Blog:

Samenwerken via online communities

door Marco Derksen op

Samenwerken via online communities

Al eerder verwees ik naar een aantal voor-beelden van open source communities als de next big thing voor het bedrijfsleven. Vandaag werd ik geattendeerd op een al wat ouder artikel in BusinessWeek over de WebSmart 50, een lijst van bedrijven die internet op innovatieve wijze benutten. Een interessant overzicht waarbij mijn aandacht vooral uitging naar de bedrijven die internet inzetten voor samenwerking (zowel intern als extern). Op de lijst staat (opnieuw) InnoCentive, een wereldwijde online community van 80,000 wetenschappers die tegen financiele vergoeding, problemen van bedrijven als Procter & Gamble, Boeing en Eli Lilly oplossen. Nieuwe producten van P&G komen vandaag de dag voor 35% van buiten het bedrijf tegen 20% vier jaar geleden. Hierdoor heeft P&G de ROI van R&D met 40% weten te verhogen.

Het tweede voorbeeld op de lijst is het IJIS Institute, een consortium van technologiebedrijven die een weblognetwerk hebben opgezet om kennis te delen op juridisch gebied. Op dit moment werken 16 committees met intotaal ca. 400 mensen samen op 37 verschillende projecten. Het aantal meetings en telefoontjes in een aantal van deze committees inmiddels met de helft afgenomen!

TaxAlmanac, een gratis wiki voor belastingprofessionals, is een initiatief van Intuit. Inmiddels hebben duizenden professionals meer dan 8.000 artikelen geplaatst sinds april 2005.

Second Life, het populaire multi massive online game (MMOG) van Linden Lab telt inmiddels meer dan 75.000 leden die gezamenlijk 15.000 uren per dag besteden aan het creeeren van nieuwe objecten voor de virtuele wereld. Een hoeveelheid werk waarvoor een conventionele spelontwikkelaar 2.700 mensen voor in dienst zou moeten hebben.

Het artikel in BusinessWeek gaat verder met voorbeelden van het Amber Alert Consortium, Dresdner Kleinwort Wasserstein en Schlumberger.

Een paar quotes uit het artikel:

(…) The Web is redefining relationships, and one of the best ways to take advantage of this is to encourage collaboration through new technologies, such as wikis and blogs. These virtual workspaces enable employees and clients to create, comment on, and revise projects in real time (…)

en

(…) For those stepping into the collaboration waters for the first time, BusinessWeek’s Robert D. Hof has a first-person account in the Web Smart 50 about trying out the collaboration tools used by brand-identity and design firm R.Bird & Co.. Hof’s advice above all else: “Keep it simple,” and “No matter how good the collaboration tool, you may have to knock some heads to force people out of old habits.” (…)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1415)
Contact