Talentontwikkeling vraagt lef van organisaties

door Arne Keuning op

Talentontwikkeling vraagt lef van organisaties

Op dinsdag 26 juni 2018 vertelde Stephan Fellinger bij Media Villa Arnhem over talent, talentontwikkeling en hoe je als organisatie aantrekkelijk kunt worden en blijven voor innovatieve, creatieve en digitale talenten. Want er is geen ‘war on talent’, maar een gebrek aan organisaties met lef, die jonge talenten aan zich willen verbinden. En de situatie is urgent, want Europa dreigt ‘ontwikkelingsgebied’ te worden als we talenten (blijven) verliezen aan Silicon Valley en China.

Talentontwikkeling in digitale transformatie door Stephan Fellinger - Media Villa Arnhem

Stephan Fellinger is één van de oprichters van de SpinAwards, de vakprijs op het snijvlak van creativiteit en technologie. En hij is trots mede initiator van Shake, het SpinAwards Young Talent programma, waarbij jonge (digitale) toptalenten gescout/begeleid worden en samenwerken met het Nederlandse bedrijfsleven.

Géén War for Talent

‘War for talent?
’ Is er dan een tekort aan jong talent?
 Volgens Stephan Fellinger is de schaarste aan organisaties met een wendbare houding groter dan de schaarste aan jong talent. Zijn ervaring, na 10 jaar jong samenwerken met digitaal talent, is niet zozeer het tekort aan talenten, maar dat veel organisaties zich (te) langzaam aanpassen aan de snel veranderde wereld (en géén lef tonen).

Organisaties moeten juist jonge mensen binnenhalen die ‘anders‘ zijn en ook ruimte bieden om hun ‘andere‘ ideeën en inzichten tot uitvoer te brengen. Want, alle goede bedoelingen ten spijt, veel organisaties “slaan” helaas de verschillen er binnen een half jaar weer uit.

Red Bull zet puber achter het stuur

Stephan noemt als voorbeeld het lef van Red Bull Racing Team, die puber Max Verstappen, het stuur van één van de twee Formule 1 auto’s van het team in handen gaf. Daar is dus lef voor nodig. Het punt van Stephan? Voor de komende jaren liggen er enorme uitdagingen in onze economie en samenleving, vraagstukken die je ook alleen maar kan aanvliegen samen met jonge toptalenten. Toptalenten die je de kans moet geven om fouten te maken en af en toe uit de bocht zullen vliegen. Een kans om te leren en om de grenzen op te zoeken. De grenzen van zichzelf, van de organisatie en de vakgebieden. Meer organisaties zouden voorbeeld van Red Bull Racing Team moeten volgen.

Talenten niet binden, maar verbinden aan jouw organisatie

Het personeelsbeleid rondom talent en talentontwikkeling schiet tekort bij digitale transformatie in organisaties. Veel organisaties werven talent ‘met de bril van vandaag‘, denken nog in silo’s en houden vast aan de al oude vergader- en overlegcultuur. Ze durven niet het lef te tonen en staan daarmee veranderingen in de weg. Ook kiezen talenten steeds meer ook voor een duurzame toekomst en willen zij daar hun bijdrage aan leveren. Onlangs verscheen nog een artikel in het FD hierover: “schaars talent bedankt voor een carriére bij ‘vies’ Shell“.

Versnellen van digitale transformatie

Mensen zijn een belangrijke succesfactor bij digitale transformatie van organisaties. Bij veranderingen is de bottleneck vaak de verandering van menselijk gedrag. Met het aannemen van jong talent en het “geven” van een belangrijke rol van jong talent binnen je organisatie kun je de digitale transformatie in je organisatie versnellen. Uit het onderzoek FD Transformers 2018 bleek dat Nederlandse organisaties bij digitale transformatie de medewerker (en daarmee talent) vaak vergeten.

“Met jong talent de digitale transformatie versnellen”

Zonder talent geen nieuwe businessmodellen

De urgentie voor het versnellen van de digitale transformatie is groot. Waar Nederlandse organisaties vaak nog vasthouden aan één verdienmodel, hanteren organisaties als bijv. Amazon meerdere verdienmodellen vertelde Stephan Fellinger. Zo heeft Amazon een videodienst, koopt het sportrechten op, kun je levensmiddelen bestellen, bieden ze devices als de Amazon Echo en bezorgen ze aan huis via abonnementsdienst Prime. Zeer recent kocht Amazon PillPack, een grote postorderapotheek en voegde zo weer een nieuwe branche toe aan het al grote aanbod (bekijk infographic met tijdlijn van overnames Amazon). Met jong en innovatief talent kunnen Nederlandse organisaties de digitale transformatie versnellen en ook nieuwe en meerdere verdienmodellen ontwikkelen.

Samenwerken als strategie

Niet alleen in de VS, maar ook in China zien we organisaties, als het drie na grootste internetbedrijf ter wereld, Tencent, (o.a. bekend van WeChat) en het digitaal gestarte automerk Lynk & Co die zich razendsnel ontwikkelen. Zij richten zich steeds meer op onderscheidende verdienmodellen, innovatieve technieken en toepassingen met o.a. kunstmatige intelligentie (A.I) en binden zo talenten aan zich.

De Chinese smartphone- en netwerktechnologiegigant Huawei opent onlangs een vestiging op de High Tech Campus Eindhoven. Net als Huawei, Lynk & Co, Tencent en de Chinese betaaldienst AliPay komen Chinese organisaties naar Europa om hier de markt te “veroveren” met hun producten. Daarom kiezen Nederlandse organisaties als KPN voor een (strategische) samenwerking met Tencent, om het gat te dichten tussen China en Silicon Valley. Europa dreigt nl. de slag te verliezen met als gevolg dat jong innovatief talent zich graag bindt aan de ‘winnende’ innovatieve en wendbare organisaties. Deze organisaties investeren in ook graag in talenten, want ze weten dat ze hiermee de slag winnen.

Interview en presentatie Stephan Fellinger over talentontwikkeling

[slideshare id=103268128&doc=26-6-18fellingerarnhemdef-180627103108]

‘High Five’, cadeau voor bezoekers Media Villa Arnhem

Bezoekers van Media Villa Arnhem op 26 juni 2018 werden, na het verhaal van Stephan Fellinger,  door het Arnhemse design- en ontwerpbureau Studio Hands getrakteerd op 3 interessante workshops. Bezoekers konden kiezen uit een workshop van Ernst Houdkamp over ambitie & toekomst, van Marcel de Groen over tijdelijke samenwerkingsverbanden en door Marlies Leupen over presentaties en pitching in woord en beeld.

Foto’s door Bas Boerman Video door Martijn Baudoin

5 reacties

Beantwoord

Beantwoord

[…] Organisaties moeten juist jonge mensen binnenhalen die ‘anders‘ zijn en ook ruimte bieden om hun ‘andere‘ ideeën en inzichten tot uitvoer te brengen. Door de razendsnelle digitalisering zijn jongeren belangrijker dan ooit. Ze jagen vernieuwing aan, zorgen voor nieuwe manieren van communiceren, van samenwerken en van problemen oplossen. Lees ook de blog ‘Talentontwikkeling vraagt lef van organisaties‘. […]

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Arne Keuning is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (100)
Contact