Blog:

The Power of Us

door Marco Derksen op

The Power of Us

Gisteren eindelijk een boekreview voor Tijdschrift voor Marketing ingestuurd. Ik mocht zelf kiezen welk boek en het zal niemand verbazen dat ik heb gekozen voor The Cluetrain Manifesto. Een review van een boek dat inmiddels 5 jaar oud is. Hoe aktueel kan dat nog zijn zul je je afvragen. Geloof het of niet, de schrijvers van het boek waren destijds hun tijd ver vooruit en het boek is aktueler dan ooit. Uitgangspunt van de auteurs is dat internet macht geeft aan de consument en dat deze macht bij de consument het einde betekent van business as usual. Bedrijven moeten luisteren naar de consument, de conversatie starten met de consument en zich vooral niet verschuilen in de ivoren toren. Bedrijven die zich daar niet aan houden zullen ten onder gaan is de boodschap. Markets are conversations, talk is cheap en silence is fatal. De voorspellingen van de auteurs kwamen echter niet uit. Enerzijds omdat de conversaties met de consument nooit echte conversaties werden door technische beperkingen en het feit dat slechts een beperkt aantal consumenten online aanwezig was. Anderzijds volgde al snel na het verschijnen van het boek de dot-com crisis. Internet bleek niet het verkoopkanaal waar menig bedrijf zich rijk mee rekende. De internet-luchtbel werd doorgeprikt en het bedrijfsleven ging weer over tot business as usual. We zijn inmiddels 5 jaar verder, talloze reviews van het boek zijn de revue gepasseerd en internet lijkt zich te ontwikkelen tot het medium dat de auteurs destijds voor ogen hadden. Het grootste deel van de consumenten heeft inmiddels toegang tot internet, techniek is nauwelijks een beperking meer en weblogs (en andere social software) zijn de katalysator die consumenten bij elkaar brengt om ideeen uit te wisselen en samen-werkingen te starten. Welke bedrijven of bedrijfstakken hebben The Cluetrain Manifesto begrepen (of niet begrepen) en zijn daarmee succesvol (of gaan ten onder)? BusinessWeek heeft deze week een uitstekende special online staan met de sprekende titel The Power of Us. In de special een aantal prachtige voorbeelden waaruit blijkt dat de auteurs van The Cluetrain Manifesto op korte termijn wel eens gelijk zouden kunnen krijgen en internet alsnog het eind van business as usual betekent. Niet doordat we nu eindelijk het verkoopkanaal hebben waarmee we de hele wereld als klant krijgen, maar doordat de macht verschuift van het bedrijfsleven naar de consument. Of beter gezegd, naar de online communities van consumenten. Een absolute must om in zijn geheel te lezen. Al is het maar omdat voorbeelden als InnoCentive, Wikipedia, Skype, SugarCRM, eBay en Kazaa (om er een paar te noemen) niet vaak genoeg herhaald kunnen worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact