Blog:

Waarom gebruikers meewerken in communities

door Marco Derksen op

Waarom gebruikers meewerken in communities

Ayelet Noff verwijst op haar weblog Blonde 2.0 naar een interessante presentatie van Yaniv Golan, CTO of Yedda, over Incentives In Online Social Communities (via: The Next Web).

Om een antwoord te geven op de vraag waarom gebruikers participeren in online communities gaat Golan eerst in op een 3-tal uitgangspunten:
  • Membership life cycle for online communities (Amy Jo Kim)
  • Power Law of Participation (Ross Mayfield)
  • Participation Inequality
om vervolgens te komen tot de redenen waarom gebruikers participeren in online communities:
  • Anticipated Reciprocity (gebruiker verwacht bruikbare hulp en informatie terug)
  • Increased recognition (gebruiker verwacht (h)erkenning)
  • Sense of efficacy (gebruiker verwacht met bijdrage een effect te hebben op resultaat)

Aanvullend worden de volgende drijfveren genoemd:

  • Connections within the community
  • Emotional Safety
  • Common emotional connection
  • Altruism

Om te eindigen met tips om gebruikers te stimuleren om te participeren in online communities. Must read voor iedereen die aan de slag gaat met communities!

1 reactie

Profielfoto
Sonja op schreef:

Interessant marco!
Ik zou menno van doorn’s reactie wel eens wil lezen hierover.

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1117)
Contact