Blog:

Tomi T Ahonen over Mobile Communities

door Marco Derksen op

Tomi T Ahonen over Mobile Communities

Op 24 september was de Finse auteur en 3G Strategy Consultant Tomi T Ahonen in Nederland waar hij op Mobile Monday Amsterdam sprak over mobile communities. Ik verwees eerder naar Ahonen's boek Communities Dominate Brands waarin hij samen met Alan Moore het ontstaan van communities door weblogging, gaming en mobiele telefonie beschrijft. In augustus 2007 verscheen zijn nieuwste boek Digital Korea. In zijn presentatie over mobile communities schetst Ahonen de ontwikkelingen op het gebied van mobiele telefonie waarbij hij mobiel ziet als het zevende massamedium.

Als eerste geeft Ahonen de 8 C’s van mobiele telefoons:

  1. Communicatie (1997): bellen, sms-en, vociemail, email via blackberry.
  2. Consumption (1998): ringtones, i-mode
  3. Charging (2000): digitaal geld zoals wallets, 2d barcodes, sms based payments etc.
  4. Commercials (2000): reclame, engagement marketing, viral marketing, co-creation
  5. Creation (2001): cameraphones, (mobile) blogging
  6. Community (2003): social netwoking functies als share, rate, recommend
  7. Cool/fashion (2005): het mobieltje wordt een mode assesoire, samenwerking met modehuizen als D&G, Benetton, Prada
  8. (remote) Control (2006): toepassingen zoals afstandsbediening voor je deur, via sms apparaten op afstand bedienen

Vervolgens gaat Ahonen in op de consumenten van mobile communities: de jongeren. Aan de hand van feiten en cijfers laat hij zien hoe ze opgroeien met nieuwe media (met name mobiele telefonie) en deze gebruiken in het dagelijkse leven.

Ahonen ziet mobiel als het zevende massamedium na Print (1500), Recordings (1900), Cinema (1910), Radio (1920), TV (1950) en Internet (1995). Mobiel is het eerste medium dat alles kan wat de eerste 6 media kunnen.

Vanaf dit moment had Ahonen wat mij betreft de diepte in mogen gaan. In plaats daarvan kwam hij met tientallen sheets met voorbeelden en cijfers. Leuk, maar na een paar sheets had ik het eerlijk gezegd wel gezien. Desalnietemin een prachtige presentaties die meer dan de moeite waard is om te bestuderen.

Bronnen:
Tomi T. Ahonen: mobiel als 7e massamedium
Mobiel wordt 7e massamedium zegt Tomi Ahonen
Mobile Monday: Inspiratie voor webwinkeliers
Mobile Communities op MoMo Amsterdam

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact