Blog:

Wat zijn de succesfactoren van een corporate blog?

door Marco Derksen op

Wat zijn de succesfactoren van een corporate blog?

We hebben het op Marketingfacts de afgelopen maanden vaak over corporate blogs (of weblogs). Met name de vraag waarom er zo weinig corporate blogs in Nederland zijn te vinden is een vraag die velen bezig houdt. We zijn inmiddels bezig om een overzicht te maken van corporate blogs in Nederland en zullen daar ook in de komende tijd verder onderzoek naar doen (zie bijvoorbeeld onderzoek Rhea de Bies). In de VS is het aantal corporate blogs inmiddels significant en verschijnen met enige regelmaat onderzoeksrapporten naar het gebruik en de impact van corporate blogs. Zo hebben dit voorjaar Professor Walter Carl (Northeastern University) en John Cass (Backbone Media Inc.) een uitgebreide studie gedaan naar de kritische succesfactoren van corporate blogs. Het onderzoeksrapport, dat mede is gebaseerd op interviews met bedrijven zoals Adobe, BzzAgent, Microsoft en Stonyfield Farms, biedt bedrijven een goed inzicht in de do's en don'ts van corporate blogging. De belangrijkste succesfactoren volgens het onderzoek:
  • Culture: If a company has particular cultural traits worth revealing or a bad reputation it wants to repudiate, blogging can be an attractive option.
  • Transparency: Critical to establishing credibility and trust with an audience. People want to see an honest portrayal of a company and know that there are not ulterior motives behind the blog. Blog audiences respect a willingness to disclose all points of view on a subject.
  • Time: It takes a lot of time to set up, research and write a quality blog. Companies need to identify a person who has the time or whose schedule is freed up to make the time, or need to engage a group of people to share the responsibility.
  • Dialogue: A company’s ability and willingness to engage in a dialogue with their customer base about topics that the customer base is interested in is critical to its blogging success.
  • Entertaining writing style and personalization: A blogger’s writing style and how much they are willing to reveal about their life, experience and opinions brings human interest to a blog, helps build a personal connection with readers and will keep people reading.

In het onderzoek is ook gekeken naar de opzet van de weblogs en welke bijdrage dit heeft op het succes. De belangrijkste factoren in deze fase zijn:

  • Strategic planning: Important to develop clear blogging goals in advance.
  • Blogger selection: Important to pick someone who is, among other things, open to listening to the audience, has a passion for the topic, is a good writer and has a friendly approach.
  • Reading other blogs: Critical to read other blogs in your industry to gain understanding of your industry’s blogging community.
  • Practice with an internal blog before going external: Helps employees become familiar with blogging and makes for a smoother transition to the external community.

Het volledige onderzoeksrapport is online beschikbaar via scoutblogging.com. Leden van marketingfacts kunnen het onderzoeksrapport ook als pdf-bestand downloaden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact