Blog:

Wat is een businessmodel?

door Marco Derksen op

Wat is een businessmodel?

Op Marketingfacts hebben we het regelmatig over het 'businessmodel' van een bepaald concept. Maar wat is eigenlijk een businessmodel, hoe kom je tot een goed businessmodel en welke business-modellen onderscheiden we als we bijvoorbeeld kijken naar internet?

Wie vervolgens in de literatuur duikt valt direct op dat de term businessmodel eigenlijk nog heel jong is en pas echt wordt gebruikt vanaf de eerste internethype (de term staat bijvoorbeeld niet in de Britannica!). Wikipedia definieert de term 'businessmodel' als volgt: [i][quote](...) a conceptual tool that contains a big set of elements and their relationships and allows expressing the business logic of a specific firm. It is a description of the value a company offers to one or several segments of customers and of the architecture of the firm and its network of partners for creating, marketing, and delivering this value and relationship capital, to generate profitable and sustainable revenue streams. (...)[/quote][/i] Wie vervolgens doorleest komt op verschillende conceptualisaties van businessmodellen zoals die van Chesbrough en Rosenbloom (2000), Hamel (2000), Linder en Cantrell (2000), Petrovic et all (2001), Gordijn (2002), Afuah en Tucci (2003), Osterwalder (2004) en Fetscherin en Knolmayer (2005).

Het concept dat me het meest aansprak en waarin ook is geprobeerd om alle bestaande concepten te verwerken is die van Alexander Osterwalder (Arvetica). Na zijn promotie-onderzoek (pdf) in 2004, heeft hij via zijn weblog Business Model Design and Innovation de afgelopen jaren verder gewerkt aan het volgende business model concept:

Business Model Concept
Osterwalder onderscheid hierin de volgende 9 bouwstenen:

  • [b]value propositions[/b]: The company’s offers which bundle products and services into value for the customer. A value proposition creates utility for the customer.
  • [b]target customer segments[/b]: The customer segments a company wants to offer value to. This describes the groups of people with common characteristics for which the company creates value. The process of defining customer segments is referred to as market segmentation.
  • [b]distribution channels[/b]: The various means of the company to get in touch with its customers. This describes how a company goes to market. It refers to the company’s marketing and distribution strategy.
  • [b]customer relationships[/b]: The links a company establishes between itself and its different customer segments. The process of managing customer relationships is referred to as customer relationship management.
  • [b]value configurations[/b]: The configuration of activities and resources.
  • [b]core capabilities[/b]: The capabilities and competencies necessary to execute the company’s business model.
  • [b]partner network[/b]: The network of cooperative agreements with other companies necessary to efficiently offer and commercialize value. This describes the company’s range of business alliences.
  • [b]cost structure[/b]: The monetary consequences of the means employed in the business model.
  • [b]revenue model[/b]: The way a company makes money through a variety of revenue flows.

Vragen die je bij ieder concept moet stellen zijn: wat ga je de klant bieden, hoe ga je dat produceren, hoe ga je dat aanbieden, wat kost het en wat levert het op? Schematisch ziet dat er als volgt uit:

Business Model Concept
<!–
Osterwalder onderscheid verder nog twee drijfveren voor innovatie:

  • [b]Supply-driven innovation[/b] is achieved by doing things in a new way or by applying new technologies to an existing business model. Dell is a nice illustration of both. Dell innovated in the business model by selling directly to customers, but also by applying a new technology, the Web, as a distribution channel to reach the new customers.
  • [b]Demand-driven innovation[/b] is customer driven, based on new or changing customer needs, tastes, and preferences. The music industry came under pressure to come up with a more innovative business model in r4sponse to the development of file sharing platforms such as Napster and Kazaa allowed people to download music for free en masse (illegally).

–>
Ik heb nog geen tijd gehad om eens wat online concepten volgens dit model uit te werken. Osterwalder heeft wel een aantal postings waarin hij ingaat op de businessmodellen van o.a. Google Talk, Massively Multiplayer Online Games (MMOG’s) en Skype. Zeker ook de moeite waard is zijn posting over specifieke businessmodel karakteristieken van Web 2.0.

Verder lezen:

1 reactie

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact