Blog:

Twee jaar verder

door Marco Derksen op

Twee jaar verder

Het is inmiddels precies twee jaar geleden dat ik mijn ontslag heb genomen en zelfstandig ben verder gegaan. Destijds een redelijk impulsieve aktie die met name door mijn toenmalige werkgever niet helemaal werd begrepen. Achteraf gezien een goede beslissing. Vanaf dat moment heb ik me kunnen bezig houden met de dingen die ik leuk vind en waarin ik geloof. Op dit weblog heb ik vanaf het begin mijn stappen als zelfstandig ondernemer bijgehouden. Altijd leuk om terug te lezen en te kijken wat er nu is uitgekomen van al die prachtige plannen. Ook een goed moment om weer eens een blik vooruit te werpen naar de toekomst.

Ik had natuurlijk als voordeel dat ik met Marketingfacts als basis een vliegende start kon maken. De aandacht in de media was enorm en heeft vanaf het begin gezorgd dat ik nauwelijks iets aan acquisitie heb hoeven te doen. Ruim 30 gesprekken in de eerste maand hebben uiteindelijk geresulteerd in een portfolio waar menig bureau jaloers op is. Essent, Ilse media, KPN, Philips, Postbank, Randstad, Sanoma, Vedior en Vodafone zijn toch niet de minste bedrijven om voor te mogen werken.

image
Vanuit mijn eigen adviesbureau Upstream bv zijn naast de klantprojecten diverse concepten bedacht en met wisselend succes uitgewerkt en in de markt gezet.

Veruit het meest succesvol is het eerder genoemde Marketingfacts met al zijn spin-offs (van advertenties, sponsoring, cursussen, jaarboek tot en met werving & selectie).

Naast ilse media, die kort na mijn besluit om op eigen benen verder te gaan een minderheidsbelang in marketingfacts heben genomen, ben ik de vele bloggers dankbaar voor hun steun en support. In het bijzonder wil ik hier Erik van Roekel, Onstuimig en Traffic4u noemen die van onschatbare waarde zijn bij het operationeel houden en het doorontwikkelen van het platform. Jongens bedankt!

Marketingfacts BBQ
Nog in hetzelfde jaar dat ik voor mezelf begon, zijn ook BlogResearch en Eventblogs gelanceerd. Beide initiatieven kennen een rustig bestaan. We zijn niet erg aktief op het gebied van acquisitie maar doen projekten op ad hoc basis als klanten er om vragen. Zo hebben we een onderzoeks-projekt gedaan voor T-Mobile en doen we regelmatig verslag voor organisaties als Euroforum en Media Plaza.

Het advertentienetwerk Blogads dat vorig jaar is gelanceerd is een groot succes. Niet op de manier zoals we oorspronkelijk dachten (self-service) maar wel op het gebied van maatwerkcampagnes waar we vooral met Vodafone veel ervaring opdoen. Hiervoor hebben we recentelijk de weblog Mobielbreedband.nl opgezet. Samen met Jeroen Bertrams, Erno Hannink en Polle de Maagt draaien we op volle toeren.

Ook een groot succes is Foodlog dat op vergelijkbare manier als Marketingfacts is opgezet en langzaam wordt uitgerold. Foodlog trekt inmiddels een vast publiek, kent een aantal interessante bloggers en zowel de berichten als reacties zijn van (erg) hoog niveau. Het succes is voor een groot deel te danken aan de enorme inzet van partner en goede vriend Dick Veerman.

Projecten die nog in de pijplijn zitten zijn o.a. Agendi (marketing-kalender), Boomr (social network voor en door muziekliefhebbers), Marketingfacts.tv en MFN (netwerkorganisatie van marketing-specialisten). Kan er nog weinig over zeggen. Sommige projecten zijn net gestart zoals boomr en MFN. Andere projecten staan al een hele tijd op de agenda maar willen niet vlotten zoals Marketingfacts.tv. Met de betrokkenheid van Gijsbregt Brouwer als projectleider verwacht ik echter dat we nu snel stappen kunnen zetten met Marketingfacts.tv. Spannend in ieder geval!

Ik zie overigens al deze projecten (en bedrijfjes) vooral als een investering in de toekomst. Het geld dat er mee wordt verdiend investeer ik in bestaande of nieuwe projecten. Leven doe ik op dit moment vooral van de inkomsten uit presentaties, cursussen, workshops en klantprojecten. Ik wil dit langzamerhand wel gaan afbouwen zodat ik meer tijd krijg voor mijn eigen projecten en niet te vergeten de bestuurlijke functies.

Zo ben ik inmiddels bijna een jaar voorzitter van de Raad van Advies van Generation Next en vanaf begin dit jaar voorzitter van IAB Nederland. Beide erg leuk om te doen en wellicht ook wel iets waar ik steeds meer in zou willen en kunnen doen. Ik was dan ook erg verrast dat ik enkele weken geleden werd benaderd door de VPRO voor een bestuursfunctie. De gesprekken met directie en verkiezings-commissie van de VPRO waren erg positief dus wellicht zit ik binnenkort ook zo nu en dan in Hilversum waar ik me kan verdiepen in radio en tv. VPRO is in ieder geval een prachtige club en wat mij betreft een van de weinige omroepen die begrijpt hoe cross-media werkt.

En die dag zonder impulsen van buitenaf? Die is voorlopig nog even in de ijskast gezet; het leven biedt zoveel prachtige uitdagingen dat ik mezelf nog niet heb kunnen bedwingen om er aan toe te geven. En gelukkig zien Gerjanne en de kinderen dat ook 😉

Op naar de volgende twee jaar!

20 reacties

Profielfoto
Boris op schreef:

Leuk om te lezen. Goed om af en toe stil te staan bij hoe het zo allemaal is ontstaan…

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
mark op schreef:

Marco, Welgemeende felicitaties. Blijf je passie volgen zoals je dat de afgelopen twee jaar hebt gedaan!

Beantwoord

Profielfoto
Gerben op schreef:

@Marco,

Je vergeet je activiteit als twitteraar?

Gekheid, spannende ontwikkelingen, leuke ideeen…vooral het MFN klinkt mij goed (dus als je hulp nodig hebt?)….

Congrats, geniet van de holiday en twitt je soon!

Beantwoord

Gefeliciteerd! Al weer twee jaar geleden dat gaat hard. Wellicht een impulsieve actie het is wel de juiste beslissing geweest; je was er gewoon overduidelijk aan toe. Menig startende ondernemer haalt in 5 jaar niet wat jij in 2 jaar hebt bereikt. Daar mag je trots op zijn. En ik hoop nog lang offline en online door je te mogen worden geinspireerd. Plannen genoeg!

Beantwoord

Gefeliciteerd!
Dat je in twee jaar zoveel hebt kunt bereiken, is een opsteker voor al diegenen die net begonnen zijn.

Veel plezier in Toscane.

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
Zwelgje op schreef:

Goed om te zien aan de foto’s van Flickr dat je ook nog tijd hebt voor je gezin!

Anyways, proficiat met de afgelopen twee jaar en veel succes in de toekomst.

Beantwoord

Gefeliciteerd Marco!

Leuk om te lezen hoe je de afgelopen 2 jaar hebt ervaren!

Ik vind het geweldig dat mensen zich bezig kunnen houden met de dingen die ze leuk vinden en waarin ze geloven.

Zoals Goethe het zal zei:
Je wensen zijn een voorgevoel van hetgeen je daadwerkelijk kunt bereiken.

Beantwoord

Dank voor alle reacties; mooie stimulans voor de volgende twee jaar!

En nu ga ik sluiten en eerst een paar weekjes op vakantie. Tot 10 mei!

Beantwoord

Profielfoto
Christ op schreef:

Hoi Marco, ik heb maar één woord voor je, en dat is “respect”!

Beantwoord

Profielfoto
Kasper Katje op schreef:

Je hebt in 2 jaar tijd inderdaad bergen verzet en iets heel moois neergezet. Ook heel leuk om het zich allemaal zien te ontwikkelen.

Mijn engelse accent is niet zo best maar ik zou zeggen: “vooral doorgaan” 😉

Beantwoord

vecchie orge super fighetta incesto figlia por nigeriane pom cartoline d amor africane incu galateo del pomp area magic boobs too foto fica gratis g mia moglie tro racconti eroti bocchini gratis voglio la figa segretarie su foto pompini stu video di rag scambio cazzi maschi troie univers porca e ninfom annunci con fot indiane fighe aggiornamenti grat praha racconti ero de foto hermap vecchie matur piace succhiar nonne in sesso i racconti er discoteche brasil directorio po lovable fighet prittier giovane p foto figa gratis foto e numeri foto tette sode esibizionismo voy foto gratis s

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1262)
Contact