Blog:

Reviews zijn net Tinder

door Amy Colsters op

Reviews zijn net Tinder

Een goede review is als een cadeautje. Want: je kunt er je business gratis mee optimaliseren. Ook nog goedkoper dan marktonderzoek. Vijf sprekers vertelden tijdens de bijeenkomst van HSMAI op 23 september 2014 over reviews. Een samenvatting van de keynote van Arne Keuning over “Love @ First Sight, it’s all about reviews Now”.

Een goede review is als een cadeautje. Want: je kunt er je business gratis mee optimaliseren. Ook nog goedkoper dan marktonderzoek. Vijf sprekers vertelden tijdens de bijeenkomst van HSMAI op 23 september 2014 over reviews. Een samenvatting van de keynote van Arne Keuning over "Love @ First Sight, it’s all about reviews Now".
Reviews zijn net als tinder

Dit blog is geschreven door Lobke Elbers, Community manager TravelNext in samenwerking met Arne Keuning, naar aanleiding van de presentaties op de HSMAI-bijeenkomst over “reviews”.

Love @ First Site, it’s all about reviews now

Allereerst: een kritische review is van belang. Je kunt anderen er mee inlichten over hoe goed (of niet) een product is. Een review heeft geen verkoopdoel en is stukken geloofwaardiger dan een folder die zegt hoe goed een product wel niet is. Met andere woorden de tijd van “wij van WC eend” is al lange tijd vervlogen.

De meest authentieke reviews worden gegeven op social media. De reiswereld is een emotionele branche en alle vakanties moeten TOP zijn, maar dat is soms best lastig omdat juist die branche veel te maken heeft met reizigersleed: vertragingen, koffers die kwijtraken en hoge verwachtingen die lastig waar te maken zijn. Via social media krijg je de “ongezouten” feedback te horen.

Doel van een review:

De review heeft als doel om andere klanten in te lichten en te helpen om een juiste keuze te maken.

Een review is een belangrijk middel om (potentiële) klanten te helpen bij het maken van een goede keuze.

Elk individueel geval kan leiden tot een review; negatief of positief. Soms betekent dat ook een pluim voor de organisatie in plaats van een koude douche, mits het probleem snel is opgelost. Er zijn verschillende do’s en don’ts voor het reageren op reviews. Maar de hoofdregel die lijkt te gelden; als je maar betrokken bent en blijft. Negeren is ontkennen.

Reviews zijn net Tinder

Grappig is de vergelijking die je kunt maken tussen reviews en de dating-app Tinder. Op Tinder maak je op basis van een foto een keuze. Is het love @ first sight? Swipe naar rechts en je maakt daarmee een match en de mogelijkheid om een date te plannen. Ook staan het aantal positieve beoordelingen onder de foto. 12 mensen vonden haar in dit geval ‘OK’.

 

Reviews everywhere at any time

Wereldwijd worden in travel & hospitality enorm veel reviews gegeven. Olery maakte een overzicht van de totaal 200 miljoen reviews op reviewsites wereldwijd binnen travel. Natuurlijk blijven ook vergelijkingssites als Zoover en de reviews onder boekingsplatforms belangrijk. Maar social media brengt ook een nieuwe dimensie wat reviews betreft.

Ranking the stars – niet alleen op de bekende platforms

Ranking is business. Op TripAdvisor is social ranking een groot voordeel. Vrienden die jou aanbevelen waar zij heen zijn gegaan en hoe zij het hebben ervaren en beoordeeld. En jij die o.b.v. hun reviews ook deze hotels boekt. En dat geldt niet alleen voor de bekende platforms.

Ook social media als Facebook en Instagram horen daarbij. Foto’s zeggen meer dan 1000 woorden en je vrienden kunnen een persoonlijke tourguide rol hebben. Door die aanbevelingen (foto’s) weet jij waar je naartoe moet. En van je vrienden neem je meer aan dan van een merk.

Het principe van vertel het je vrienden en ‘ontdek wat je anders niet ontdekt zou hebben’ komt terug uit zelfde soort concepten als Netflix. Belangrijk daarbij? Vraag je gasten, klanten en gebruikers om die review, uit zichzelf zullen ze minder snel acties ondernemen.

Reviews + social media het beste wat jou kan overkomen

Met de komst van social media heeft iedereen een podium gekregen om te vertellen wat hem of haar bezighoudt. En eigenlijk is dat het beste wat je kon overkomen. Want ineens heb je zonder enige inspanning heel veel mensen die je vertellen wat de ervaring is met jouw dienstverlening en producten. Het feit dat anderen meeluisteren is juist in jouw voordeel, want zij ervaren direct de oplossingsgerichte instelling en positieve dienstverlening. Het is een constante spiegel vanuit de markt die voorgehouden wordt en is zelfs goedkoper dan marktonderzoek.

Lees de volledige blog met nog meer voorbeelden en de volledige presentatie op TravelNext.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Amy Colsters is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1262)
Contact