Marco Derksen is strategisch adviseur digitale transformatie en digitaal leiderschap. Hij is oprichter en partner van strategisch adviesbureau Upstream. Marco is adviseur, spreker en inspireert op het gebied van (digitaal) leiderschap bij digitale transformatie.

Marco studeerde scheikunde in de jaren negentig, is afgestudeerd op de toepassing van neurale netwerken in de chemie en vervolgde bij Organon zijn loopbaan met toepassing van kunstmatige intelligentie binnen de farmaceutische industrie. Vervolgens stapte hij over naar de wereld van marketing en communicatie waar hij zijn modellen toepaste op het voorspellen van de inzet van marketing. In die periode richtte hij ook het toonaangevende online platform Marketingfacts op.

In 2005 begon hij voor zichzelf met Upstream. Dit bedrijf transformeerde hij in 2013 tot netwerkorganisatie. Hij heeft inmiddels ruim twintig jaar ervaring op het gebied van technologie, innovatie en (digitale) media. Samen met mede-eigenaar Arne Keuning en een team van netwerkpartners werkt Marco aan projecten rondom digitale transformatie.

Spreker & dagvoorzitter

Binnen Upstream maar ook als docent, spreker en dagvoorzitter houdt Marco zich voortdurend bezig met de impact van digitale technologie op mens en maatschappij, overheid en bedrijfsleven en in het bijzonder de digitale transformatie en leiderschap bij digitale transformatie.

Hij richt zich op de opkomst van o.a. robots, technologie en kunstmatige intelligentie in onze maatschappij. Aan deze ontwikkelingen voegt hij zijn kennis en kijk toe óf en hoe technologie kan worden ingezet ter ondersteuning van de mens.

Hij spreekt, presenteert en doceert o.a over toegevoegde intelligentie (‘augumented intelligence’), over de samensmelting van mens en technologie, over ethiek bij de inzet van artificiële intelligentie, over leiderschap in deze digitale wereld en voorspelt dat ‘Team Human‘ gaat winnen.

Marco Derksen is tevens als expert en ambassadeur verbonden aan I.AMDIGITAL, een organisatie die één miljoen professionals klaar wil stomen voor de digitale transformatie, zodat meer organisaties wendbaar en voorbereid zijn op een toekomst waarin technologie bepalend is.

Organisatieverandering in het digitale tijdperk

Boek Kleur Bekennen Marco Derksen & Rachelle van der LindenSamen met Rachelle van der Linden schreef Marco Derksen het boek ‘Kleur bekennen‘ over hoe je de koers van je organisatie kunt bepalen. In het boek bundelen zij méér dan 20 jaar ervaring in het begeleiden van organisatieverandering in het digitale tijdperk. Bekijk het boek ‘Kleur bekennen‘.

Leiderschap bij digitale transformatie

Met Prof Dr Jan van Dijk is hij sinds 2013 kerndocent van de leergang Leiderschap bij Digitale Transformaties aan de AOG School of Management, de post-academische opleider van Rijksuniversiteit Groningen. Ook aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen is hij kerndocent van de Post-HBO opleiding Digital Business Transformation.

Dagstage

Nadat Marco Derksen in 2018 al was begonnen met het maandelijks een dag stage lopen bij mensen uit zijn netwerk, hebben Marco Derksen en Stephan Fellinger begin 2019 het platform Dagstage.nl gelanceerd, zodat iedereen kan leren van een andere organisatie door een dag mee te lopen

Lees ook het interview met Marco Derksen, over de oprichting van Marketingfacts, het ontstaan van Upstream en zijn activiteiten voor Media Villa Arnhem, in het onderwijs en de DDMA Privacy Autoriteit.

Op zoek naar een inspirerende spreker, dagvoorzitter of strategisch adviseur. Neem hieronder contact op met Marco Derksen.

 

Neem contact op

Vul onderstaand formulier in om een bericht te sturen naar Marco Derksen. Gegevens worden niet opgeslagen voor andere doeleinden.

Marco Derksen - Strategisch adviseur - Upstream

Marco is an expert when it comes to building and fostering an online community. He's a great networker, well known in the industry. Has a lot of knowledge about online marketing and is above all: a very nice guy

Lode Broekman

Docent HvA

Marco Derksen is the most influential marketing blogger in the Netherlands. His knowlegde of online marketing is very thoroughly. His blog Marketingfacts is an essential source of information.

Jeroen Mirck

Communitymanager Marketingfacts

Laatste blogs van Marco

Bekijk alle blogs (1403)
Contact