Blog:

The Cluetrain Manifesto: The end of business as usual

door Marco Derksen op

The Cluetrain Manifesto: The end of business as usual

Tijdschrift voor Marketing heeft mij gevraagd een korte review te schrijven van mijn favoriete marketingboek en het zal je niet verbazen dat ik heb gekozen voor het boek The Cluetrain Manifesto: The end of business as usual van Rick Levine, Christopher Locke, Doc Searls en David Weinberger. Een review van een boek dat inmiddels 5 jaar oud is? Hoe aktueel kan dat nog zijn? Geloof het of niet, de schrijvers van het boek waren destijds hun tijd ver vooruit en het boek is aktueler dan ooit.

The Cluetrain Manifesto is in 1999 ontstaan op de website cluetrain.org. Het bestaat uit 95 stellingen en een aantal essays waarmee de auteurs de lezer willen laten zien dat de wereld door de komst van internet is veranderd en dat deze veranderingen een enorme impact hebben op het bedrijfsleven. Zo zouden bedrijven de traditionele top-down benadering verlaten en in gesprek gaan met de consument, bijvoorbeeld door te participeren in discussiegroepen op internet. Bedrijven zouden een groot deel van de budgetten die worden gespendeerd aan nieuws, entertainment en reclame verschuiven van top-down naar bottum-up strategieen waarbij het gesprek met de consument een centrale rol zou gaan spelen. De auteurs onderbouwen hun visie aan de hand van talloze situaties waarbij de lezer ofwel halverwege afhaakt omdat het de ene clich

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact