Blog:

The End Of Business As Usual

door Marco Derksen op

The End Of Business As Usual

Hoe ziet de toekomst van organisaties eruit? Bestaan er straks alleen ecosystemen, platformen en moeten we vooral goed luisteren naar de feedback van klanten?

Deze week werd bekend dat Eastman Kodak in financiele problemen verkeert en een advocatenkantoor heeft ingehuurd om te helpen bij een herstructurering van het bedrijf. Het niet tijdig anticiperen op disruptieve technologische innovaties (in dit geval digitale fotografie), lijkt de de belangrijkste reden voor de teloorgang van het bedrijf dat in 1892 is opgericht en op dit moment zo'n 18.800 werknemers in dienst heeft. Maar er is veel meer aan de hand. Eastman Kodak is niet het enige grote bedrijf dat de laatste jaren in de problemen is gekomen. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de verwachte gemiddelde levensduur van organisaties in de laatste twee decennia is teruggegaan. van 20 jaar naar 12,5 jaar. De overlevingskansen van organisaties nemen af doordat ze zich niet voldoende aanpassen of zich juist te veel, te vaak of onnodig aanpassen. In al deze gevallen gaan organisaties niet goed om met veranderingen in bijvoorbeeld de maatschappij, de markt, hun beleidsveld, technologie, klantgedrag of hun primaire proces. A recent study found that the top businesses in the world are falling behind and at an increasing rate! This study found that between 1973 and 1983, 35 percent of the top companies in the Fortune 1000 companies were new. However, in the next decade (1983 to 1993), the rate of replacement increased to 45 percent, and then jumped again to a whopping 60 percent between 1993 and 2003. If the current trend continues, over 70 percent of Fortune 1000 companies will turnover from 2003 to 2013. In other words, over 3/4ths of the existing captains of industry will fall from their thrones (a trend corroborated in other academic research). Brian Solis: "We live and compete in a perpetual era of Digital Darwinism, the evolution of consumer behavior when society and technology evolve faster than our ability to adapt."

Ecosystems: Long-lived companies were decentralized. They tolerated “eccentric activities at the margins.” They were very active in partnerships and joint ventures. The boundaries of the company were less clearly delineated, and local groups had more autonomy over their decisions, than you would expect in the typical global corporation.

Strong identity: Although the organization was loosely controlled, long-lived companies were connected by a strong, shared culture. Everyone in the company understood the company’s values. These companies tended to promote from within in order to keep that culture strong. Cities also share this common identity: think of the difference between a New Yorker and a Los Angelino, or a Parisian, for example. At the Dachis Group we like to call this common culture hivemind.

Active listening: Long-lived companies had their eyes and ears focused on the world around them and were constantly seeking opportunities. Because of their decentralized nature and strong shared culture, it was easier for them to spot opportunities in the changing world and act, proactively and decisively, to capitalize on them. At Dachis we sometimes call this dynamic signal (watching and listening) and metafilter (information leading to decisive action).

Verder lezen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact