Blog:

Social network websites in kaart gebracht

door Marco Derksen op

Social network websites in kaart gebracht

Het Franse faberNovel Consulting heeft afgelopen week een interessant onderzoeksrapport over social networks (pdf) gepubliceerd (gevonden via: Richard MacManus en Sander Duivestein). De auteurs onderscheiden 4 criteria om social networks te classificeren:
  • [i]Degree of decentralisation of the network[/i]
    How far are interactions between users and profiles monitored and how “open” is the platform? (for instance can users develop their own applications?)
  • [i]Number of different types of interactions allowed[/i]
    Is the network dedicated to a unique type of service (such as online matchmaking) or does it allow many more kinds of services?
  • [i]Type of identity[/i]
    Is the identity developed on the network close to the real identity of the user or is it a fantasized identity?
  • [i]Potential size of the network[/i]
    Whatpart of the Internet population might join the network? Niche vs mainstream network

En komen vervolgens tot de volgende 4 typen social netwerken:

  • Online communities (e.g. MySpace)
  • Business networks (e.g. LinkedIn, Xing)
  • Online matchmaking (e.g. Match.com)
  • Alumni networks (e.g. Facebook)

Naast een algemene analyse van social networks, komen de auteurs met een aantal in detail uitgewerkte cases van online matchmaking sites (Meetic en Match.com) en business networks (LinkedIn en Xing).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1262)
Contact