Blog:

Travel 2012

door Arne Keuning op

Travel 2012

Het nieuwe jaar is weer van start en natuurlijk wensen wij ook alle klanten, partners en bezoekers van Upstream.nl een gezond, gelukkig en vooral mooi 2012! De skivakanties komen eraan en ook zomervakanties worden al volop geboekt, maar wat zijn nu de ontwikkelingen die binnen de travel branche in 2012 zichtbaar zullen worden?

Een term die we in 2012 steeds meer tegen zullen gaan komen is: SoLoMo (social, local en mobile). De term is begin 2011 geïntroduceerd bij het Thinkmobile event van Google. Hiermee werd verwezen naar de volgende drie ontwikkelingen:

  1. Social: mensen zijn door de opkomst van social media altijd en overal verbonden. Advies van ‘vrienden’ wordt steeds belangrijker bij het nemen van aankoopbeslissingen;
  2. Lokaal: we krijgen steeds meer inzicht in de exacte locatie en activiteit van personen (o.a. door locaton based services);
  3. Mobiel: personen zijn altijd en overal beschikbaar en aanwezig. Ook in 2012 zal het gebruik van mobiel internet verder toenemen en zal mobiel gebruik zelfs groter worden dan het gebruik van de desktop.

Deze ontwikkelingen zullen veel invloed gaan hebben op de eisen die aan websites worden gesteld en de manier waarop gezocht wordt. Een uitstraak die John Doerr (KPCB partner) hierover deed:

“We’re at the beginning of a new era for social Internet innovators who are re-imagining and re-inventing a Web of people and places, looking beyond documents and websites”.

Voor het derde jaar (2010 en 2011) op rij heeft Tnooz een overzicht samengesteld van de ontwikkelingen in de Travel branche. Wat zijn de sociale en technische ontwikkelingen die ons als consument en marketeer het komende jaar te wachten staan?

Uit de voorspellingen voor 2012 blijkt dat SoLoMo ook in de travel branche een grote impact zal hebben op de ontwikkelingen. We zien bijvoorbeeld ontwikkelingen in de travel branche op het gebied van individuele relevantie (LoMo) en social reizen (SoMo). Hieronder heb ik een aantal ontwikkelingen uitgelicht. Bekijk het totale overzicht van voorspellingen in de travel branche 2012 op Tnooz .

    1. Online boeken wordt online advies
      Alex Bainbridge van TourCMS voorspelt dat in 2012 niet alleen de ervaring van het online boeken verbeterd zal worden. Waar in 2011 de focus online nog vooral lag op het product en het boeken zullen we zien dat travel websites zich in 2012 meer zullen gaan richten op persoonlijke advies en het plannen van reizen. Online advies zal niet langer alleen voor luxe reizen worden ingezet.

 

    1. Individuele relevantie
      Personalisatie zal steeds verder doorgevoerd worden. Nadat online verkopers zich jarenlang hebben gedragen als online catalogus voor reisproducten zullen zij dit jaar echt gebruik gaan maken van alle gegevens die ze van hun bezoekers hebben verzameld. Zo zal de focus van de website zich verleggen van bereik, naar individuele relevantie. Volgens Alex Kremer van FlexTrip zal deze trend starten met OTAs (online travel agency’s).

 

    1. Een veelheid aan devices
      Convergence, trans-media en television-connected zijn de termen van 2012 voor de travel industrie volgens Claude Benard (HolteliTour). Deze trends kenmerken de nieuwe manier van het raadplegen van informatie door consumenten. De digitale strategie van partijen die actief zijn in de travel industrie zullen rekening moeten houden met de verscheidenheid aan devices (smartphones, tablets, e-books,TV’s, game consoles en car-navigation) in het leven van de consument en daar een multimedia storytelling op af moeten gaan stemmen.

 

    1. On-demand car service
      Als reizigers zijn we steeds mobieler en bepalen we meer en meer op locatie waar en hoe we ergens naar toegaan. Een ontwikkeling die hierop inspeelt is de on-demand service van auto’s. Uber, Limos.com en GroundLink zijn voorbeelden van partijen die hier meer en meer op inspelen. Regent het? Dan boek je via je mobiele telefoon een rit, je bekijkt je chauffeur, de locatie en de route op een interactieve kaart (Dennis Schaal van Tnooz).

 

  1. Social reizen wordt volwassen
    Met een duizelingwekkend aantal reisplanning sites zal 2012 het jaar zijn waarin een selectie wordt gemaakt tussen sterke en zwakke organisaties. Er zijn simpelweg niet genoeg consumenten voor al deze planningssites, vooral omdat veel van deze sites ook aanbevelingen en reviews vereisen om de inhoud relevant te maken. De sites zonder relevantie zullen buiten de boot vallen en er zullen er een paar overblijven die erin slagen om optimaal gebruik te maken van social media. Door de succesvolle overblijvers zullen de grote organisaties zich meer gaan realiseren dat er waarde zit in social media. (Kevin May van Tnooz)
    Zelf ben ik erg benieuwd hoe vooral grotere reis organisaties zullen gaan inspelen op de veelheid aan devices en daarmee de individuele relevantie. Ontbreken er volgens jullie nog ontwikkelingen in dit overzicht?

Bron: Tnooz en het nieuwe winkelen

3 reacties

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Arne Keuning is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1407)
Contact