Blog:

Trends in b2b online mediabestedingen

door Marco Derksen op

Trends in b2b online mediabestedingen

De groep Uitgevers voor Vak en Wetenschap (UVW) van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) presenteert dinsdag 16 maart de uitkomsten van haar tweede trendonderzoek naar de mediabestedingen in vak- en professionele uitgeefproducten (zowel in print en online als in recruitment, product-, merk- en corporate communicatie). Rob Does, directeur van MediaTest, zal de uitkomsten van het onderzoek 'B2B Mediabestedingen 2010-2011' toelichten. Daarna zullen Joris van Heukelom, directeur digital publishing van Sanoma Digital, en Alexandra Jankovich, directeur van adviesbureau Spark & Co, elk vanuit hun eigen achtergrond ingaan op het veranderend medialandschap en hoe resp. b2c en b2b-uitgevers hierop kunnen inspelen. Tot slot mag ik de paneldiscussie met de sprekers aftrappen aan de hand van een korte reflectie op de presentaties. Ter voorbereiding heb ik eens gekeken naar de belangrijkste trends in b2b mediabestedingen in de VS en dan komen we op een aantal interessante feiten en cijfers:
  • 40% van de totale B2B mediabestedingen in de VS gaat dit jaar naar digitale marketing. Daarmee gaat in de VS inmiddels meer budget naar online dan naar print (Outsell, maart 2010).
  • B2B mediabestedingen voor digitale marketing in VS verdubbelen in 5 jaar van 2,3 miljard dollar in 2009 naar 4,6 miljard dollar in 2014 (Forrester, maart 2010).
  • 70% van de online B2B mediabestedingen in de VS gaat naar search (Forrester, maart 2010).
  • Veruit de belangrijkste instrumenten die b2b-marketeers in de VS inzetten zijn de eigen website en e-mailmarketing. De bestedingen aan eigen websites zijn niet meegenomen in de cijfers van Forrester (Forrester, februari 2010).

Ben uiteraard benieuwd naar de ontwikkelingen in Nederland. Na dinsdag zal ik hier in ieder geval een korte samenvatting toevoegen van de resultaten uit het onderzoek ‘B2B Mediabestedingen 2010-2011’. Suggesties voor aandachtspunten voor de paneldiscussie zijn meer dan welkom!

4 reacties

Vragen via Twitter:

@vormgevenNL: @marketingfacts Hoe ziet in een veranderende wereld het nieuwe vraag en aanbod b2b eruit. Uitbesteden of alles zelf doen?

@KasperDeWijs: @marketingfacts Marco, vraag voor B2B paneldiscussie: Hoe groot is de rol van Social Media & Mobile nu en in de nabije toekomst voor B2B?

@Jochemlub: @marketingfacts waarom besteden de grote bedrijven zo weinig aandacht aan hun premium uitingen tov de “kleinere”?

@Oszintemrktng: @marketingfacts n.a.v. je blog: heel benieuwd hoe groot in NL de verschuiving is van offline naar online, en van ‘reclame’ naar ‘content’.

Beantwoord

Nog meer suggesties via Twitter:

@CarlLunenborg: @marketingfacts Marco, vraag voor het panel morgen: wat is de rol van virale marketing in de B2B-verschuivingen?

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact