Update social media toolonderzoek

door Arne Keuning op

Update social media toolonderzoek

Er bestaan 1001 social media monitoring en webcaretools. Voor organisaties is het moeilijk te zien welk type tool nu het best geschikt is voor de organisatie. Begin 2012 is Upstream gestart met het in kaart brengen van verschillende social media monitoring en webcare tools. Voor het derde jaar op rij is het vergelijkingsoverzicht van social media monitoring tools gemaakt.

De update van het social media monitoring en webcare toolonderzoek is gereed. Vanaf 27 november 2014 kun je de geactualiseerde white paper en de facstsheets van 21 tools downloaden op http://www.socialmediatoolvergelijken.nl

De praktijk leert dat het een hele uitdaging is een juiste tool te selecteren voor jouw type organisatie. Zo is een telecomprovider gericht op service en laag segment kledingzaak gefocust op sales; voor beide organisaties vraagt dit een heel ander type tool.

Focus op je belangrijkste gebruikersdoelen

Voordat je een tool selecteert, is het belangrijk dat je vaststelt welke doelstellingen je voor ogen hebt met social media monitoring en/of webcare. Ook al ontwikkelen de tools zich steeds meer als multitools, ze hebben allemaal hun eigen focus, invalshoek en sterke en minder sterke punten. Je zal bij de keuze van een tool dus prioriteiten moeten stellen en af moeten wegen wat jouw belangrijkste gebruikersdoelen zijn. Met het white paper willen we je op weg helpen bij het onderkennen en definiëren van je doelstellingen en toepassingen en je handvaten geven bij het kiezen van een tool.

Om een indicatie te krijgen van de voorgaande versie, kan je deze bekijken en downloaden op www.socialmediatoolvergelijken.nl

Shopping2020

Deze editie zal nog meer afwijken van de eerdere versies door de samenwerking met Shopping2020. Deze organisatie gaat een boek uitbrengen over de veranderende retailomgeving richting 2020. In dit boek wordt tevens een hoofdstuk gewijd aan social services. Hieraan werken verschillende toolleveranciers mee en dit onderzoek zal daarom als aanvulling worden gebruikt voor de totstandkoming van het boek.

Totstandkoming social media toolonderzoek

Upstream heeft deze 3e keer vooral leveranciers benaderd die zich voornamelijk richten op de Nederlandstalige markt.

Marco Derksen, Mike Kelders en Arne Keuning gaan de komende weken informatie vanuit de toolleveranciers inventariseren. De opgehaalde informatie wordt in factsheets geplaatst, zodat organisaties in een oogopslag kunnen zien waar de specifieke tool in uitblinkt en-of past bij het bedrijf. Naast toolleveranciers die al eerder hebben meegewerkt aan het onderzoek, zullen er een aantal nieuwe leveranciers meewerken.

Een grote verbetering van deze nieuwe inventarisatie zijn de vragen die zijn verbetert aan de hand van feedback van lezers en toolleveranciers, nieuwe mogelijkheden op het gebied van monitoring en webcare en natuurlijk de extra aandacht die het onderzoek (in boekvorm) gaat krijgen door de samenwerking met shopping2020 en de lancering op het Social Service Congres op 27 november 2014.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Arne Keuning is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact