Tomi T Ahonen over Mobile Communities
Als eerste geeft Ahonen de 8 C’s van mobiele telefoons:
- Communicatie (1997): bellen, sms-en, vociemail, email via blackberry.
- Consumption (1998): ringtones, i-mode
- Charging (2000): digitaal geld zoals wallets, 2d barcodes, sms based payments etc.
- Commercials (2000): reclame, engagement marketing, viral marketing, co-creation
- Creation (2001): cameraphones, (mobile) blogging
- Community (2003): social netwoking functies als share, rate, recommend
- Cool/fashion (2005): het mobieltje wordt een mode assesoire, samenwerking met modehuizen als D&G, Benetton, Prada
- (remote) Control (2006): toepassingen zoals afstandsbediening voor je deur, via sms apparaten op afstand bedienen
Vervolgens gaat Ahonen in op de consumenten van mobile communities: de jongeren. Aan de hand van feiten en cijfers laat hij zien hoe ze opgroeien met nieuwe media (met name mobiele telefonie) en deze gebruiken in het dagelijkse leven.
Ahonen ziet mobiel als het zevende massamedium na Print (1500), Recordings (1900), Cinema (1910), Radio (1920), TV (1950) en Internet (1995). Mobiel is het eerste medium dat alles kan wat de eerste 6 media kunnen.
Vanaf dit moment had Ahonen wat mij betreft de diepte in mogen gaan. In plaats daarvan kwam hij met tientallen sheets met voorbeelden en cijfers. Leuk, maar na een paar sheets had ik het eerlijk gezegd wel gezien. Desalnietemin een prachtige presentaties die meer dan de moeite waard is om te bestuderen.
Bronnen:
Tomi T. Ahonen: mobiel als 7e massamedium
Mobiel wordt 7e massamedium zegt Tomi Ahonen
Mobile Monday: Inspiratie voor webwinkeliers
Mobile Communities op MoMo Amsterdam