveneens kan worden deelgenomen aan polls, kwissen, voordeelacties en discussies. Via het reageren is het mogelijk het journalistieke nieuws verder te verrijken met eigen commentaren en stellingen of wellicht tips en nieuwe informatie. Dat kan met bijdragen in de vorm van teksten, foto’s en filmpjes, die vooraf door de redactie worden beoordeeld op geschiktheid en nieuwswaarde. (…)[/i]

Beantwoord

En de eerste reacties van lezers:

[i](…) U bent altijd blij geweest met het aansturen van artikelen van zowel de hobbiefotografen en journalisten.
Sinds de tijd dat de moderator(en) de stukken niet meer nakeken voor plaatsing en op hun reacties is het misgegaan. Plotseling werd het beeld van de Dorpspleinen verandert en klaagde de mensen over het feit dat men niet meer konden reageren of althans bijzonder moeilijk. Ook kon men als bedrijf advertenties kwijt met hun prijzen enz. erbij die eigenlijk als inkomsten bij de krant van U behoorden. Dat getuigde al van het feit dat er geen moderator van de dorpspleinen meer was. Ook ik heb dit een paar maal gedaan om te zien of het wel waar was. Velen (die ik ken) vinden het jammer dat de dorpspleinen in hun oude vorm niet meer bestaan daar zij (ook al plaatsten zij wel of geen foto of artikel) de artikelen graag lazen of de foto`s bekeken. Nu kan men men alleen de wedstrijden nog zien en reageren op artikelen uit de krant zelf. Ik ben geen journalist om te oordelen over de politiek of over. Ik ben en blijf een subjectieve hobbiest. (…)[/i]

en

[i](…) Prima beslissing, al had deze beter drie jaar geleden al genomen kunnen worden toen belangstelling van adverteerders uitbleef. Experimenteren getuigt van visie en durf, maar goede managers dienen om te buigen zodra een een nieuw ingeslagen weg doodlopend blijkt. (…)[/i]

Beantwoord

Ludo de Boo maakte als projectleider/uitgever het eerste anderhalf jaar van dorpspleinen mee. Op ReThinkingMedia geeft hij een terugblik:

[i](…) Het experiment Dorpspleinen was als product of inkomstenbron geen ultiem ei van Columbus, maar het bewees dat (enthousiasmerend) vragen om lokale informatie en het aggregeren van informatie mogelijk nieuwe producten had kunnen opleveren en bestaande beter kon maken. (…)[/i]

Wegener heeft een aantal adviezen van insiders destijds niet opgevolgd. Jammer, ik denk inderdaad dat het een bestaansrecht heeft. Nee sterker nog, ik denk dat het een cruciale factor zou zijn geweest in de toekomst van de krant.

Beantwoord

Reactie van ene Harry Olthof uit Nijverdal op de site van de TC Tubantie:

[i](…) Jammer dat dit moest gebeuren met dorpspleinen. Sinds oktober 2006 plaats ik om de 14 dagen een artikeltje met een paar foto’s over het megatunnelbouwplan dat nu in Nijverdal is begonnen. In de afgelopen 3 jaar zijn al 90 artikeltjes ontstaan onder de naam TUNNELPLAN die historie en nieuwsfeiten beschreven over het Combiplan.

De vele reacties die ik op de artikeltjes gehad heb laten volgens mij zien dat dorpspleinen veel geinteresseerd lezers trok.

Het viel mij de laatste tijd ook wel op dat het een beetje een rommeltje op dorpspleinen werd en er soms artikelen in stonden met een niet al te hoog nivo. Aangezien Tubantia een streekblad is kunt u mijnsinziens alleen maar nieuwe lezers trekken door streekartikelen. Ik kan begrip opbrengen dat het grote aantal dorpspleinen onoverzichtelijk werd, maar dat is toch wel in te dikken. Bv door een te attenderen op artikelen via een lichtkrant boven in de pagina die start met de streek (Nijverdal) , dan met het onderwerp en waar dan op gekickt kan worden. Verschralen van de internet pagina’s laat juist zien dat uw krant zich niet op de toekomst richt. Mag ik u vragen toch een pagina in stand te houden voor artikeltjes met foto’s van lezers? Voor de laatste 90 artikeltjes vanaf oktober 2006 zie http://www.tunnelplan.nl/tunnelplan.htm (…)[/i]

Beantwoord

Profielfoto
Stefan op schreef:

Ik heb altijd mijn twijfels als het begrip burgerjournalistiek gehyped wordt. Maar dat hoeft natuurlijk geen belemmering te zijn voor een succes.

Wegener heeft volgens mij vooral gefaald in het beheer van de dorpspleinen. Onzinnige berichten en reclame bleven staan, de foto’s werden dusdanig gecomprimeerd dat praktisch alle foto’s er slecht uit zagen, teveel magere artikelen van steeds dezelfde mensen. En dito reacties op artikelen waardoor mensen maar niet meer reageerden.

Als ik kijk naar hoe ze omgaan met de normale site van de krant, in mijn regio de tctubantia, heb ook mijn twijfels of ze daar op lange termijn zullen volhouden.

Beantwoord

buroblink:

[i](…) Dorpspleinen van Wegener/Tubantia zijn vanaf heden officieel uit de lucht. Tegenvallende commerciële resultaten liggen aan de beslissing ten grondslag. Drie en een half jaar werden de regioportals gevoed door ‘de burger’ vanuit de Twentse wijken, dorpen en steden. De ambities waren groot, verwachtingen binnen de organisatie hoog gespannen. Met het vertrek van sleutelfiguren die het project geïnitieerd hadden ontsnapte ook de drive om het concept te verfijnen en uit te laten stijgen boven een (in onze ogen) technisch aandoende ‘applicatie’. (…)[/i]

Beantwoord

Reactie van Vincent Leenders op ReThinkingMedia:

[i](…) In het artikel komt een paar keer de crux naar boven waarom het lijkt alsof er geen bestaansrecht is voor burgerjournalistiek. Het inbedden in de bestaande organisatie is daarbij het grootste probleem: lezersbijdragen in wat voor vorm en hoeveelheid dan ook, worden door de echte journalisten als minderwaardig beschouwd en wanneer de moderatie om de hoek komt kijken, wordt het vooral als een ballast gezien. Een goede aggregatie van content staat denk ik op weinig agenda’s, omdat binnen de uitgeverijen ervan uit wordt gegaan dat de centrale rol van informatieleverancier nog steeds min of meer is voorbehouden aan degenen die die rol meerdere decennia hebben vervolgd. (…)[/i]

Beantwoord

Reactie van Joop Koppen op ReThinkingMedia:

[i](…) Vaak gaat het mis als dit soort projecten worden terug gegeven aan de organisatie. Op dat niveau zit te weinig kennis waarmee dit soort projecten voortgang kan krijgen, dan heb ik het nog niet over de RVB. Ik ben benieuwd hoe het met de andere dorpspleinen en nieuwbouw portals gaan van Wegener zoals als bij de Stentor die op dit moment een sponsor hebben als de locale Rabobank. (…)[/i]

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact