Blog:

Simon Sinek: start met de waarom-vraag!

door Marco Derksen op

Simon Sinek: start met de waarom-vraag!

In 2009 publiceerde Simon Sinek het boek Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action, een manifest waarin hij aan de hand van 'The Golden Circle'-model laat zien waarom sommige leiders of organisaties wel succesvol zijn en anderen niet. Waarom waren de Wright Brothers wel succesvol en kent (bijna) niemand Samuel Pierpont Langley? Waarom is de digitale video recorder TiVo commercieel mislukt en waarom waren leiders als Martin Luther King en Barack Obama zeer populair? Waarom wil iedereen wel een computer, een mp3-speler of een mobiele telefoon van Apple en niet van Microsoft of Dell? Ze hebben toegang tot dezelfde arbeidsmarkt, dezelfde technologie, dezelfde consultants en dezelfde media. Toch is de een wel succesvol en de andere niet.

Start with Why

In september 2009 sprak Simon Sinek op TEDxPugetSound en begin deze maand is de video van deze presentatie online gepubliceerd.

In deze presentatie legt Sinek uit waarom sommige leiders of organisaties wel succesvol zijn en anderen niet.

Het model ‘De Golden Circle’ van Simon Sinek is een simpel maar krachtig model dat stimulans geeft voor inspirerend leiderschap en gaat uit van drie niveaus waarop organisaties en mensen opereren:

  • wat je doet,
  • hoe je het doet en
  • waarom (‘Why’) je het doet.

Zijn stelling is dat meestal de derde vraag onderbelicht blijft en daarmee écht succes uitblijft.

Simon Sinek legt ook de link naar hoe de menselijke hersenen werken waarbij de buitenste schil, de neocortex, betrokken is bij de hogere functies, zoals zintuigelijke waarneming, bewuste bewegingen, redeneren, abstract denken en taal. De kern van de hersenen, het limbisch systeem, is betrokken bij emotie, motivatie, genot en het emotioneel geheugen. De eerste koppelt hij aan de wat- en hoe-vraag (het rationele), die laatste aan de waarom-vraag (het gevoel en vertrouwen).

Volgens Sinek raak je mensen alleen als je de waarom-vraag kunt beantwoorden en als het geloof daarin overeenkomt met het geloof (hoop) van de mensen.

Levenscyclus van innovatie

Tot slot koppelt Sinek zijn model aan de Innovatietheorie van Rogers. De theorie van Everett Rogers (zoals beschreven in zijn boek Diffusion of Innovations) is een theorie die iets vertelt over de verspreiding van een innovatie (een nieuw product of idee) binnen een groep.

Centraal in de theorie staat de beschrijving van de levenscyclus van een innovatie. Rogers onderscheidt vijf stadia, waarin vijf verschillende groepen worden onderscheiden die het product of nieuwe idee accepteren:

  • Innovators (2,5%) – Deze groep mensen zijn de eersten die het product willen hebben. Ze zijn op zoek naar het nieuwste van het nieuwste.
  • Early adopters (13,5%) – Net na de innovators bestaat de groep van early adopters uit mensen die ook uit zijn op nieuwe dingen. Deze fase wordt gekenmerkt door een sterke groei in de verkoop.
  • Early majority (34%) – Dit is de eerste grote groep mensen die het product gaat kopen. Het product wordt door de massa opgenomen en bereikt zijn volwassenheidsfase.
  • Late majority (34%) – Het product is volwassen, het overgrote deel van de markt is bekend met het product en koopt het. De verkopen zullen langzaam afnemen in deze fase.
  • Laggards (16%) – De laatste fase van het product. Het product gaat eigenlijk de markt uit en een laatste groep mensen koopt het product vanwege (bijvoorbeeld) een goede aanbieding. De verkopen zullen afnemen in deze fase.

Mind the gap

Een kenmerk van veel organisaties (dit geldt zeker voor technologiebedrijven) is dat ze vaak erg gefocussed zijn op de wat- en hoe-vraag (denk aan produktspecificaties of technische werking) en niet op de waarom-vraag (die veel meer aansluit op de marktgerichtheid).

Een kenmerk van innovators en early adoptors is dat zij vaak zelf ook geïnteresseerd zijn in technologie en in voorkomende gevallen meehelpen het product verder te ontwikkelen. Als echter de mainstream market aangesproken moet worden, dan bestaat er een kloof tussen de early market en de mainstream market. Deze kloof beschrijft Geoffrey Moore in zijn boek Crossing the Chasm.

Crossing the chasm

Simon Sinek benadrukt nogmaals dat je de waarom-vraag moet beantwoorden (en duidelijk moet kunnen maken aan de markt) om die kloof te kunnen dichten (en daarmee succesvol kunt zijn).

De presentatie van Simon Sinek is in al zijn eenvoud één van de beste en meest inspirerende presentaties die ik de afgelopen jaren heb bekeken. Het verbindt een aantal bekende modellen waarmee je kunt verklaren waarom sommige leiders of organisaties wel succesvol zijn, en andere niet. Absolute aanrader!

14 reacties

Ik zag deze inspirerende presentatie vorige week en kwam hem net ook tegen in een ander artikel op het web. Mooi dat steeds meer mensen en organisaties zich nadrukkelijker bezig houden met de Why naast de What en How :o)

Beantwoord

@Gerjanne: nu de vraag, hoe kom je tot de essentie van je waarom-vraag? Maar eens kijken of we daar een methodiek voor kunnen vinden (of ontwikkelen)!

Beantwoord

Interesting! I reckon Dell, Microsoft and HP have never understood what it means to be a sport, be nice, or be brave. These brands have never been ’themselves’…simply because of process- and techbased fundamentals.
Moreover these brands are non-religious, whilst Apple is religious. The why question should be added with the search for, analysis and adaptation of true origins.
Irony is; your looking to get answers to put into a consistent model, whilst the exact reason for the success of Apple is NOT based on a model, but on it’s genes and people. So I contest that these brands have ’toegang tot dezelfde consultants’. That is not entirely true.

9 reasons why brands are equal to people:
http://www.vue-royale.nl/comments/brands_are_equal_to_people

Nice to see this movement right here.
How’s everything in Arnhem?

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
EJ op schreef:

Genoegen is wederzijds! Mooi trouwens dat je in Arnhem een positie uitbouwt, vind ik een sympathiek voorbeeld.

P.s. toch maar voor Barcelona gekozen. Bevalt geweldig (en dan blijkt je eerste opdracht in Barcelona van een Londense firm te zijn…oh ironie)

Beantwoord

Opnieuw een prachtige TED-talk van Simon Sinek: Restoring the Human in Humanity. In deze presentatie gaat Sinek o.a. in op de focus van een bedrijf in de tijd. Hij stelt dat initieel een bedrijf wel een bepaalde visie heeft (een antwoord kan geven op de waarom-vraag), maar dat na verloop van tijd de focus komt te liggen op winst maken en dat daarmee de focus op de waarom steeds meer verdwijnt. Dit kantelpunt noemt hij de split. Aanrader!

Over de waarom-vraag, ik ben nog steeds op zoek naar bedrijven die vanuit de waarom-vraag communiceren. Naast Apple is dat bijvoorbeeld Nike (zie ook Why Does Your Company Exist?), Volvo (Safety), Disney World (Magic), Zappos (Service, alhoewel, kan service wel een driver zijn?) maar ook personen als John Nese (Freedom of Choice) en Jamie Olivier (Put fresh food in your body. If you don’t, you’ll die younger). Volgens Sinek kunnen merkwaarden overigens geen zelfstandige naamwoorden zijn maar moeten het werkwoorden zijn: Values must be verbs).

Beantwoord

Profielfoto
Evert Jan op schreef:

Values are verbes, that’s why I say contributive in stead of contribution.
Marco, je bent zelf een bedrijf. Als jij in een winkelcentrum of op straat zou moeten uitleggen waar jij aan bijdraagt, wie jij bent, wat zeg je dan?
Ik vind dat je met jouw talent en netwerk hoger moet mikken.

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
Daan op schreef:

Simon Sinek is echt super inspirerend. Iemand hier geweest op de Marketing en Leadership day?

Beantwoord

n bedrijf in de tijd. Hij stelt dat initieel een bedrijf wel een bepaalde visie heeft (een antwoord kan geven op de waarom-vraag), maar dat na verloop van tijd de focus komt te liggen op winst maken en dat daarmee de f

Beantwoord

Profielfoto
Paul op schreef:

Graag vragen wij uw aandacht voor onze animatie over Simon Sinek’s Golden circle. Deze management theorie is de afgelopen jaren een belangrijke inspiratiebron geweest voor veel mensen én bedrijven.

Genoeg reden om hier een mooie ‘explanimation’ van te maken. In minder dan twee minuten legt de animatie op een begrijpelijke animatie het concept van de Golden circle uit.

De video dient als inspiratie; voel u vrij om de video te gebruiken en/of te delen binnen en buiten uw organisatie. We hopen dat deze video zoveel mogelijk mensen inspireert om vanuit hun waarom te denken!

http://gtp.nl/page/golden-circle-uitgelegd

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact