Deze week twee opvallende berichten waarin een trend kan worden gesignaleerd dat het bedrijfsleven steeds meer interesse toont in open source communities.
De eerste betreft Microsoft die via
The Hive een gemeenschap voor internetleiders (moderators van internetforums, beheerders van ict-websites) is gestart. Op The Hive moeten moderators en beheerders van ict-websites elkaar kunnen treffen, informeren en tips kunnen delen, met name op het gebied van Microsoft-techniek (via:
Webwereld).
Daarnaast gaat ook IBM de komende maanden alle interne software ontwikkeling omzetten naar een model dat veel wegheeft van de open source gedachte. Dit
Community Source project zal alle software bij IBM gaan ontleden in componenten. Producten zullen dan gemaakt worden door deze componenten samen te voegen. Dit heeft het voordeel dat je sneller producten kunt ontwikkelen (tot 30 procent sneller) maar ook dat kwaliteit behouden blijft (via:
Peper-IT).
Het mooiste voorbeeld vind ik overigens nog steeds
InnoCentive, een wereldwijde online community van 80,000 wetenschappers die tegen financiele vergoeding, problemen van bedrijven als Procter & Gamble, Boeing en Eli Lilly oplossen.
Niet de technische hulpmiddelen als weblogs, wiki's, tags of RSS (die daarin wel een rol spelen), maar open source communities zouden wel eens de
next big thing voor het bedrijfsleven kunnen worden.
Voor aankomend weekend dan ook maar eens het boek 'The Future of Competition: Co-Creating Unique Value with Customers' van C.K. Prahalad en Venkat Ramaswamy besteld en inmiddels ontvangen. Stond al een geruime tijd op mijn lijstje van nog te lezen boeken.