Blog:

Sociale motivatie bij participatie online communities

door Marco Derksen op

Sociale motivatie bij participatie online communities

Erik-Jan Bulthuis verwijst op Netters.nl naar een onderzoek naar de sociale motivatie bij participatie online communities (pdf). De onderzoekers beginnen hun onderzoek met te stellen dat er twee soorten online communities zijn. Allereerst is er [i]network-based community[/i] waarbij mensen elkaar online ontmoeten omdat ze een bepaalde interesse delen en niet omdat ze elkaar nou zo goed kennen (bijv. Netters, Autoweek.nl en MovieMeter.nl). De tweede categorie is de categorie van [i]small-group communities[/i]. Hierin staan offline relaties meer centraal: de deelnemers streven naar persoonlijk relaties en het onderhouden hiervan (bijv. Hyves). Vervolgens stellen de onderzoekers dat er zowel sociale als economische motivaties kunnen zijn om te participeren in een community. Moet eerlijk zeggen dat ik weinig kan met de resultaten van het onderzoek, maar de onderzoeksopzet en gehanteerde indeling is wellicht handig voor een vervolgonderzoek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (778)
Contact