Blog:

Twitter als virtuele reisagent?

door Marco Derksen op

Twitter als virtuele reisagent?

Tijdens de vakantie in Finland heb ik wat zitten nadenken over de mogelijkheden van Twitter als virtuele reisagent. Mijn eigen ervaringen van de afgelopen weken heb ik samengevat in een presentatie. Wellicht ga ik er nog iets mee doen als ik straks weer aan het werk ben, wellicht ook niet. Mocht je interesse hebben om het concept een keer te bespreken, laat het me dan even weten. Suggesties en aanvullingen zijn uiteraard welkom!

36 reacties

Profielfoto
Mathijs op schreef:

Reisverslag kan nu dus live via Mobypicture 2 Twitter (+ 2 Flickr vanaf morgen…) 😉

Direct vanaf de N95 naar je Twitter account….

Maar ik zie wel mogelijkheden.
Gebruikers kunnen je voeden in het besluitproces, maar ook als je ter plekke bent en wilt weten waar je moet eten/slapen/drinken etc.

Beantwoord

tof verhaal. en goed gevisualiseerd. het is wachten op de tweet to ppt slide import tool.

Is je observatie niet gewoon een community effect. Je hebt een vraag die door de community wordt opgelost. Denk Virtual communities van Reihngold uit de vorige eeuw.

Nieuw is dat je community groter is en dat je continu in contact ben. Vaker interacteerd en rijker door foto’s.

Beantwoord

Beantwoord

Even kort samengevat: Wat jij wil met het @amsterdamtravel kanaal op twitter:
– Mensen die als toerist naar Amsterdam komen melden zich als follower, zodat zij berichten van @amsterdamtravel kunnen zien.
– Jij, als @amsterdamtravel, accepteert automatisch dit request en kunt daardoor de berichten van de toeristen zien
– Je zorgt voor een aantal specialisten die op het kanaal @amsterdamtravel vragen van toeristen gaan antwoorden.
– De toeristen zelf gaan onderling ook tips uitwisselen (en waarschijnlijk elkaar ontmoeten).

Gevolg: een concentratie van toeristen die naar Amsterdam gaan / daar zijn en die behoefte hebben aan tips waar zij hun geld kunnen uitgeven.

Vraag: de centen. Je wilt de beste tips geven en niet de tips van partijen die je er voor betalen (en het blijkbaar nodig hebben…). Wat mis ik? Het feit dat wanneer jij in 1 keer een bericht kunt broadcasten naar alle toeristen in Amsterdam dat dat geld waard is? (nu met het tonen van deze tweet 10 euro korting in restaurant X?)

Beantwoord

@Ton: is een eerste idee dat is gebaseerd op mijn eigen ervaringen voor, tijdens en na mijn vakantie in Finland. In feite is wat je nodig hebt een backchannel en integratie van Flickr zoals Jaiku nu al heeft. Als je dat eenmaal hebt kun je voor een bepaalde vakantie aanmelden voor het betreffende backchannel en daar voor, tijdens en zo lang je het leuk vind na meediscussieren over de betreffende locatie. Vragen stellen, vragen beantwoorden, suggesties geven, etc. Ik heb er in ieder geval tijdens mijn vakantie dankbaar gebruik van gemaakt met een aantal hele concrete voorbeelden (verwerkt in presentatie).

Businessmodel is inderdaad nog wat lastiger. Je zou het kunnen zien als een loyalty-instrument vanuit reisorganisatie. Affiliateprogramma is wat lastiger maar zeker niet onmogelijk.

Beantwoord

Beantwoord

Hi Marco, leuk stuk hierboven en zeker een idee wat we verder gaan uitwerken tot een serieus concept. Social is geheel nieuw binnen de reiswereld (als het er al is) en het concept met Twitter mobiel inzetten/ maken en integreren vanuit een community als mytravelspace zou ons businessmodel compleet maken. Denk aan integratie van search (start), Reviews (Hulp), Twitter (Social, Connecting, Communicatie), mytravelspace is social community.

User Generated Travel en Social Travel zijn dan ook de toekomst.

In september spreken we af met Bas erbij.

Groeten, Gino

Beantwoord

Mooi verslag van de fase van ‘geen idee waarheen’ tot en met de uiteindelijke vakantie en de verslaglegging daarvan. Maar het ging hier met name om jouw digitale netwerk dat je activeerde.

Mensen van wie de vrienden op Hyves zitten, of op Facebook, kunnen daar advies inwinnen en verslag doen van hun reis. Dan heb je geen Twitter nodig. Mobiele updates passen daar iets minder in, maar 99% van de wereld heeft daar geen behoefte aan. Je hebt ook nog iets als gespecialiseerde reissites, of (jazeker) de Lonely Planet en de Rough Guide.

Dus, als antwoord op de vraag “Wat kun je hier nu mee?” zeg ik: Niet veel. Twitter is hier de tool niet voor, behalve misschien als je Marco Derksen of Erwin Blom heet. 🙂

Beantwoord

@Gino: gaan we zeker doen!

@Roel: misschien bekijk ik het wel teveel van binnenuit. Dank dus voor de kritische blik. Ik wilde het voor nu even vastleggen en er op een later moment nog eens goed naar kijken. Zoals ik hierboven aangaf is Twitter zeker niet de enige tool die hiervoor geschikt is.

Beantwoord

Erg leuk om je slides te doorlopen. Het scheelt inderdaad als je zoals jij een groot netwerk hebt en een praktijk hebt opgebouwd van veel heen-en-weer tweets over van alles en nog wat. Ik vond het ook leuk om vanaf je vakantie-adres tweets te krijgen, weet ik toch een klein beetje dat het goed met je is.

Jouw ideeën deden mij onmiddellijk denken aan @popquiz op Twitter, in feite ook een channel waar mensen op intunen. Het is een soort trivia quiz waar je punten kunt verdienen. Ik vind het leuk om te kijken of het me lukt om tot de eerste vijf reageerders te behoren. Je komt er pas na een tijd achter als de resultaten bekend worden gemaakt. Popquiz is gemaakt door de man die ook Twittermozaieken maakt. Ik heb er uren mee zoet gebracht en minstens twee Nederlandse twits ontdekt. Beide kanalen absolute aanraders.

Beantwoord

Profielfoto
Krijn S op schreef:

Marco, leuk om het concept zo eens in wat slides te zien. Dat maakt het vaak wat concreter en beter over te brengen.
Ik heb in Frankrijk eenzelfde ervaring gehad toen ik dringend op zoek was naar een ander vakantiehuisje – en dus internet. Een oproepje via Twitter leverde me diverse open wifi-hotspots op en even later was ik online. Maar inderdaad, zoals al gemeld is, lukt dat alleen als je al een zekere ‘installed base’ van contacten heb. Toch is het zeker de moeite om erover door te denken.

Beantwoord

@Krijn et all, ja het is zeker waar dat als je een installed base hebt dat het dan een hogere kans van slagen heeft. Maar dat kun je natuurlijk gericht op een bepaald land of stad ook stimuleren. Vertel het de mensen die daar naar toe gaan, zorg voor locatie-experts, maak afspaken met telecomproviders, etc.

@Mathijs: zit http://www.mobypicture.com/ te bekijken; ziet er goed uit; nu nog kijken of ik me ook kan registreren!

Beantwoord

Er zijn natuurlijk tal van andere mogelijkheden om een reis voor te bereiden.

Toegevoegde waarde zit m.i. vooral in de snelheid waarmee je antwoord krijgt en da’s denk ik vooral tijdens je vakantie interessant (of daarvoor als je weinig tijd hebt).

Je hebt (veelal) geen zin om tijdens vakantie uitgebreid te zoeken op internet, dus als vrij snel tips kunt krijgen voor de dag van morgen (omdat er iets gewijzigd is in je eerdere opzet) dan is twitter daarvoor bij uitstek geschikt.

En als ik via twitter (of iets anders) een broadcast kan doen naar een groep experts met een hoge mate van zekerheid dat ik kwalitatief goede input terug krijgt, heb ik daar zeker tijdens mijn vakantie geld voor over.

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
mathys op schreef:

@Roel: misschien is Twitter uiteindelijk niet het beste medium, maar microblogging is wel erg laagdrempelig en dus erg interessant om tips en adviezen te geven en krijgen. Een stuk laagdrempeliger en directer dan conventioneel bloggen…

Beantwoord

@Marco, @mathys, ik zeg ook zeker niet dat het idee geen mogelijkheden biedt. Wat ik wil benadrukken is dat ieder individu zijn/haar netwerk via andere media benadert. Hier vind je web professionals/geïnteresseerden, dus die zoeken de oplossing op dit moment via de hippe web2.0 tools van dit moment. Andere mensen bellen gewoon, of vragen tips bij VVV, receptie van het hotel/camping, e.d.

Zit je op Twitter, en weet je dat je daarmee mensen kan bereiken die relevante kennis/tips hebben, dan gebruik je dat.

Maar als je dit commercie(e)l(er) wil doen is SMS toch een veel makkelijker en algemeen toegankelijk medium? Zeker als mobiele telefoons dadelijk GPS ingebouwd hebben en je dus zonder veel moeite je locatie kunt broadcasten, in reactie daarop locatie-informatie van toeristische attracties toegestuurd kunt krijgen, die meteen door je TomTom verwerkt kan worden? Dat lijkt me mooi! Dan slaan we reis-getwitter gewoon over. 🙂

Beantwoord

@Roel: Twitter is ook SMS! Dat maakt een tool als Twitter of Jaiku zo interessant, het is platform onafhankelijk. Of je nu achter een pc zit, op MSN, via gmail op je mobiel via SMS of mobiel internet. Het maakt niet meer uit!

Beantwoord

Profielfoto
Lucien op schreef:

Zeer leuk idee en ook wel erg effectief in deze uitvoering, al had ik dat niet gedacht voordat ik het las.

@Roel: Ben het niet eens met het feit dat twitter de tool niet zou zijn. Ik denk dat vooraf inderdaad Reviewwebsites beter kunnen werken bij het maken van een bestemmingskeuze. Maar om ideeen voor bestemmingen te genereren werkt dit beter, dus dat is nog voor de keuze, een stap eerder (daar zit business voor bureaus!).

Twitter wint aan kracht als je eenmaal onderweg bent. Een soort LiveReview? Eerder een soort live groepsinspiratie…

Locatienet heeft als leverancier van tools voor kaarten en routes veel klanten in de reissector. Kan me voorstellen dat zij hier iets mee willen doen.

Je zult bijvoorbeeld willen dat iedereen die ooit via je agency reist in een (live) community terecht komt. Op basis van (eerdere) bestemmingen kun je filteren en followers creeren. Dan is het eerst nog service…

Maar misschien is het voor reisbureaus ook mogelijk om on the spot zaken voor je te regelen of te adviseren op afstand. Maar in ieder geval kan men snel op trends inspelen die onstaan in die live community. Het lijkt dat zo’n tool dan nieuwe business voor je bureau opleveren.

Petje af.

Beantwoord

Profielfoto
Elmine op schreef:

Leuk idee om mee te stoeien, Marco.

Volgens mij is het cruciale in dit geval dat je een relevant twitter-netwerk hebt. Daar bedoel ik mee dat je weet wie (de meeste van) je followers zijn. Je kent veel van de mensen persoonlijk, en veel zullen jou ook persoonlijk kennen. Daardoor kunnen mensen een redelijke inschatting maken van het type vakantie waar je naar op zoek bent. Vandaar ook tips als: ‘voor design kun je goed in Helsinki terecht’.

Sommige tips zul je misschien naast je neer hebben gelegd, juist omdat je weet wie de tip geeft en inschat dat zijn/haar smaak niet de jouwe is. (of heb je dat soort mensen niet in je netwerk 😉 )

Kennis over de achtergrond van de mensen in het netwerk waar je vragen aan stelt zijn volgens mij cruciaal om het netwerk daadwerkelijk als filter te gebruiken.

Ik vraag wel aan het lokale VVV-personeel of ze nog tips hebben, maar meestal stel ik de vraag om te horen waar ik in ieder geval niet naar toe wil ;-). Een tip van een vriend om naar een bepaald museum te gaan neem ik wel serieus, omdat we wederzijds een inschatting kunnen maken van interesses.

Wat ik een hele belangrijke vraag vind: Hoe richt je een ’travel-tip service’ zo in dat je voor jou persoonlijk een kwalitatief filter in kunt richten voor de tips die je wel/niet wilt krijgen? Als je dat principe in kunt bouwen, heb je volgens mij echt iets te pakken.

Beantwoord

@Elmine

Een Travel tip filter klinkt inderdaad erg interessant. Wij werken hier met 14 grote reislabels en hebben enorme hoeveelheden reisdata + reviews die kunnen leiden tot het geven van uitstekende recommendations. Je start vanuit interesses binnen een community en mined dit met de interesses van andere binnen de community, reisgedrag etc. Als je nagaat dat wij hier met de 14 labels zo’n 1 tot 3 terrabite aan data per dag meten, dan kunnen er zeer waardevolle generieke patronen ontstaan en praat je over een ’travel tip service.

Beantwoord

Beantwoord

@allen: de opmerking van relevant twitternetwerk komt telkens terug. Natuurlijk is een grote installed base van belang maar die hoeft niet perse al te bestaan, je kunt dit ook stimuleren. Zoals eerder aangegeven, vertel het de mensen die daar naar toe gaan, zorg voor locatie-experts, maak afspaken met telecomproviders, etc. Breng deze mensen bij elkaar binnen een channel. Helaas biedt twitter nog geen channels maar dat is wel iets dat ik Biz Stone of 13 september zal vragen 😉

@Lucien: heb het wel gezien maar wat doet twibble precies? Ik heb toch al automatische geotagging voor mijn foto’s op N95?

Beantwoord

Profielfoto
Lucien op schreef:

@marco: het doet alleen geotagging voor twitter denk ik (nog niet getest). Ik dacht daaraan omdat je vaak niet alleen verteld wat je doet, maar ook waar je bent. Noem ’t beroepsdeformatie, maar het lijkt me aardig om de geocodes van tweet direct naar je site te vertalen in een soort widget. Kleine kaartjes met je laatste tweets? Een spoor? Tweets erbij. Je persoonlijke twittervision. Zouden we ook kunnen doen op basis van locatietekst invoer, zoals ‘L:breukelen’…

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

tjonge tjonge marco toch. klap jezelf nóg een keer op de schouder , nog een keer nóg een keer. itspipsy lala

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Heb het idee dat het ook heel erg ligt aan wie je bent en wat je positie is binnen een sociale gemeenschap. Ik kan me voorstellen dat een @marketingfacts of een @erwblo veel reistips krijgt van followers, maar dat een newbie nog een hele weg te gaan heeft om uberhaupt een reply te ontvangen. De newbbies worden niet meer zo snel geadd als vriend dus worden hun vragen lastig opgepikt.

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact