Blog:

Rol van digitale media in nieuwsverspreiding (2)

door Marco Derksen op

Rol van digitale media in nieuwsverspreiding (2)

Vorige maand verwees ik nog naar het wijnincident als voorbeeld hoe een 'onschuldig' berichtje via internet kan resulteren in wereldnieuws. Afgelopen week reconstrueerde Jeroen van Bergeijk in nrc.next hoe hij via een 'onschuldig' e-mailtje deel werd van een mediahype. De videoclip 'When The Lady Smiles' van Golden Earring (1984) zou een smet werpen op campagne Hillary Clinton.

Vorige week maandag tegen middernacht mailde van Bergeijk met Mark Frauenfelder, een weblogger uit Los Angeles, die hij onlangs interviewde voor de VPRO gids. Van Bergeijk verteld hem dat hij op Teletekst had gelezen dat Hillary Clinton het nummer ‘When The Lady Smiles’ van de Golden Earring gebruikt in haar campagne. Met een knipoog vraagt hij zich af of Hillary de clip kent van het nummer waarin een non wordt verkracht en de hersens van de aanrander door een hond wordt opgepeuzeld.

Scene uit When The Lady Smiles van Golden Earring (Video: Dick Maas)
Een uurtje later mailt Frauenfelder terug dat hij een berichtje over de controversi

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (778)
Contact