Wat is de waarde van social business?

door Marco Derksen op

Wat is de waarde van social business?

Waarom gaat social business ook echt waarde opleveren voor organisaties? De belangrijkste argumenten op een rij!

Enkele maanden geleden werd Yammer, een zakelijke variant op het sociale netwerk Twitter, voor een bedrag van 1,2 miljard dollar gekocht door Microsoft. Volgens critici een te hoog bedrag voor zo’n eenvoudig bedrijfscommunicatieplatform. Anderen beweren juist dat Microsoft met deze overname een belangrijke stap heeft gezet op het gebied van social business, een markt die de komende jaren gaat exploderen volgens Forrester, Gartner en McKinsey. De laatste publiceerde recentelijk nog het rapport The social economy waarin de waarde van social business vooral wordt toegekend aan aan de verhoging van de productiviteit door intern gebruik van sociale media.

Vandaag een interessant artikel van Ashley Furness waarin hij op zoek gaat naar de belangrijkste argumenten waarom social business ook echt waarde gaat opleveren voor organisaties. FMT Business heeft de argumenten kort samengevat:

  1. Gebruik van sociale media verhoogt de betrokkenheid van personeel en maakt mensen meer zichtbaar. Bij Deloitte bijvoorbeeld, gebruikt men betrokkenheid op Yammer als methode om ‘thoughtleaders’ op terreinen te ontdekken.
  2. De integratie van sociale media maakt communicatie eenvoudiger en het vinden van experts op terreinen of antwoorden op vragen ook.
  3. Als gesprekken zichtbaar worden en mensen benaderbaar, neemt de transparantie toe.
  4. Projecten verlopen soepeler door inzet van sociale media. Iedereen is beter op de hoogte van stand van zaken en vorderingen.
  5. Kennisoverdracht vereenvoudigt wanneer beter op interesse en deskundigheid van mensen kan worden ingespeeld.
  6. Door de laagdrempeligheid van interne sociale media komen er meer en betere ideeen bovendrijven. De eenvoud van feedback, ‘like’, stimuleert enorm.

 

Wie vult aan of kent praktijvoorbeelden die deze argumenten onderbouwen?

5 reacties

Beantwoord

Beantwoord

Nog een paar uit diverse onderzoeken:
7. Verbetering persoonlijke ontwikkeling medewerkers (leren van kennisoverdracht) en sneller ingewerkt zijn nieuwe (tijdelijke) werknemers
8. Versterking imago van de onderneming (innovatievermogen en openheid, belangrijk voor starters), vergroting aantrekkingskracht (aantal aanbevelingen stijgt), leidt tot vergroting naamsbekendheid (friends en likes)
9. Betrokkenheid inspireert, leidt tot prestatieverbetering medewerkers (beide reeds genoemd) en per saldo tot hogere medewerkers- en klanttevredenheid.
….
Belangrijk is management en medewerkers ‘live’ te laten zien wat een enterprise social network (esn) oplevert

Bijv. importeer voor een SalesManager zijn LinkedIn en SalesForce connecties, postings en accounts in zijn ESN en laat hem deze delen (vragen stellen, hulp en tips vragen),
Bijv. verzamel alle connecties van medewerkers (LinkedIn, SalesForce etc. ) in je ESN onder accounts op alfabetische volgorde, en kijk wie je samen bij bedrijf x kent.

Samen kom je verder!

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1406)
Contact