Blog:

Robert Cialdini’s 6 Key Principles of Persuasion

door Marco Derksen op

Robert Cialdini’s 6 Key Principles of Persuasion

Het is al weer een tijd geleden dat ik het boek Influence: The Psychology of Persuasion van Robert Cialdini heb gelezen. Cialdini, hoogleraar Psychologie en Marketing aan de Arizona State University, ging voor zijn boek enkele jaren ‘undercover’ bij autodealers, fondsenwervers, makelaars en marketeers om het geheim van het overtuigen te ontrafelen.

Robert Cialdini - Principes van verleiding

Het geheim van het overtuigen

De zes principes van verleiding volgens Cialdini

Cialdini laat aan de hand van praktijkvoorbeelden zien dat verleiden niet alleen een kunst is, maar vooral ook een wetenschap. Hij kwam vervolgens met de 6 principes van het verleiden:

  • wederkerigheid,
  • commitment en consistentie, 
  • sociale bewijskracht (“social proof”),
  • sympathie,
  • autoriteit en
  • schaarste.

Cialdini benadrukt in zijn boek het belang van een goed product en een authentieke en eerlijke boodschap als uitgangspunt.

We zijn inmiddels enkele jaren verder en de 6 principes van het verleiden zijn een begrip geworden voor veel marketeers (die het ook wel behavioural economics of gedragseconomie zijn gaan noemen). Ook op het gebied van online marketing zien we dat het wordt toegepast voor bijvoorbeeld het inrichten van een webshop, inrichten van website in het algemeen, verleiden van de online reiziger, schrijven voor het web en linkbuilding. Tegenwoordig ook op Influencer Marketing.

Kennissessie over Big Data

Afgelopen week was ik op een kennissessie over big data waar Maurits Kaptein liet zien hoe hij met PersuasionAPI een API heeft ontwikkelt dat in staat is om op basis van de 6 principes van het verleiden in staat is opgevangen data over surfgedrag te vertalen naar inzichten over die ene gebruiker (en die in real-time te gebruiken voor bijvoorbeeld het aanpassen van aanbod).

[slideshare id=13932790&doc=infobigdatamaurits-120810023919-phpapp01]

Principes van Cialdini breder toepassen

De 6 principes van het verleiden zijn niet alleen van toepassing op commerciële marketing maar zeker ook op sociale marketing, een techniek om op gestructureerde wijze toe te werken naar gedragsverandering bij een specifieke doelgroep.

Denk daarbij aan gezonder leven (meer bewegen, gezonder eten, minder roken), zuiniger omgaan met energie of minder afval produceren. Vraagstukken die de komende jaren steeds belangrijker zullen worden en waarvoor we de lessen van Cialdini goed kunnen gebruiken!

Video: Rick Nieman in gesprek met Robert Caldini voor RTL (2010)

3 reacties

Profielfoto
Marco op schreef:

Vooral op gebied van online en mobiele apps zien we de laatste jaren steeds meer voorbeelden die een aantal principes van overtuiging gebruiken om gedragsverandering te stimuleren. Enkele voorbeelden:

Lose weight with your friends help using Virtual Fridge Lock
http://www.youtube.com/watch?v=KpTofHTpcUs

Meer bewegen
http://www.fitbit.com
http://nikeplus.nike.com/plus/

Best Apps to Help You Quit Smoking
http://www.cultofmac.com/75269/best-apps-to-help-you-quit-smoking-new-years-resolutions/

Digital tools for behaviour change
http://www.hoastoolshop.com

A new experience for utility customers
http://opower.com/what-is-opower

Een doucherevolutie dankzij de ShowerTrack-app
http://www.marketingfacts.nl/berichten/een-doucherevolutie-dankzij-de-showertrack-app/

Andere voorbeelden die hebben geleid tot ander gedrag zijn ook stemwijzer, online panel van Maurice de Hond maar ook buienradar (weerbericht) en routenet (files).

Zie bijvoorbeeld:
Actuele buienradar en weersinformatie goed voor milieu
http://www.buienradar.nl/enqres.aspx

Overigens moeten we ons serieus afvragen of al die apps ons gedrag ook echt duurzaam gaan veranderen!
http://ericaholt.com/technology-and-health/can-a-mobile-app-change-your-health-behavior/
http://www.livescience.com/13328-health-smartphone-apps-weight-loss-quit-smoking.html

Er zijn zelfs bureaus die zich hebben gespecialiseerd in hoe je een app ontwikkelt die gedragsverandering realiseert:

Met dank aan Twitter!
http://storify.com/marcoderksen/digitale-oplossingen-voor-stimuleren-gedragsverand

Beantwoord

Beantwoord

Beantwoord

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1406)
Contact