Blog:

Online boodschappen doen de toekomst?

door Arne Keuning op

Online boodschappen doen de toekomst?

Geen parkeerplaats, een overvolle supermarkt of net te laat voor de laatste gourmetschotel. Iedereen kent het wel, nog enkele weken te gaan tot de feestdagen en je bent nu al aan het nadenken hoe je ervoor kunt zorgen dat je alle booschappen en afspraken in lijn krijgt. Dan zou je verwachten dat mensen het fijn zouden vinden om hun boodschappen online uit te zoeken en vervolgens op een centraal punt op te halen. Een kwestie die overigens al loopt sinds de opkomst van internet maar nooit echt is doorgebroken.

Anno 2011 blijkt uit de resultaten van de Foodmonitor van Intomart GFK en Food for Food dat nog steeds maar 21% van de consumenten vaker online boodschappen zou gaan doen wanneer de boodschappen op een makkelijk te bereiken, centraal punt ingepakt en opgehaald kunnen worden. Van de ondervraagde consumenten heeft 41% aangegeven niet vaker online te gaan winkelen. Wat opvalt is dat leeftijd invloed heeft op het doen van online boodschappen:

18-34 jaar 35-49 jaar 50-64 jaar 65+
Ja, zeker 10,8% 8,7% 6,1% 3,9%
Ja, waarschijnlijk 14,7% 14,3% 12,7% 10,2%
25,5% 23% 18,8% 14,1%

Daarnaast blijkt, dat hoger opgeleiden eerder bereid zijn dan lager opgeleiden om boodschappen online te bestellen en op te halen bij een centraal ophaal punt (27,2 % tegenover 14,7%).

Meningen over het succes van het invoeren van een centraal ophaalpunt zijn echter verdeeld. In het onderzoeks rapport:

European retail – the more clicks, the fewer bricks van ING Equilty Research wordt gesteld dat het zogenoemde ‘click and collect’ de toekomst gaat vormen. ING verwacht dat afhaalpunten zullen zorgen voor de groei van online in de food sector. Dit scheelt retailers winkeloppervlakte en consumenten zijn goedkoper uit wanneer zij hun boodschappen ophalen, terwijl ABN aangeeft dat 90% van de consumenten hun online bestellingen thuis wil ontvangen.

Ahold en V&D geven aan de online verkoop meer te willen stimuleren door het oprichten van centrale ophaalpunten blijkt uit het artikel van Food for Food.

Uit de cijfers van de Thuiswinkel Monitor blijkt dat thuiswinkelen in Nederland steeds populairder wordt. In het eerste half jaar van 2011 deden ruim 10 miljoen mensen een online aankoop. Vergeleken met het aantal mensen online is (11,9 miljoen) blijkt dat ruim 84% van de online populatie een aankoop online heeft gedaan.

In 2000 lag de online winkel omzet nog op 1,5 miljard euro, in 2010 is dat al 8,2 miljard euro. Ook in de eerste helft van 2012 zie je een stijging ten opzichte van de eerste helft van 2011 (4,25 miljard dit jaar tegenover 3,85 miljard vorige jaar). In de sector food, verzorging en huis & tuin is de omzet in 2010 met 7% is gestegen.

Wanneer je de cijfers van online winkelen tegenover die van de detailhandel plaatst, blijkt dat online winkels slechts 8,98% van de totale omzet behalen. Het aandeel online winkelen in de detailhandel is de afgelopen vijf jaar bijna verdubbeld (van 4,59% in 2005 naar 8,98% in 2010). Hierbij moet wel opgemerkt worden dat het aandeel thuiswinkelen inclusief de online verkoop van reizen, verzekeringen en tickets is.

Het aantal aankopen online zal de komende jaren naar verwachting alleen nog maar verder toenemen. Of het daadwerkelijk komt tot het einde van de winkels zoals Cor Molenaar in zijn boek stelt betwijfel ik, maar winkels zullen zeker een andere inrichting krijgen. Kijk hierbij naar voorbeelden als meisje van de slijterij of Tesco Homeplus virtual winkel:

Verder lezen:

5 reacties

Interessant, Ik ben benieuwd waarom hoger opgeleiden & jongeren positiever tegenover online boodschappen staan.. Heeft werk hiermee te maken, forenzen, openbaar vervoer etc. Heb je hier ook wat info over Simone?

Beantwoord

Beantwoord

Profielfoto
Simone Weber op schreef:

@Stephanie In de resultaten van het onderzoek wordt niet gekeken naar de reden waarom jongeren en hoger opgeleiden hier positiever tegenover staan. Verwacht bij jongeren dat dit te maken heeft met het aantal jongeren dat online is en dat ze hiermee zijn opgegroeid. Maar kan dit niet onderbouwen met cijfers, zou interessant zijn om eens te kijken naar de achterliggende reden bij jongeren en hoger opgeleiden.

Beantwoord

@Stephanie, Simone: het verbaasd mij eerlijk gezegd niet dat jongeren en hoogopgeleiden positiever staan tov online winkelen, dit verschijnsel zie je ook bij de adoptie van andere (technologische) innovaties. Kijk bijvoorbeeld naar het gebruik van internet eind jaren negentig, ook daar waren het de jonge hoogopgeleide (mannen) die als eerste de innovatie omarmden. Idem met de opkomst van mobiel, social media, etc.

Beantwoord

[…] horeca-outlets en speciaalzaken en meer op plekken waar je goedkoper uit bent (gemaksector en supermarkt). Belangrijke aandachtspunten voor de (kritische) consument zijn verder duurzaamheid en herkomst […]

Beantwoord

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Arne Keuning is onderdeel van

Laatste blogs

Bekijk alle blogs (1262)
Contact