Blog:

Upstream verder als netwerkorganisatie

door Marco Derksen op

Upstream verder als netwerkorganisatie

Per 1 juli a.s. gaat Upstream, het adviesbureau voor social business, verder als netwerkorganisatie en vanaf een nieuwe locatie. Marketingfacts blijft in ongewijzigde vorm voortbestaan.
Upstream netwerkorganisatie

Begin 2008 heb ik besloten om zelf wat afstand te nemen als community manager van Marketingfacts om Upstream vorm te geven, een netwerkorganisatie van ondernemers en professionals die één loket bood voor alle online-marketingvragen, zonder overhead. Daarbij is gekozen ons te vestigen in een prachtige fysieke locatie aan de Sweerts de Landasstraat in Arnhem.

Bureau met medewerkers en flexibele schil

We zijn inmiddels vijf jaar verder en Upstream heeft zich ontwikkeld tot een bureau met een tiental vaste medewerkers en een groot aantal freelancers waarmee we op regelmatige basis samenwerken.

Daarbij zijn we samenwerkingsprojecten aangegaan als het Digitale Communicatie Lab, Arnhem Direct, SportNext en TravelNext, als ook klantprojecten voor organisaties als UMC St Radboud, Rabobank, TUI Nederland, Cito, Ontwikkelcentrum en WUR. Het kantoor is daarbij uitgegroeid tot de vaste werkplek voor collega’s en een veelbezochte plek voor kennissessies en netwerkborrels.

Toen onze derde compagnon Martijn Kriens besloot Upstream te verlaten en wij als zakelijke partners – Emile Peters en ik – begin dit jaar de beslissing moesten nemen voor het verlengen van de huur van het kantoor hebben we onszelf de vraag gesteld of de gekozen organisatiestructuur met een groot kantoor en vaste mensen in dienst nog wel past bij deze tijd en bij ons.

Netwerkorganisatie en netwerksamenleving

De wereld is veranderd en zal de komende jaren alleen nog maar verder veranderen naar een nieuwe netwerksamenleving waarbij we steeds meer flexibel samenwerken met die mensen en middelen die op dat moment het best passen bij de projecten waar we aan werken. Digitale media (en dan met name sociale media) spelen daarbij een belangrijke rol om snel en efficiënt te kunnen werken.

Dit zijn nota bene de ontwikkelingen waarover wij onze klanten adviseren, dus moeten we er ook zelf naar leven. Waarom zou je überhaupt nog een eigen trainingsruimte moeten hebben om trainingen en workshops te organiseren? Waarom zou je mensen nog in vaste dienst moeten hebben om mooie en uitdagende klantprojecten te doen?

Daarom hebben we besloten om het huurcontract voor het kantoor niet te verlengen en tevens kritisch te kijken naar de samenstelling van onze organisatie. De keuze is gemaakt om per 1 juli van dit jaar te vertrekken uit het kantoor aan de Sweerts de Landasstraat in Arnhem. Op dat moment nemen we ook afscheid van een aantal collega’s die werken in samenwerkings- of klantprojecten. Daarover zijn met hen goede afspraken gemaakt.

Ondersteunen van organisaties bij digitale transformatie

Upstream als bureau blijft zich richten op projecten die staan voor organisatieveranderingen in de nieuwe netwerksamenleving, maar zal dat doen met zelfstandige netwerkpartners. Ook voor de platformen TravelNext, FoodNext en Arnhem Direct geldt dat we deze samen met netwerkpartners voort zullen zetten.

Marketingfacts

Marketingfacts zal zich onder leiding van Emile Peters, Bram Koster en Danny Oosterveer in de vaste en ongewijzigde samenstelling door blijven ontwikkelen als hét kennisplatform op het gebied van interactieve marketing. En we zullen op zoek gaan naar een nieuwe locatie van waaruit we de nieuwe netwerkorganisatie vorm gaan geven en ons netwerk kunnen uitnodigen.

Bekijk cases als die van de Nederlandse Toerfiets Unie, Rijkswaterstaat, TUI Nederland en vele andere cases van klanten van Upstream.

24 reacties

Wijs besluit!

Organiseer mijn bedrijf ook zo sinds 2007. Werkt prima na wat duidelijke afspraken.

Succes met alle vervolgstappen Marco!

Beantwoord

Dapper besluit. Even wennen voor de betrokkenen, maar op termijn vast en zeker een juiste keuze. Succes allemaal!

Ik hoop dat het nieuwe kantoor van Upstream/Marketingfacts nog wel groot genoeg is voor een bloggersborrel? 🙂

Beantwoord

Practise what you preach.
Heel verstandig en het juiste moment.
Als ik maar wel ook op de nieuwe locatie kan aanschuiven bij de lunch.

Beantwoord

Mooi besluit! Het ligt natuurlijk voor de hand maar wij werken ook al een tijdje zo, bevalt prima. Enne…voor bloggersborrels hebben wij altijd plaats, jullie weten me te vinden Marco en collegae!

Beantwoord

Het streven is nu om de Upstream internetdocu – met deze nieuwe ontwikkeling – live laten gaan op 1 juli. Veel succes Marco, Emile, Bram en Danny!

Beantwoord

Beantwoord

Welkom!
In ons geval was het geen vrije keuze, zoals je weet, maar het bevalt uitstekend om ‘zo licht mogelijk te reizen’!

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
Erik Visser op schreef:

Wat een prachtige ontwikkeling. Vind het ook helemaal in de lijn en ben eigenlijk verbaast dat jullie dit niet eerder hebben gedaan 😉
Zelf ook klein beetje ervaring mee en smaakt naar meer. Heel veel succes en hoop dat jullie ook regelmatig jullie ervaringen en inzichten hierin gaan delen.

Beantwoord

Profielfoto
Karen Romme op schreef:

Ha Marco, goede kogel om door je kerk te schieten: van het verplichte management dat bij het werkgeverschap hoort weer naar het echt vrije ondernemerschap.
Wens je veel mooie samenwerkingen met fantastische resultaten toe!

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
Erwin Elling op schreef:

Wow, da’s een heel besluit Marco. Ben benieuwd hoe de transitie jullie vergaat en volg het met veel interesse. Succes!

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
Alex Talsma op schreef:

Wat mooi dat jullie deze stap kunnen zetten. Zoals eerder dit jaar al besproken bevalt het mij ook uitstekend. Voor ieder project stel je het beste team samen. Het is heerlijk om zo licht en wendbaar te zijn. Hartelijke groet, Alex

Beantwoord

Profielfoto
Edwin Duys op schreef:

Verstandige stap Marco en passend bij deze tijd. Ewout en ik proeven van dit model al een tijd de vruchten.

Succes!

Beantwoord

Inderdaad; klinkt slim al zulle je vaste medewerkers er minder blij mee zijn? Ik werk al jaren vanuit groot kantoor aan huis met collegas en free-lancers samen en dat bevalt nog steeds goed. Soho heette dat in de jaren ’90: Small office home office. Succes in ieder geval.

Beantwoord

Profielfoto
Ingeborg van den Heuvel op schreef:

Dapper besluit. Heel veel succes! Gat vast lukken.

Beantwoord

Profielfoto
Roel van Herpt op schreef:

klinkt als een logische en goede stap

Beantwoord

Strak plan, ik ben zelf inmiddels, met dank aan de easycratie in the air met quick wins, snelle scans, waardebepaling achteraf, no cure no pay en weg van de overhead want de klant bepaalt de waarde van de kennis en platforms.

Beantwoord

Hallo Marco,
Misschien ietwat brutaal van me maar kun je wat vertellen over de rechtsvorm van de netwerkorganisatie en de globale afspraken? Ik overweeg dit namelijk maar zoek nog naar de juiste opzet.

Beantwoord

Belangrijk is dat je altijd kan vertrouwen op je partners en eventuele freelancers. Het is natuurlijk een commitment verhaal.

De wereld verandert snel en werknemers willen ook vaker flexibele kunnen werken. Ook vanuit concurrentie positie en gehanteerde uur tarieven is een lagere overhead altijd interessant. Het blijft een interessant vraagstuk.

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1262)
Contact