Blog:

Samen naar de Service Design Days Barcelona

door Arne Keuning op

Samen naar de Service Design Days Barcelona

De Service Design Days in Barcelona heeft als onderwerp om in de kern van het systeem de mens te plaatsen. Vaak is dat nog het product, het merk of de organisatie. De conferentie Service Design Days wil helpen deze human-centric mindset te creëren.

Graag nodigen wij je uit om met een kleine groep strategische marketeers en digital transformators in oktober af te reizen naar Barcelona. We hebben een speciaal weekendprogramma voor je samengesteld rondom een bijzondere conferentie, de Service Design Days Barcelona 2017.
inzet van social media en communities

Wat hebben de service design days ons te bieden?

We vroegen het aan mede-oprichter Inge Keizer: ‘Toen ik ruim tien jaren geleden als marketeer ging studeren aan de HKU en me ging verdiepen in service design, was het binnen marketing nog gebruikelijk om producten en diensten van elkaar te scheiden. Nu we inmiddels producten zien als een serie van human-interventions, als een ecosysteem van touchpoints, is het ontwerpen van dit ecosysteem onderdeel geworden van marketing. Maar op strategisch gebied is het nog niet gebruikelijk om in de kern van dit systeem de mens te plaatsen. Vaak is dat nog het product, het merk of de organisatie. De conferentie Service Design Days wil helpen deze human-centric mindset te creëren.’

Waarom de service design days bezoeken?

‘Wellicht wordt ‘design’ door sommigen nog gezien als decoratie, als versiersel, en niet als het procesmatig en interdisciplinair ‘vormgeven van gebruikersgerichte oplossingen’. Ik las ooit in een artikel in 2009 ‘The difference between design and marketing is the focus on the end-user as an individual, not seeing people in aggregate.’ Dit verschil zou er anno nu niet meer moeten zijn. Als we bij onze strategieën niet starten vanuit de individuele behoefte van de gebruiker, hoe kunnen we dan relevant zijn voor onze klanten, de gebruikers van onze producten?

Tijdens m’n studie leerde ik al van Drucker: ‘Customer orientation is the key to marketing success’. In het rapport New Messaging Mandate van Forrester Research uit 2012 wordt geconcludeerd dat:

‘Marketers who don’t adapt to customer needs will perish. The balance of power has tilted in favor of your customers, who are increasingly empowered in today’s digital environment. Only marketers who are customer-obsessed and adapt to consumers’ changing behaviors in real time will succeed.’

Kortom, het draait erom de gebruiker te kennen, te begrijpen en op basis daarvan optimaal te servicen.’

Maar we hebben toch voldoende inzicht in onze klanten en hun behoeftes?

‘Waar we het tijdens de conferentie ook over zullen hebben is technologie en gebruik van data. Nu we zoveel data tot onze beschikking hebben, denken we veel (of misschien zelfs alles) van de gebruikers van onze producten af te weten. Maar daar waar deze, vaak digitaal verkregen, data ons iets vertellen over klikgedrag, zoekgedrag, het aankoopproces en dergelijke, helpen zij ons minder bij need-based product- en service-innovatie. We gebruiken deze data vaak om achteraf te testen, feedback te verzamelen en te optimaliseren, veel minder om voorafgaand inzicht in het leven van de gebruiker te verkrijgen.’

Wat kunnen we verwachten tijdens #SDDBCN2017?

‘De conferentie is speciaal voor strategische marketeers en andere besluitvormers en beleidsmakers op het gebied van innovatie en digitale transformatie binnen organisaties. Inspirerende visionairs, wetenschappers, trendwatchers en consultants zullen hun visie delen op hoe je als organisatie waarde biedt, waardevolle ervaringen creëert en waardevol kunt zijn voor je klanten en de wereld daaromheen.

Daarnaast zullen CX-, design- en innovatiemanagers binnen bedrijven als Netflix, Starbucks, Google en Vodafone hun eigen (transitie)ervaring delen. Ook wordt een interessante Uber-case met de deelnemers besproken.

De kern van de conferentie zijn de strategische masterclasses die deelnemers in enkele uren laten kennismaken met succesvolle methodologieën op het gebied van innovatie, systems design, design thinking, human-centricity, social impact en meer (zie programma).

En dat alles in een sfeervolle antieke bierfabriek in de oude binnenstad van Barcelona, met op beide dagen genieten van Catalaans eten en drinken en de Spaanse zon op het terras van de fabriek.’

Ga je ook mee naar Barcelona?

Ben je een strategische marketeer, vooruitdenkende klantcontactmanager of  innovatieve besluitvormer / beleidsmaker / consultant / wetenschapper op het gebied van digitale transformatie, digitale vaardigheden, digitaal klantcontact, customer contact, digitalisering of service design? En heb je zin om mee te gaan met een groep kennisgedreven (en gezellige) professionals naar de Service Design Days 2017 in Barcelona?

Neem dan contact op met Annemieke en Danielle via algemeen@upstream.nl. Zij kunnen je alle details over het speciale programma, praktische zaken, andere deelnemers en onze plannen vertellen voor een unieke reis naar Barcelona.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Arne Keuning is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (100)
Contact