Blog:

PopUp: De botsing tussen oude en nieuwe media

door Marco Derksen op

PopUp: De botsing tussen oude en nieuwe media

Dit weekend eindelijk eens begonnen aan het boek 'PopUp: De botsing tussen oude en nieuwe media' van Henk Blanken en Mark Deuze. Voor Blanken en Deuze staat de pop-up model voor het primitieve antwoord van de oude media op de nieuwe media. De pop-up is een advertentievorm op internet die vooral hinderlijk is met informatie waarom de consument niet heeft gevraagd. Bij nieuwe media wil hij juist zelf bepalen wat, wanneer en hoe hij het leest. Bovendien wil hij ook een reactie kunnen geven of een discussie kunnen aangaan als hij daar een behoefte aan heeft.

De auteurs proberen vanuit verschillende invalshoeken te beschrijven wat er op dit moment gebeurt in de mediawereld. Daarbij gaan ze vooral in op de manier waarop nieuws wordt gemaakt en verspreid. Verwacht geen concreet stappenplan om als oude media te overleven. De auteurs proberen vooral te prikkelen zodat je er over gaat nadenken. En dat is ze zeker gelukt. Ik ben dit weekend dieper in de materie gedoken dan ooit. Heb de video EPIC 2015 nog eens bekeken en heb o.a. een openbare les (pdf) van Pieter Broertjes uitgeprint en gelezen (aanrader!). Wel jammer dat het vooral een analyse is vanuit journalistiek oogpunt en in mindere mate vanuit het standpunt van de consument en de adverteerder.

Ondanks dat het boek al van maart 2007 is (binnenkort komt er een tweede druk), heb ik slechts

20 reacties

Beantwoord

Kritiek die PopUp krijgt vanuit oude media maar ook nieuwe media, is dat het veel open deuren zijn zonder onderbouwde analyse. Ben het daar overigens niet mee eens. Het is een goede samenvatting van wat er op dit moment gebeurt. Niet meer en niet minder. Het is aan de lezer om te bepalen wat hij daarmee kan of moet.

Beantwoord

En mensen die midden in de materie zitten zeggen wellicht dat er niet veel nieuws in staat, maar helaas zijn er maar weinig mensen die midden in de materie zitten. En voor hen is het boek niet gemaakt. Oftewel: een goede beschrijving is waardevol.

Beantwoord

Beantwoord

Interessant, studenten die als opdracht krijgen de buitenkant en inhoudsopgave van een boek te beoordelen. “De kleuren die je op het boek kunt vinden zijn: fris geel-groen, zilver-grijs en wit.” Zou het de eerste aanzet zijn? Interessanter is de naam van de schrijver van de krantenrecensie (welke, eigenlijk?). Dat is Frank van Vree, oprichter en coordinator van de MA Journalistiek aan de UvA. Een echte dagbladman, verknocht aan papier, historicus van de Volkskrant (schreef: Tussen de Regels). Zet die recensie wel in perspectief, helemaal als je kijkt wat hij over de “negen geboden” zegt…

Beantwoord

@Matthijs: heb eerlijk gezegd ook wel moeten lachten om die ‘achterflapanalyses’ van de studenten. Maar eerlijk gezegd ken ik niet de exacte opdracht dus het zou best kunnen dat ze alleen de verpakking moesten beoordelen!

Beantwoord

@Marco: ik hoop het. Heb trouwens net even je presentatie doorgeklikt die je op de HAN gegeven hebt. Leuk, al die praktijkvoorbeelden. Ben ik op de universiteit nog niet al teveel tegengekomen… Misschien kan je daar ook nog aan de slag, volgend jaar? 😉

Beantwoord

Profielfoto
Irma op schreef:

@marco. De genoemde studenten zijn bezig met een blogbattle. Ze nemen PopUp als uitgangspunt voor het voeren van een debat. Ze kijken naar de mogelijkheden om te discussiëren op het web. De ‘eerste indruk’ is een deelopdracht, een leesstrategie (één van de vier) om een studieboek aan te pakken.

Beantwoord

@irma: ik dacht al wel dat ze een iets andere opdracht hadden dan het boek lezen en recenseren. Wat moet ik me precies voorstellen bij een blogbattle? Klinkt leuk!

Beantwoord

Profielfoto
Henk Blanken op schreef:

Geestig om deze discussie te zien. Het boek heeft tot minder debat geleid dan Mark en ik hoopten. Ik verheug me nu al op een debat met de studenten volgende week tijdens een gastcollege.

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
Irma op schreef:

@marco: er zijn vijf klassen studenten. Elke klas heeft een webblog. De blogs strijden tegen elkaar. Wie beheert na acht weken het beste weblog?

@henk: ik verheug me op je komst.

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
Bob op schreef:

Ook ik ben een student Interactieve Media aan de HvA. Voor mij staat de leesopdracht pas het volgende blok op het programma, maar desondanks heb ik het boek afgelopen week al helemaal gelezen. Ik vind het een erg fijn boek dat een mooie samenvatting vormt van gebeurtenissen in de wereld van de media. Ondanks het enorme scala aan onderwerpen is het een mooi geheel dat logisch opgebouwd is. Persoonlijk vond ik de stukken over serendipity, “wat is waar?” en de machtsverdeling in de mediawereld erg interessant, en de metafoor Schiphol vond ik erg sterk. (Lees: ik lag in een deuk van het lachen.) Wat mij betreft is het een geslaagd boek.

Beantwoord

Profielfoto
Edwin op schreef:

Off-topic:

Een prachtige boekenplank heb je daar. En zie ik het nu goed dat je zelfs een soort classificatiesysteem hanteert? Marketing bij marketing etc?

Of IS jouw boekenkast marketing.

Noem het beroepsdeformatie van Den Bibliothecaris 🙂

Beantwoord

Profielfoto
Jeanet op schreef:

Blog Battle is een vak, ontwikkeld voor tweedejaarsstudenten Interactieve Media aan de Hogeschool van Amsterdam. We zijn nu bezig met week 3. Het vak beslaat 10 weken. Er gaat dus nog heel wat gebeuren!

*Iedere student heeft een individueel blog, waarop hij zijn lees-, denk-, en schrijfproces bijhoudt. Uiteindelijk werkt iedere student naar een stuk, waarin hij zijn visie formuleert over oude en nieuwe media.

* Iedere klas heeft bovendien een gezamenlijk klassenblog, dat iedere week gevuld wordt met discussie en debat. Centraal in het debat staat het boek Pop-Up.

*Dit klassenblog is inzet van de Blog Battle. De beste klassenblog wint en strijkt met de eer.

Blog Battle, dus!

Beantwoord

Profielfoto
Erwin op schreef:

PopUp leest gewoon lekker. Het gaat over onderwerpen die ‘wij studenten’ van Interactieve Media aan ‘moeten’ spreken. Lekker actueel allemaal, geluk gehad dus dat ik dit jaar dit boek lees. Of komt er een PopUp 2? Misschien iets voor over dertig, veertig jaar, als huidige nieuwe media inmiddels oude media is?

Zeker het lezen waard, al zie je dat – eerlijk – niet aan de voorkant, die we dus moesten bespreken.

Beantwoord

Het boek dient onder andere als input voor mijn opdracht op het ZXZW festival dit weekend.

ik ben er niet onverdeeld enthousiast over omdat de auteurs te gemakkelijk de huidige situatie als onontkoombaar neerzetten.

maar goed, de bruikbare onderdelen zijn handig voor mijn experiment:
theoverslaatzxzw.wordpress.com

Beantwoord

‘Politiestaat dringt door tot in schoolgebouw’

AMSTERDAM – Een hogescholengemeenschap in Amsterdam-Oost. Zo’n vijf bewakers blokkeren de toegang tot het schoolgebouw aan het Rhijnspoorplein. Ze worden daarbij geholpen door electronische scanpoortjes, welke je enkel kunt passeren met een geregistreerde schoolpas. Indien men bezoeker is, dient men zich in te schrijven anders kom je er niet in. ‘Je kunt het gewoon voelen. De politiestaat dringt door tot in ons schoolgebouw.’, zegt een student.
NB.:Klik op Homepage om verder te lezen.

Beantwoord

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marco Derksen is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1262)
Contact