Blog:

Mijn location based social network is Foursquare

door Marco Derksen op

Mijn location based social network is Foursquare

Sinds de lancering en doorbraak van Foursquare in het voorjaar van 2009 op South By Southwest (SXSW) in Austin is het hard gegaan met de location based social networks ( sociaal netwerk dat gebruikers de gelegenheid geeft hun locatie door te geven door in te checken). In minder dan 1,5 jaar telt Foursquare meer dan 3 miljoen gebruikers en ruim 185 miljoen checkins (meer dan 1,5 miljoen checkins per dag). Foursquare kent een open API waardoor wereldwijd al meer dan 200 Foursquare Apps beschikbaar zijn. Foursquare draait op de iPhone, Blackberry, Android, Palm en binnenkort ook op Nokia. Uiteraard zit de concurrentie niet stil en hebben we de afgelopen tijd diensten voorbij zien komen als Google Latitude, Gowalla, Brightkite, het Nederlandse Feest.je, sinds kort Facebook Places en binnenkort Twitter (zie ook Marketingfacts). De meeste van deze diensten heb ik een tijdje gebruikt waarbij ik vooralsnog het meest gecharmeerd ben van Gowalla (zowel technisch als in gebruik). Toch heb ik vandaag besloten om me vooralsnog alleen nog te richten op Foursquare.

De keuze heeft niets te maken met welke dienst technisch het beste is of het meest gebruikers-vriendelijk, de keuze heeft vooral te maken met het feit dat Foursquare veel zichtbaarder is dan de concurrentie. Niet alleen heeft Foursquare veel meer gebruikers dan Gowalla, Feest.je of een van de andere diensten, ook de mede-oprichter Dennis Crowley staat regelmatig op de internationale podia om zijn visie te geven op de toekomst van location based social networks. Zo stond Crowley eind vorig jaar op het podium van Mobile Monday Amsterdam en afgelopen week op Picnic 2010.

Ik heb dus vooral vertrouwen in Crowley, geloof in zijn visie en moet eerlijk bekennen dat ik het spelelement dat Foursquare vanaf het begin heeft meegenomen in het concept ook wel erg leuk vind. Vanaf nu speel ik dus serieus mee op Foursquare! 😉

Wat kunnen we in de toekomst van Foursquare verwachten? Naast verdere verbetering van de huidige dienst, verwacht Crowley op korte termijn dat Foursquare het toevoegen van foto’s toestaat (iets dat Gowalla al aanbiedt). Verder gaf hij afgelopen week aan dat op de langere termijn automatisch inchecken mogelijk wordt en is men op dit moment aan het experimenteren met de aanbevelingsmodule (recommendation engine). Ook zal het inchecken via Foursquare steeds interessanter worden omdat steeds meer organisaties de dienst inzetten. We kennen inmiddels allemaal al wel de voorbeelden van MacDonalds, Gap en Selexyz (om er maar eens een paar te noemen). In de toekomst zal Foursquare steeds meer worden ingezet als alternatief voor loyalty card verwacht ik. Ook het spelelement met het verkrijgen van badges bij bijzondere prestaties zal verder worden uitgebreid. Zo werd afgelopen week bekend dat Foursquare in samenwerking met Runkeeper ook badges gaat uitdelen bij sportprestaties. Foursquare zal in toenemende mate gaan samenwerken met andere diensten waardoor je persoonlijke activiteitenlijst steeds rijker wordt en daardoor ook meer mogelijkheden biedt. Foursquare (en vergelijkbare diensten) zijn de Twitter van de komende jaren. Ik heb er zin in!

Meer lezen over Foursquare:

Foto gemaakt tijdens Picnic 2010 in Amsterdam

2 reacties

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1405)
Contact